خبرگزاری کار ایران

۱۳۰۰ نفر داوطلب شرکت در آزمون وکالت سیستان وبلوچستان هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۳۳۹

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان گفت: هزار و ۳۰۰ نفر داوطلب روز جمعه ۲۳ مهر در آزمون وکالت قوه قضاییه در زاهدان با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمدگل عیسی‌زایی اظهار داشت: مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان در تابستان ۹۸ راه‌اندازی شد که دارای پنج کمیسیون آموزش و اختبار به کارآموزان، کمیسیون نظارت و بازرسی قضایی، کمیسیون رفاه و امور مالی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون پژوهش و انتشارات است.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در چارچوب قوانین و مقررات آیین نامه مرکز وکلای قوه قضاییه تاکنون موفق عمل کرده است، گفت: از سال ۹۸ آزمون سراسری وکالت در استان برگزار شد که کمک بزرگی برای داوطلبان است زیرا بیش از هزار نفر داوطلب در استان داریم که قبل از تشکیل مرکز وکلا، این افراد برای شرکت در آزمون به تهران مهاجرت می‌کردند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان افزود: در همان سال اول حدود هزار نفر و در سال ۹۹ حدود ۸۰۰ نفر داوطلب در این آزمون شرکت کردند که این افراد پس از قبولی در آزمون و مصاحبه و بخش های گزینشی به کمیسیون اختبار معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: تعداد اعضای کمیسیون اختبار بین پنج تا هفت نفر و گاهی بیشتر است که وظیفه آموزش کارآموزان را بر عهده دارند و کارآموزان بعد از ۱۸ ماه دوره کارآموزی و اخذ شرایط لازم مجددا در آزمون شرکت کرده و در صورت دریافت تمامی شرایط در مراسم تحلیف حضور یافته و پروانه پایه یک می‌گیرند.

عیسی زایی گفت: در مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان کمیسیونی با عنوان صیانت از حقوق عامه وجود دارد که وظیفه آن دفاع از حقوق انسان‌ها است تا خسارتی وارد نشود.

وی افزود: کمیسیون دیگری با عنوان بازرسی و نظارت و در حاشیه آن کمیسیون معاضدت، وکالت تسخیری و اتفاقاتی وجود دارد که در در وکالت تسخیری عموما پرونده‌های کیفری افرادی که بضاعت مالی خوبی ندارند به وکیل محول می‌شود.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وکالت معاضدتی در پرونده‌های حقوقی است ادامه داد: در وکالت اتفاقی نیز فرد دارای لیسانس حقوق قضایی، فقه و مبانی حقوق می‌تواند در طول سال سه پرونده از بستگان درجه یک خود را قبول کند اما باید در مرکز وکلای قوه قضاییه ثبت نام و در صورت قبولی در آزمون به مدت یکسال پروانه وکالت اتفاقی کسب کند.

وی اظهارداشت: مهمترین خدمت این مرکز این است که در تمامی محاکم قضایی و شورای حل اختلاف واحدی به عنوان ارشاد و معاضدت قضایی دارد که در این راستا افراد دارای مشکلات حقوقی می توانند از مشاوره به صورت رایگان بهره مند شوند.

عیسی زایی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز با اداره‌کل زندان‌های استان منعقد شده تا همکاران در طول ایام هفته در آنجا حضور یافته و به مددکارانی که مشکل مالی دارند مشاوره حقوقی رایگان ارائه دهند.

وی گفت: در آینده نیز در صورت همکاری مراجع قضایی سامانه ۱۲۹ در سیستان و بلوچستان به صورت تلفنی مشاوره حقوقی انجام می‌دهد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حدود ۱۲۰ نفر وکیل در استان در زمینه وکالت فعالیت می‌کنند، افزود: از سال ۹۸ حدود ۸۰ نفر کارآموز جذب شده داریم که در حال آموزش هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه در این استان بحث عدم مراجعه به وکیل و فرهنگ وکالت وجود دارد که باید مردم در این زمینه آگاه شده و به کار وکیل اهمیت دهند زیرا بسیاری از پرونده‌ها تنها با مشاوره و همراهی وکیل به سرانجام می‌رسد.

عیسی زایی خاطرنشان کرد: حدود هشت ماه است که دادسرای انتظامی وکلا در استان راه‌اندازی شده و اختلافات بین وکیل و موکل در این دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: کمیته‌ای نیز با عنوان کمیته حل اختلاف وجود دارد که تلاش می‌کند اختلافات و درگیری‌ها در همان ابتدا حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز