خبرگزاری کار ایران

ایلنا از شهرک صنعتی فارس گزارش می‌دهد؛

نقش کمرنگ نواحی صنعتی استان در اقتصاد فارس/ راه‌اندازی شهرک‌ها با کدام هدف؛ درآمدزایی یا تولید؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۴۴۷

متاسفانه در سال‌های گذشته بسیاری از نواحی و شهرک‌های صنعتی استان فارس بدون در نظر گرفتن عواملی مانند فراهم کردن زیر ساخت ها تامین آب، برق، جاده و راه های مناسب برای حمل و نقل و دسترسی آزاد به خدمات راه اندازی شده اند که این مهم سبب شده تا برخی از شهرک های صنعتی استان به برهوت تبدیل شوند یا تنها با یک الی دو واحد صنعتی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس شوربختانه چند سالی است که نرخ زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان فارس روند افزایشی را پیش گرفته و مسئولان شرکت‌های شهرک‌های صنعتی با افرایش نرخ‌ها مسیر سرمایه‌گذاری و تولید را در نواحی و شهرک های صنعتی فارس روز به روز دشوار‌تر می‌کنند.

مسئولان شرکت شهرک های صنعتی در فارس بدون در نظر گرفتن مسائلی مانند افزایش نرخ تورم، گران شدن مواد اولیه، سیمان و... که باعث از بین رفتن انگیزه برای ساخت و احداث واحدهای تولیدی می شود به دلیل تأخیر در اقساط زمین اقدام به صدور احضاریه برای صنعتگران می‌کنند و به جای کمک به تولید انگیزه صنعتگران را برای ساخت و احداث واحد تولیدی سلب می‌کنند.

دریافت هزینه های زیاد  کمر تولید کنندگان را خم کرده است

آن طور که پاک فطرت رئیس مجمع نمایندگان فارس می گوید:  متاسفانه دریافت هزینه های زیاد از تولید کنندگان توسط شهرک ها و شرکت شهرک های صنعتی کمر تولید کننده را شکسته و باعث شده که صنعتگران در مسیر تولید و راه اندازی کارخانه با مشکلات متعدد مواجه شوند

وی با بیان اینکه قانونی که در روز نخست برای ایجاد شهرک های صنعتی نوشته شد بسیار مناسب و در راستای رونق تولید بوده است می گوید: اما متاسفانه این اتفاق در عمل رخ نداد و در حال حاضر شهرک های صنعتی به مدیریت شرکت شهرک های صنعتی خصولتی شده اند و نقش دولت و بخش خصوصی به وضوح در آن مشخص نیست.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا می افزاید: اگرچه در روزهای نخست شهرک های صنعتی با هدف ارائه خدمات رایگان مانند زمین ، آب، برق گاز و .... به تولیدکنندگان راه اندازی شد اما این اتفاق در حال حاضر رخ نمی دهد و شرکت شهرک های صنعتی زمین را با قیمتی معادل در سطح شهر به تولید کنندگان ارائه می دهد.

دولت مدیریت شهرک های صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کند

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی علاوه بر دریافت هزینه زمین و آماده سازی به مناسبت های مختلف از صنعتگران هزینه دریافت می‌کند، می‌افزاید: تمام این اتفاقات در نهایت منجر می شود تا تولید‌کنندگان عطایشان را به لقایشان بفروشند و از راه‌اندازی کارخانه و واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی منصرف و برای راه اندازی کسب و کار به کارگاه های کوچک رو بیاورند.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه بر لزوم پرداخت سوبسید به شهرک های صنعتی توسط دولت تاکید می کند و می افزاید: قطعا دولت باید مدیریت شهرک های صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کند.

نقش کمرنگ نواحی صنعتی استان در اقتصاد فارس/ راه‌اندازی شهرک‌ها با کدام هدف؛ درآمدزایی یا تولید؟

وی با بیان اینکه متاسفانه دریافت حقوق از دولت توسط مدیر عامل و هیأت مدیره شهرک های صنعتی باعث شده تا این افراد نسبت به سود و زیان تولید کنندگان و صنعتگران بی تفاوت باشند ، ادامه می دهد: قطعا مدیر عامل و هیأت مدیره شهرک های صنعتی تنها به فکر دریافت حقوق های زیاد هستند.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه مسئولان شهرک صنعتی بزرگ شیراز عنوان می کنند که این شهرک با 20 درصد ظرفیت فعالیت می کند ادامه می دهد: متاسفانه 80 درصد از کارخانه‌ها و کارگاه‌های موجود در شهرک صنعتی بزرگ شیراز به دلایلی مانند کمبود مواد اولیه، مقرون به صرفه نبودن، نداشتن امکانات تاسیسات زیر بنایی دست از فعالیت کشیده اند و این در حالی است که بسیاری از تولید کنندگان واحدهای فعال هم از شرایط موجود ناراضی اند.

هدف مسئولان در آمدزایی است  یا  تولید؟

پاک فطرت با بیان اینکه متاسفانه مسئولان در سال های گذشته بسیاری از شهرک ها و نواحی صنعتی در شهرستان ها را با هدف درآمدزایی برای شهرک های صنعتی راه اندازی کردند نه تولید می گوید: شهرک های صنعتی باید سوبسیدهای مناسب به تولید کنندگان ارائه دهد.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه به عنوان مثال مردم با خرید زمین در شهرک دستغیب واقع در منطقه 5 شیراز محوطه‌ای را برای ایجاد یک کارگاه فراهم و در گام بعد اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی می کنند بیان می کند: این افراد همواره اذعان دارند که راه اندازی یک واحد تولیدی در منطقه 5 شیراز ارزان تر از شهرک های صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهرک های صنعتی در سال های گذشته از مسیر و ریل اصلی رسالتش خارج شده است می گوید: در حال حاضر نواحی و شهرک های صنعتی به ترمزی برای توقف تولید تبدیل شده است.

انتخاب سیاسی مدیران شهرک های صنعتی امری اشتباه است

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه انتخاب سیاسی مدیر شهرک های صنعتی امری بسیار نادرست است می گوید: قطعا مدیران شهرک های صنعتی باید از میان صنعتگران برگزیده شود. وجود دو مدیر در شهرک‌های صنعتی یکی به عنوان مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی که توسط وزارت صمت انتخاب می شود و دیگری که انتخاب مدیر خدماتی شهرک های صنعتی که از میان صنعتگران انتخاب می شود از موضوعاتی است که نیاز به بحث و بررسی دارد.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه اگر فردی به عنوان مدیر خدماتی در شهرک های صنعتی انتخاب می شود پس انتصاب مدیر شرکت شهرک های صنعتی هدفی جز دریافت پول از دولت و مانع تراشی برای تولید کنندگان ندارد، ادامه می دهد: متاسفانه بعضی از افراد با دریافت زمین از شهرک های صنعتی و وام های کلان مشکلاتی را ایجاد می کنند که در این شرایط مدیران شهرک صنعتی به دلیل نداشتن اختیار موضوعات را به صورت جدی دنبال نمی کند.

نصب تابلو شهرک صنعتی در شهرستان های فارس کمکی به تولید نمی کند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم در ادامه با بیان اینکه تسهیل فرآیند تولید از رسالت های مهم تاسیس راه اندازی شهرک های صنعتی است، می گوید: عملیات راه اندازی یک شهرک و ناحیه صنعتی نیاز به مطالعه دارد.

ساسان مبینی دهکردی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه عواملی مانند هزینه های خدمات و زیر ساخت ها، مخاطرات زیست محیطی، دسترسی به خطوط ریلی و هوایی، دسترسی به مواد اولیه و ...... از نکاتی است که باید مسئولان در طرح توجیهی راه اندازی شهرک ها و نوحی صنعتی در نظر بگیرند می افزاید: متاسفانه مسئولان در سال‌های گذشته در مکان یابی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور و استان فارس دقت مناسب را به کار نگرفته اند و این در حالی است که نسبت به تقاضاهای موثر و تاثیر گذار هم بی تفاوت بوده اند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان با هدف نصب تابلو در شهرستان های استان اقدام به راه اندازی یک شهرک صنعتی کرده اند می افزاید: قطعا این اقدامات هیچ کمکی به فرآیند تولید نمی کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس  در ادامه با بیان اینکه مسئولان شهرک های صنعتی باید در مرحله نخست اهلیت افراد و متقاضیان ایجاد واحد تولیدی در شهرک صنعتی را ارزیابی کنند، ادامه می دهد: پیش بینی بازار جهت تامین مواد اولیه از دیگر نکاتی است که مورد بی توجهی مسئولان در راه اندازی شهرک های صنعتی قرار گرفته است.

مبینی دهکردی با اشاره به اینکه متاسفانه بی توجهی ها باعث شده تا بعضی از شهرک های صنعتی در استان فارس به دلیل فاصله زیاد با بازار، حمل و نقل و خدمات با مشکلات متعددی مواجه شوند می افزاید: متاسفانه تعداد تقاضاهای موثر در شهرک ها و نواحی صنعتی مناسب به قدری نیست که دستگاه های خدمات رسان اقدام به انتقال آب برق، گاز و .... کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس  با بیان اینکه انتقال زیر ساخت به شهرک های صنعتی چند صد میلیارد هزینه دارد می گوید: با توجه به تعداد واحدهایی که در شهرک های صنعتی مستقر شده اند متوجه می شویم که هزینه های میلیاردی در بعضی از نواحی و شهرک های صنعتی چندان توجیه اقتصادی ندارد و این در حالی است که مسئولان باید هزینه های را سمت شهرک هایی ببرند که از واحدهای مناسب تولیدی برخوردارند.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی شیراز با مشکلاتی مانند محدودیت توسعه اراضی، محدودیت تامین آب و ..... مواجه شده است می گوید: دولت مکلف است تا آب، برق، گاز تلفن و ...... را تا ورودی شهرک های صنعتی را تامین کند و امکانات درون شهرک ها و زیر ساخت ها توسط شرکت شهرک های صنعتی انجام شود و در نهایت هزینه آن در واگذاری زمین ها به صنعتگران محاسبه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس  با اشاره به اینکه دولت در بعضی از شهرک های صنعتی جهت جذب سرمایه گذار و تشویق صنعتگر زمین ها را با بیش از 50 درصد تخفیف در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد: اما این تخفیف در شهرک هایی که زیر ساخت های مناسبی دارد لحاظ نمی شود.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی استانداری فارس در تلاش است تا از افزایش شهرک ها و نواحی جدید صنعتی در استان جلوگیری کند می گوید: کمک به فراهم کردن زیر ساخت در شهرک هایی که واحدهای تولیدی فعالیت می کنند و تأمین خدمات تا ورودی شهرک ها از دیگر اهداف معاونت اقتصادی استانداری فارس است.

نقش کمرنگ نواحی صنعتی استان در اقتصاد فارس/ راه‌اندازی شهرک‌ها با کدام هدف؛ درآمدزایی یا تولید؟

مبینی دهکردی با بیان اینکه احیای ظرفیت های واحدهای تولیدی که در گذشته راه اندازی و در حال حاضر تعطیل شده‌اند و به واحدهای دیگر به عنوان اجاره در اختیار شرکت پخش قرار داده شده است را در اختیار افرادی قرار می‌دهیم که هدفشان تولید است می گوید: قطعا شهرک های صنعتی با هدف اجاره سوله‌ها به عنوان انبار به دیگران راه اندازی نمی شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی با دریافت پروانه بهره برداری هیچ گونه محصولی تولید نمی کنند ادامه می‌دهد: قطعا معاونت اقتصادی استانداری فارس حمایت از راه اندازی واحدهای تولیدی، مقابله با سفته بازی و بورس بازی افراد با خرید زمین و با هدف افزایش قیمت زمین از برنامه های مهم معاونت اقتصادی استانداری فارس است.

مبینی دهکردی می افزاید: در صورتی که حوزه مدیر ارشد استان فارس ضرورت تغییرات و خانه تکانی در شرکت شهرک های صنعتی فارس را درک کند قطعا این بخش را به عنوان یک نکته مهم وارد مرحله عملیاتی می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز