خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۸ ساله پروژه‌های ریلی فارس/ادامه ساخت آزادراه، ورزشگاه و انتقال آب به دولت سیزدهم سپرده شد/ ۵ هزار پروژه نیمه‌تمام میراث دولت گذشته در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۷۹۶

داستان پروژه‌های نیمه‌تمام در ایران رشته ای که سر دراز دارد؛ هربار که دولتی جدید سرکار می آید پروژه‌هایی را آغاز اما به سرانجام نمی رساند و دولت بعد میراث دار آن می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حالا 5هزار پروژه‌ نیمه تمام فارس که در دولت گذشته و قبل از آن تعریف شده بود به میراثی برای دولت سیزدهم تبدیل شده است و باید دید با تغییر و تحولات مدیران دولتی در استان و مشخص شدن استاندار فارس چه میزان از این پروژه ها به سرانجام می رسد.

پروژه‌های نیمه تمامی که در چند سال گذشته هر بار با وعده جدید بهره برداری روبرو می شدند اما هیچکدام از این وعده ها به سرانجام نمی رسید.

پیش تر از سوی اداره برنامه و بودجه فارس اعلام شد که برای تکمیل طرح‌های ملی و استانی در مجموع نزدیک به 4٣ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 از جمله پروژه های شاخص نیمه تمام در استان، آزاد راه شیراز - اصفهان است که در مسیری به طول ۲۲۰ کیلومتر اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در مراحل پایانی قراردارد . این پروژه قرار بود در دولت گذشته به بهره برداری برسد اما بیش از ۲ سال از زمان افتتاح آن سپری می‌شود و برای اتمام این طرح همچنان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 یکی دیگر از پروژه‌های شاخصی که در استان نیمه کاره مانده، انتقال خط دوم آب از سد درودزن به شیراز است که طی سال های اخیر معطل اعتبار مانده است.

آن‌طور که آب منطقه‌ای فارس می گوید: « ۱۳۰میلیارد تومان جهت خرید لوله و در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار جهت انتقال خط دوم آب از سد درودزن مورد نیاز بوده که در سال ۹۹ به هیچ عنوان تامین نشده است »؛ از سوی دیگر اما نماینده شیراز کاهلی آب منطقه‌ای را دلیل عدم جذب اعتبار عنوان می‌کند.

ورزشگاه پارس شیراز هم از جمله پروژه های دولت گذشته است که 31 فروردین‌ماه سال 96 با حضور وزیر ورزش و جوانان وقت افتتاح شد اما بعد از چند مسابقه  تیم‌های شیرازی در این ورزشگاه حالا به حالت نیمه کاره درآمده است و با مشکل چمن روبرو است. چمن ورزشگاه پارس شیراز ۱۶ ماه پس از افتتاح که گفته می شد یکی از بهترین چمن های ورزشی کشور را داراست، وضعیت اسفباری پیدا کرد و هر بار مدیرکل ورزش و جوانان وقت فارس بهانه‌هایی برای این ناکارآمدی مطرح می کرد.

ورزشگاهی که بدون حتی یک مسابقه ورزشی در آن به دلیل استفاده از چند نوع بذر چمن نامناسب، رنگ‌های متفاوتی پیدا کرد و حالا شرایط برای بازی های خانگی فجرسپاسی تنها تیم لیگ برتری استان دچار چالش شده است و احتمالا میزبانی از این تیم شیرازی گرفته خواهد شد.

تالار بزرگ مرکزی شیراز هم از آن پروژه‌هایی است که از سال ۹۳ در دستور اجرا قرار گرفته اما حال  و روز خوبی ندارد و بسته‌های تشویقی دولت قبل برای تکمیل و پایان این پروژه؛ کارساز نشد.

مرکز سعدی شناسی شیراز، موزه منطقه‌ای فارس و باغ موزه مشاهیر شیراز هم از دیگر پروژه‌های شاخص فرهنگی است که در دولت گذشته روند کندی به خود گرفتند و هیچ گاه به سرانجام نرسیدند.

تعطیلی ۸ ساله پروژه‌های ریلی فارس/ادامه ساخت آزادراه، ورزشگاه و انتقال آب به دولت سیزدهم سپرده شد/ ۵ هزار پروژه  نیمه‌تمام میراث دولت گذشته در استان

نبود امنیت سرمایه گذاران مانع پیشرفت پروژه‌ها شد

نماینده دور دهم با بیان اینکه دولت آقای روحانی یکی از بد شانس ترین دولت ها در کسب در آمد و فروش نفت و بحران ها بود، می گوید: متاسفانه این موارد در پیشرفت و تکمیل پروژه ها تاثیر گذاشت.

علی اکبری با اشاره به اینکه پروژه های اساسی مانند انتقال خط دوم آب سد درودزن به شیراز از پروژه هایی بود که قرار شد در اوایل سال 99 به بهره برداری برسد ادامه می دهد: آزادراه شیراز- اصفهان از جمله پروژه هایی بود که در مقایسه با دیگر پروژه های کشور از وضعیت مناسبی برخوردار بود.

نماینده دور دهم شیراز با اشاره به اینکه محدود بودن منابع داخلی و نبود امنیت برای سرمایه گذاران باعث ایجاد مشکلاتی در پیشرفت و تکمیل پروژه ها شد، ادامه می دهد: متاسفانه شلوغ بودن بدنه دولت هزینه های زیادی را ایجاد می کند که باعث شد تا دولت تمام در آمدهایی را که کسب می کند در مرحله نخست صرف هزینه های سنگینی را خرج کند.

وی بیان می کند: هرچند که در برنامه ششم توسعه مقرر شد که دولت سالانه تعداد قابل توجهی از نیروهایش را کاهش دهد اما این اتفاق در عمل رخ نداد که امیدوارم دولت آقای رئیسی با کاهش نیروهای دولتی به بخش خصوصی میدان دهد.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه گاز کشی روستاها از دیگر اقدامات مناسب و آب‌رسانی روستاها از دیگر اقدامات دولت آقای روحانی بود می گوید: هرچند که دولت آقای روحانی می توانست اقدامات بهتری انجام دهند اما این اتفاق رخ ندهد.

نماینده دور دهم شیراز با اشاره به اینکه به‌رغم اینکه آقای روحانی ورود خوبی به موضوع پتروشیمی ها داشت اما آب بر بردن این صنعت و جانمایی اشتباه باعث شد تا هیچکدام از پتروشیمی ها فعال نشود ادامه می دهد: امیدوارم که در دولت آقای رئیسی که سطح فکری یکسانی با دیگر دستگاه ها دارند اتفاقات مناسبی رخ دهد.

اکبری با بیان اینکه فارس استانی بسیار بزرگی است می گوید: با بررسی از استان هایی مانند کهگیلویه و بویر احمد که از شهرستان لارستان فارس هم کوچکتر است اما در حد استان بزرگ مانند فارس امتیاز می گیرد.

وی خاطر نشان می کند: اگرچه جمعیت یکی از شاخص مهم استان ها در توزیع منابع است اما متاسفانه متولیان توزیع شاخص ها در سال های گذشته نتوانستند حق و حقوق فارس را درست و با توجه به وسعت این استان پهناور پرداخت کنند.

 نماینده دور دهم شیراز با اشاره به اینکه دستگاه هایی مانند علوم پزشکی شیراز خدماتی را در حد بین المللی به مردم ارائه می دهد: اگرچه در سال های گذشته یکی از دستگاه های علوم پزشکی با مشکل مواجه شدند اما برای تامین اعتبار تعمیر این بخش با مشکلات متعددی مواجه شدیم.

تعطیلی ۸ ساله پروژه‌های ریلی فارس/ادامه ساخت آزادراه، ورزشگاه و انتقال آب به دولت سیزدهم سپرده شد/ ۵ هزار پروژه  نیمه‌تمام میراث دولت گذشته در استان

پروژه های ریلی فارس 8 سال است که تعطیل اند

نماینده شیراز هم در ادامه با بیان اینکه پروژه های ریلی استان فارس به جز راه آهن شیراز-گل گهر در 8 سال گذشته عملا تعطیل بود، می گوید: هرچند که انتظار می رفت تا پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان در دوران آقای روحانی به بهره برداری برسد اما این پروژه به کندی پیش می رفت.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه روند پروژه های عمرانی در دولت آقای روحانی قابل قبول نبود می افزاید: هرچند که اقداماتی در بخش های مختلف در 8 سال گذشته انجام شد اما نباید فراموش کرد که پروژه هایی مانند خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در 8 سال گذشته به دلایل لج و لج بازی بدون به سر انجام رسیدن بلا تکلیف بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه پروژه خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز هم به صورت ناقص انجام شد ادامه می دهد: حدود 14 و نیم کیلومتر از این پروژه تکمیل نشده است و به‌رغم انتقال بخشی از این آب به شیراز اما انتقال آب از سد درودزن به شیراز هنوز صورت کامل عملیاتی نشده است.

قادری در ادامه با اشاره به اینکه ساحلی شدن استان فارس از موضوعاتی است که در دوره آقای روحانی به فراموشی سپرده شد ادامه می دهد: اما ذکر این نکته ضروری است که دولت روحانی بخش های صنعتی خوبی در استان به بهره برداری رسید.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه در 8 سال دولت آقای روحانی اقدامات مناسبی در استان فارس انجام نشد می افزاید: تغییرات سریع مدیریتی در استان فارس و به روی کار آمدن دو الی سه استاندار تا سال 94 اجازه نداد اتفاقات مناسبی در استان رخ دهد.

تعطیلی ۸ ساله پروژه‌های ریلی فارس/ادامه ساخت آزادراه، ورزشگاه و انتقال آب به دولت سیزدهم سپرده شد/ ۵ هزار پروژه  نیمه‌تمام میراث دولت گذشته در استان

همسویی نمایندگان با دولت دستاوردی برای فارس نداشت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه متاسفانه دولت روحانی   نتوانست در حد و انتظار خوب عمل کند می گوید: به بهره برداری نرسیدن منطقه ویژه سلامت و دانشگاهی باعث شده تا اتفاقات مناسبی در فارس رخ ندهد.

وی با اشاره به اینکه استاندار سابق فارس با تعامل میان نمایندگان توانست در یک سال و نیم گذشته اقدامات مناسبی انجام دهد می افزاید: هرچند که در سال های گذشته نمایندگان استان تقریبا با دولت همسو بودند اما این همسویی هم دستاوردی برای استان فارس نداشت.

 

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز