خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان مطرح کرد؛

تغییر قانون کار سبب نابودی کارگران می شود/ جامعه کارگری مانع توسعه و پیشرفت اقتصادی نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۸۰۰۷

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: تغییر قانون کار باعث نادیده گرفتن کارگران و لطمه به سازمان تامین اجتماعی و بیش از 45 میلیون نفر عضو این سازمان می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان حمیدرضا امینی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تصویب قانون کار در 29 آبان اظهار داشت: ارزش قانون کار مثل قانون اساسی است، چراکه دومین قانون اساسی کشور است و با امنیت اجتماعی، اقتصاد و سیاست گذاری داخلی و خارجی کشور ارتباط  مستقیم دارد.

وی اضافه کرد: قانون کار می تواند اشتغال پایدار ایجاد کند و با اشتغال پایدار می توانید امنیت و اقتصاد شکوفا داشته باشید.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهر اصفهان با اشاره به اینکه در زمان تصویب قانون کار و بعد از کش و قوس های فراوان با حدود 80 درصد از مفاد قانون کار مخالفت شد ادامه داد: آن زمان قانون کار عملا  به بن بست رسید و درنهایت در 29 آبان سال 69 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نهایی رسید؛ اما این قانون برای کارگران قانون حداقل هاست. زیرا حق و حقوق زیادی مانند حق اعتراض، حق دریافت سنوات تا 36 ماه و خیلی قوانین دیگر برای کارگر اجرا نمی شود.

وی تصریح کرد: هر قانونی بعد از تصویب ممکن است ایراداتی داشته باشد، اما هر زمانی که برای اصلاح قدم برمی داریم، باید قانون پیشرفته تر و مزایای آن بیشتر شود؛ نه اینکه عقب گرد داشته باشد. مثل قانون کار که اصلاح آن بیشتر عقب گرد است تا پیشرفت. عده ای در مملکت راه افتاده اند و قصد تغییر قانون کار را دارند، به شکلی که به جامعه کارگری آسیب می زنند و تغییرات مورد تایید شان مخل جامعه کارگری است. در حالیکه حرف شان این است که قانون کار مخل جامعه است.

امینی تاکید کرد: کسانی که قصد ثروت اندوزی وبه دنبال رانت هستند برای تغییر قانون کار پا به میدان گذاشته اند؛ این افراد دنبال منافع جامعه کارگری و دنبال شکوفایی و ایجاد اشتغال زایی نیستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهر اصفهان اذعان داشت: قانون کار جمهوری اسلامی، قانونی نیست که جامعه کارگری را تامین حمایت کند، به طوری که یک‌بار که اکثریت مجلس دست اصولگرا ها بود، نمایندگان به دنبال حذف کارگاه های زیر ده نفر کارگر بودند  که بخشی را اجرا کردند و سوال ما این است که عملکرد تان از اجرای این قانون چه بود؟ چقدر اشتغال ایجاد کردید؟ چقدر موجب ایجاد اقتصاد مولد شدید؟ درست مانند  سال 68 که مناطق آزاد و تجاری را از شمول قانون کار خارج کردید چقدر اشتغال ایجاد کردید و اقتصاد مولد شد؟

وی تاکید کرد: اقتصاد ما بیمار است و قانونگذاران باید برای ایجاد اشتغال زمینه هایش را فراهم کنند. برای این کار لازم است که مشکل برجام نداشته باشید، امنیت ایجاد کنید و این هایی که در تریبون های نماز جمعه می گویید باید قوانین را تغییر داد و با وجود موانع پیش رفت نسبت به اشتغال زایی و کار و جامعه کارگری بی اطلاع اند.

امینی یادآور شد:آقای وزیر کار فرمودند برای ایجاد هر شغل 60 میلیون تومان اعتبار نیاز است، اما ایشان نگفتند این میزان هزینه را چگونه  برآورد کرده اند و برای ایجاد شغل صنتعی،خدماتی یا کشاورزی است؟ این را اضافه کنم که لازم است سالیانه سه و نیم میلون شغل ایجاد شود که در بهترین شرایط  900 هزار شغل ایجاد شده و اگر برآورد وزیر را درست درنظر بگیریم، به 2 هزار و صد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. این جدای ازعدم تامین مالی و شغل در سال های قبل  است.

وی ادامه داد: حال سئوال اینجاست که این پول را از کجا می توانید تامین کنید؟ شما که در تامین حقوق نیروهای دولتی تان مانده اید و از بانک رفاه برای پرداخت حقوق بازنشستگان پول غرض کرده اید چگونه این اعتبار را تامین می کنید؟

امینی تاکید کرد: جامعه کارگری هیچ نقشی در بی ثباتی اقتصادی و شرایط موجود ندارند و آن ها که دنبال اشتغال در قالب خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع) هستند پشت مذهب قایم شده و طرحی را به مجلس ارائه داده اند که سبب نابودی جامعه کارگری می شود و 38 نماینده مجلس نیز آن را امضا کرده اند که سه نفر از آنها نمایندگان شاهین شهر،خمینی شهر و سمیرم از استان اصفهان هستند ومطمئن هستم که بدون تغییر و کار کارشناسی امضا کردند.

وی افزود: با تغییر قانون کار بیش از سه میلیون نفر کارگر بدون حقوق و مقرری مشخص در جامعه رها  و آواره می شوند. فراموش نکنید که کارگران در این انقلاب نقش داشتند و بسیاری از شهدای ما از جامعه کارگری هستند؛ منطقی، عقلی، اخلاقی و عرفی نیست که با کارگران اینگونه رفتار کنید.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان تصریح کرد: اگر این معضل پشت میز مذاکره حل نشود حتما جامعه کارگری واکنش نشان خواهد داد. همانطور که بر سر موضوع همسازی حقوق کوتاه نیامدیم و البته به شکل درست هم اجرا نشد و 9 هزار میلیارد تومان اعتبار همسان ساز از سوی دولت پرداخت نشد، ولی بخشی از آنچه مدنظرمان بود اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به مردم حقیقت را نمی گویند گفت: قصد دارند کارگاه های زیر ده نفر کارگر در روستاها را از شمول قانون کار خارج کنند؛ یعنی کارفرما ها در روستا این قدرت را پیدا می کند تا مزد کارگر را با چانه زنی تعیین و در حداقل سطح قرار دهد. نتیجه اش می شود مهاجرت نیروی کار روستا به شهر ها که خود با معضل بیکاری روبرو اند. بعد این قانون را در شهر اجرا می کنند و وای بر نماینده ای که نمی فهمد با اجرای قانون کار به جامعه کارگری لطمه می زند.

امینی اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد برای سازمان تامین اجتماعی هم تبعات دارد، زیرا کارفرمایی که حداقل حقوق به کارگر دهد، بیمه اش را هم پرداخت نمی کند و نتیجه اش عدم پرداخت حق بیمه و کاهش درآمد تامین اجتماعی می شود.

وی اضافه کرد: به نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان می گوییم این کار تبعات دارد؛ رئیس مجلس انقلابی و نمایندگان انقلابی متوجه باشید، این کار برای کشور تبعات دارد و این مختص اصفهان نیست و در سراسر کشور از سوی جامعه کارگری واکنش خواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگرشهر اصفهان افزود:45 میلیون نفر بیمه شده در سطح کشور داریم که بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و تغییر قانون کار و حذف جامعه کارگری قطعا تبعات دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز