خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایری اردبیل اعلام کرد:

صدور 17 هزار کارت هوشمند عشایری در استان اردبیل / شناسایی 12 هزار و 800 خانوار عشایری در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۶۲۹

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از صدور 16 هزار و 970 کارت هوشمند عشایری در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، معرفت آذری از صدور  16 هزار و 970 کارت هوشمند عشایری در استان خبر داد و گفت: هدف از صدور کارت هوشمند عشایری کنترل توزیع نهاده های دامی و آرد  و جلوگیری از توزیع خارج از شبکه است.

وی افزود: داشتن ییلاق و قشلاق و کوچ در آن ها، وابستگی ایلی و وابستگی معاش اصلی افراد به شغل دامداری، سه مولفه مورد نیاز برای شناسایی قشر زحمتکش عشایر در استان است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با اینکه برآورد می‌شود عشایر واقعی استان اردبیل در حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار است، ولی اداره کل امور عشایری به تعدادی فراتر از این آمار ارائه خدمات می کند.

آذری ادامه داد: عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزارو ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

وی گفت: عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: عشایر استان سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اذعان کرد: هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

آذری افزود: عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آن ها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز