خبرگزاری کار ایران

ایلنای استان فارس بررسی می‌کند؛

معایب و مزایای دستمزد منطقه‌ای و توافقی/طرحی که کارگران را روز به روز نحیف‌تر می‌کند/ راغفر: نمایندگان بهتر است به عوامل ایجاد اشتغال و توسعه متوازن بیندیشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۴۸۲

به‌رغم اینکه بعضی از نمایندگان استان فارس قبل از ورود به مجلس شعارهای حمایت کارگران و بهبود وضع معیشت آن ها را سر می دهند اما ابراهیم عزیزی و جعفر قادری دو نفر از نمایندگان شیراز و زرقان و سید موسی موسوی نماینده لامرد و مهر بعد از ورود به مجلس تمام این موضوعات را فراموش و طرح هایی را امضا می کنند که معیشت و زندگی این قشر را هدف می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز نمایندگان مجلس که ادعا می‌کردند آمده‌اند تا از حقوق محرومان و فرودستان اجتماع دفاع کنند، حالا طرح اصلاح قانون کار را با همان رویکردهای موسسه خیریه نذر اشتغالِ به امضا رسانده‌اند.طرحی که توسط ۳۸ نماینده مجلس امضا و در نوزدهم آبان ماه اعلام وصول شده ، طرحی که  برای به کرسی نشاندن مزد توافقی در روستاها از طریق افزودن یک تبصره به ماده ۴۱ قانون کار (ماده تعیین حداقل دستمزد کارگری) است.

چرا افراد اقدام به ایجاد تبعیض بین کارگران روستایی و شهری می‌کنند

چند روز پیش و در آستانه سالروز تصویب قانون کار مهرزاد مؤیدی رئیس شوراهای اسلامی کار یادآور شد: ۳۸ نفر از نمایندگان مجلس پیش‌نویس طرح نذر کار را امضا کردند این طرح نسبت به ارائه مزد توافقی اقدام می‌کند.

وی با طرح این پرسش که چرا افراد در جامعه نسبت به ایجاد تبعیض بین کارگران روستایی و کارگران شهری اقدام می‌کنند، افزود: درآمد باید برای هر دو قشر یکسان باشد نه اینکه کارگران روستایی مزد توافقی داشته باشند.

راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر فارس هم با ابراز گلایه از نمایندگان مجلس که خود را حامی کارگران می‌دانند، گفت: نمایندگان چرا حاضر به شنیدن صحبت کارگران نشدند و در این گونه جلسات حضوری ندارند اما در هنگام انتخابات با حضور در جمع کارگران خود را مدعی حمایت از آنها می‌دانند.

علی راستگو می‌گوید: جامعه کارگــری اســتان فارس نســبت بــه پیش نویــس طــر‌ح نمایندگان مجلس برای اجرای مزد توافقی در روســتاها واکنش نشــان داده و قطعا در این خصوص پیگیری خواهند کرد.

وی بیان می کند: نماینــدگان مجلــس اگــر بــه جــای وضــع و طــر ح قوانیــن ضــد کارگری به شــهرک های صنعتــی و مناطق ویژه اقتصادی که اصال قانون کار در آنها حکم فرما نیســت سری بزنند متوجــه می شــوند کــه در این مناطــق به رغم حکــم فرما نبودن قانون کار بسیاری از کارگاه های تعطیل بوده و چراغ آنها خاموش شده است.

مزد منطقه باعث تضعیف نیروی کار نمی شود

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم با بیان اینکه موضوع مزد منطقه ای در قانون وجود دارد می گوید: اجرا شدن مزد منطقه ای نیازمند تصمیم گیری شورای عالی کار است و این در حالیست که مجوز اجرا شدن مزد منطقه ای توسط کانون شورای عالی کار صادر شده است.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه مزد منطقه باعث تضعیف نیروی کار نمی شود می افزاید: ذکر این نکته ضروری است که میزان حقوق و دستمزد فردی که در پتروشیمی کار می کند نباید با حقوق یک کارگر در شهر یکسان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه قطعا قدرت مالی کارفرما ها در شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی و ... بسیار بیشتر از کارگاه ها و واحدهایی تولیدی در شهر های کوچک است بیان می کند: اگرچه پتروشیمی ها و شرکت های بزرگ فولاد در مناطقی مستقر شده اند که از آب و هوای مناسبی برخوردار نیستند بنابراین نباید میزان حقوق افراد در مناطق مختلف با یکدیگر یکسان باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه مزد فردی که در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می کند نباید با شخصی که در تهران کار می کند برابر باشد ادامه می دهد: اگرچه میزان حداقل معیشت در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین امکان دارد فردی که در روستا و در بخش کشاورزی کار می کند بتواند اموراتش را ماهیانه با 4 الی 5 میلیون تومان بگذراند اما هزینه ماهیانه زندگی برای فردی که در تهران زندگی می کند حداقل رقمی بالغ بر 10 میلیون تومان است این در حالی ست که این موضوع به صراحت در قانون پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از هزینه ها و قیمت اقلام در شهر ها و روستاها با یکدیگر تفاوت دارد، می گوید: قطعا نرخ اجاره منزل در شهر های بزرگ بسیار گران تر از شهرها و روستاها است.

اجرا شدن مزد منطقه ای مفید است

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قطعا نگرانی فعالان کارگری ازاجرا شدن مزد منطقه ای امری اشتباه است می افزاید: ظرفیت مزد منطقه ای در قانون وجود دارد و بی شک اجرا شدن این قانون می تواند به مراتب مفید و مناسب باشد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه مسئولان باید موضوع مزد منطقه ای را از استان ها اجرا کنند ادامه می دهد: بی شک مسئولان نباید از ایجاد تحول در اجرا مزد منطقه ای هراسی نداشته باشند.

رازقی با بیان اینکه اجرا نشدن مزد منطقه ای هیچ منطق و دلیل مناسبی ندارد ادامه می دهد: بنده دلیل مخالفت جامعه کارگری با اجرا شدن مزد منطقه ای را نمی دانم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نرخ تورم در شهر های بزرگ و کوچک و روستاها با یکدیگر تفاوت دارد، می گوید: قطعا هزینه حمل و نقل فردی که در شهر کوچک زندگی می کند با اهالی تهران و... متفاوت است.

مزد منطقه ای و توافقی مشکلات عجیب و غریبی را به دوش جامعه اضافه می کند

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) هم با بیان اینکه متاسفانه تحقق موضوع مزد منطقه ای باعث مهاجرت گسترده مردم از شهرهای کوچک و روستاها به کلان شهر‌های می‌شود، می گوید: اگرچه میزان دستمزدها و هزینه های زندگی در شهر های بزرگ به مراتب بیشتر از شهرهای کوچک و روستاها است بنابراین عملیاتی شدن مزد منطقه ای مشکلات عجیب و غریبی را به روی دوش جامعه اضافه می کند.

حسین راغفر در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه اجرایی شدن مزد منطقه ای باعث ایجاد تبعیض می شود که به هیچ وجه نمی توان آن را به رسمیت بخشید می افزاید: تفاوت میان دستمزد میان شهر و روستاها مشکلاتی را ایجاد می کند.

 استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه متاسفانه در موضوع دستمزد مسئله را گم کرده ایم بیان می کند: ذکر این نکته ضروری است که نابرابری های فاحش منطقه ای باعث ایجاد مشکلات متعدد شده است.

معایب و مزایای دستمزد منطقه‌ای و توافقی/طرحی که کارگران را روز به روز  نحیف‌تر می‌کند/ راغفر: نمایندگان بهتر است به عوامل ایجاد اشتغال و توسعه متوازن بیندیشند

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که فاصله میان شهر و روستاها و فرصت های اشتغال میان شهرهای بزرگ و کوچک کاهش پیدا نکند همچنان شاهد مشکل در بسیاری از بخش‌ها هستیم، می افزاید: قطعا عدم ایجاد توسعه متوازن باعث ایجاد مشکلات بزرگ می شود.

ایجاد نظام سیاسی منسجم نیازمند توازن توسعه اقتصادی در جامعه است

راغفر با اشاره به اینکه یارانه ها از دیگر مشکلات در بخش دستمزدها به شمار می رود می افزاید: متاسفانه یکسان بودن میزان یارانه ها در نقاط شهری و روستایی امری بسیار اشتباه است .زیرا پرداخت یارانه یکسان در تمام مناطق به نفع افرادی است که در روستاها زندگی می کنند چرا که هزینه زندگی در روستاها بسیار ارزان‌تر است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) در ادامه با بیان اینکه قطعا ایجاد نظام سیاسی منسجم نیازمند توازن توسعه اقتصادی در جامعه است می گوید: قطعا وجود قوانینی مانند مزد منطقه ای پیامد های بسیار متفاوتی دارد و باعث ایجاد موضوعات نقض غرض می شود و افراد به جای تضمین شغل برای مردم از افراد جویای کار بیگاری می کشند.

این اقتصاد دان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی جهت اشتغال و در آمدزایی از روستاها و شهرهای کوچک به کلان شهر های مهاجرت می کنند و شب ها در خودرو می خوابند می افزاید: توسعه نیافتگی در شهرهای کوچک و روستاها باعث شده تا با چنین پدیده هایی مواجه شویم.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان اینکه بهتر است نمایندگان به عوامل ایجاد اشتغال و توسعه متوازن بیندیشند افزود: قطعا ایجاد اشتغال باعث ایجاد توزان در دستمزدها می شود.

راغفر با اشاره به اینکه در حال حاضر مزدهای سلیقه ای در جامعه وجود دارد، می افزاید: در شرایط فعلی نیرو کار در روستاها استثمار هستند و کارفرماها مزد اندکی را به کارگران شالیزار و مزارع کشاورزی می پردازند.

وی با بیان اینکه معتقدم مشکل حقوق دستمزد ها را نمی توان با طرح هایی مانند مزد منطقه ای حل کنیم می گوید: قطعا با ایجاد اشتغال می توان مشکل مزد و حقوق را حل کنیم.

به گفته راغفر ایجاد کارگاه ها و واحدهای تولیدی در روستاها می تواند انگیزه مناسب برای افرادی که خواهان تعیین مزد منطقه ای هستند باشد.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز