خبرگزاری کار ایران

واکنش به سخنان شهردار اصفهان پیرامون کودکان کار:

جمع آوری ضربتی کودکان کار، طرحی شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۶۳۲

واکنش به سخنان شهردار اصفهان در اولین نشست خبری اش با اصحاب رسانه ادامه دارد و شاید شدید ترین واکنش به موضوع "طرح جمع آوری کودکان کار" است که از سوی علی قاسم زاده در این نشست مطرح شد.

به گزارش خبر نگار ایلنا از اصفهان، علی قاسم زاده در اولین نشست خبری اش با اصحاب رسانه به طرح " جمع آوری کودکان کار"از سر چهار راه ها تا دو هفته آینده اشاره کرد.  طرحی که به نظر فعالین اجتماعی در حوزه کودکان کار، کلید واژه " جمع آوری" در آن واژه ای با بار منفی است.

نوید مسائلی مدیر انجمن حمایت از کودکان کار از جمله فعالین اجتماعی است که نسبت به صحبت های شهردار در اولین نشست مطبوعاتی اش با اصحاب رسانه انتقاد دارد.

وی می گوید: ما از شهردار شهر نخبه پرور اصفهان که توسط نماینده  ای شورای اسلامی شهر اصفهان و با در نظر گرفتن اولویت های فرهنگی و اجتماعی شهر انتخاب شدند انتظار داریم در خصوص اظهار نظر برای حل آسیب های اجتماعی کمی پژوهش و بررسی اقدامات گذشته را در دستور کار خود قرار دهند.

مسائلی با تاکید بر اینکه کودکان کار زباله نیستند که تا دو هفته از سر خیابان ها جمع آوری شوند اضافه می کند: آسیب اجتماعی کار کودکان را نمی توان با دو هفته حل کرد و تنها شاید بتوان برای مدتی اندک محو کرد.

مدیر موسسه مردم نهاد طلوع مهرودوستی یادآوری می کند: جمع آوری ضربتی در خصوص جمع آوری کودکان کار در سایر استان و در استان اصفهان از جمله شاهین شهر اصفهان یک بار انجام شده و نتیجه اش تنها آسیب به کودکان کار، بدبینی یا واقع بینی مردم به عملکرد مسئولین و تهیه محتوا و خوراک برای رسانه های معاند شد.

قوانین مصوب شده بدون ضمانت اجرایی

برای مقابله با کار کودکان، از مردادماه سال ۱۳۸۴ تا خردادماه سال ۱۴۰۰ قوانین و آیین نامه های متعددی به دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها ابلاغ شده است که متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روند اجرای آن صورت نگرفته است.

در اولین آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی که در مردادماه سال ۱۳۸۵ مصوب و ابلاغ شد، مقرر شد ۱۰ دستگاه اجرایی در این خصوص فعالیت داشته باشند و شهرداری می بایست فضای فیزیکی مناسب جهت ساماندهی کودکان کار تخصیص و تجهیز کنند؛ همچنین در آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در خردادماه سال جاری تصویب و ابلاغ شد، مقرر شد تا شهرداری بعنوان نهاد حمایتی مکلف به ارایه خدمات شود و برای شناسایی می بایست با همکاری سازمان بهزیستی اقدام نماید. قوانینی که بدون نظارت و ضمانت اجرایی باقی مانده است.

براساس قانون شهرداری باید نظارت موثر بر عملکرد پیمانکاران خود به منظور عدم بکارگیری اطفال و رعایت مقررات کار در مورد نوجوانان و گزارش موارد تخلف به دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری بالاخص در زمینه بازیافت داشته باشد.این درحالی است که طرح علی قاسم زاده شهردار اصفهان برای ساماندهی کودکان کار، همکاری با یک کارخانه تولیدی برای آموزش و مهارت آموزی به این کودکان و در ادامه بکارگیری آنها در زنجیره تولید این کارخانه بود.

یعنی اشتغال زایی برای کودکان کار، که به عنوان یک پدیده شوم و ناهنجاری اجتماعی بسیاری از جوامع را درگیر خود کرده است. 

حال فعالین حوزه کودکان کار باور دارند، کودکانی که بخاطر مشکلات اقتصادی برای امرار معاش مجبور به کار هستند، اگر بدون برنامه ریزی و زیرساخت های لازم جمع آوری شوند، باعث می شود تا این کودکان برای امرار معاش به سمت کارگاه های زیر زمینی و یا بزه کاری روی آورند.

از سوی دیگر به خدمت گرفتن کودکان در چرخه تولید کارخانه ها و به هر نوعی ایجاد اشتغال برای کودکان بر خلاف قوانین بین المللی است. موضوعی که مسائلی به آن تاکید دارد و می گوید: مشورت با مدیران کارخانه های تولیدی با هدف تغییر نوع کار کودکان اقدامی مغایر با قوانین بین المللی و داخلی و اسلامی است و در صورت تخلف شهرداری با این دستگاه با جدیت برخورد خواهد.

حال باید دید آیا شهرداری گوش شنوایی برای شنیدن صدای فعالین حوزه کودکان کار دارد یا خیر؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز