خبرگزاری کار ایران

مشکلات دریافت وام ازدواج در آذربایجان غربی/سنگ اندازی بانک های استان در پرداخت وام

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۲۴۷

عدم هماهنگی بانک ها با دستور العمل های کشوری و سختگیری برای تسهیلات ازدواج، جواانان آذربایجان غربی را در سر در گمی قرار داده است.

به گزارش ایلنا، هر چند اخذ ضامن برای پرداخت تسهیلات بانکی امری قانونی است، ولی بنا بر ادعای زوج های جوان در آذربایجان غربی آنچه این روزها از سوی برخی بانک های عامل در این استان تحت عنوان ضامن به آنها تحمیل می شود، فراتر از ضوابط پیش بینی شده در قانون است و این رویه فرا قانونی باعث شده تا اکثر زوج های جوان موفق به دریافت وام ازدواج نشوند.

این روزها یکی از اصلی‌ترین مشکل دریافت وام ازدواج زوج های جوان نبود بانک معرف به جوانان است و در این میان برخی دیگر نیز از شرط بانک‌ها برای تعدد ضامنین رسمی گله مند هستند.

بانک ها از بخشنامه یارانه به جای ضامن تبعیت نمی کنند

محمد و معصومه زوج جوان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفتند: بانک ها یک ضامن رسمی را قبول نمی کنند و گفته اند باید دو ضامن را به بانک معرفی کنید.

این زوج با بیان اینکه از سال ۹۹ در صف انتظار وام بودند و هفته گذشته نوبت دریافت وام‌شان فرا رسیده است،گفتند: بانک گفته ضامنین شما باید از این بانک حقوق بگیرد و یا حساب جاری «فعال»در این بانک داشته باشد ولی ضامنین ما از همین بانک ولی در شهرستان دیگر حقوق دریافت می کنند به همین دلیل بانک ضامنین ما را قبول نمی کند.

این زوج جوان در ادامه با اشاره به اینکه بانک ها موکلف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن معتبر. و یا در نظر گرفتن یارانه زوجین به عنوان ضامن هستند گفتند: متاسفانه هیچ کدام از بانک ها از این بخشنامه تبعیت نمی‌کنند و زوج های جوان برای دریافت وام ازدواج با مشکلات ضامن و گردش حساب روبرو هستند. 

حسن و محدثه زوج جوانی که واجد شرایط سنی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج هستند در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفتند: سن ما متناسب با قانون برای دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی است ولی در مراجعه به بانک به ما گفته شد  که بیشتر از ۷۰ میلیون تومان نمی توانیم تسهیلات دریافت کنیم.

حسن افزود:بر اساس شرایط درج شده در سایت مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج، بانک‌ها موظف به پرداخت این وام با یک ضامن معتبر یا در نظر گرفتن یارانه زوجین به عنوان ضامن هستند ؛ولی متاسفانه هیچ کدام از بانک ها حاضر به تبعیت از این بخشنامه نیستند.

وی افزود: همچنین بانک ها وجود یک ضامن را برای پرداخت وام کافی ندانسته و وجود سه ضامن را ضروری می‌دانند و عملا جلوی پای جوانان متقاضی وام ازدواج سنگ اندازی می کنند. 

بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات ازدواج  به زوج‌های جوان هستند

محمد علی پور،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس در بودجه ۱۴۰۰ مبلغ وام ازدواج را از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون افزایش داده است و منبع و محل اعتبار آن نیز قابل اطمینان است و بانک‌ها موظف و مکلف هستند که این وام و تسهیلات را در اختیار زوج‌های جوان قرار دهند.

 علی‌پور بیان کرد: تاکید مجلس شورای اسلامی بر این است که تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار گیرد و همانگونه که اشاره شد، منبع تامین هم قابل اطمینان است اما در عمل، اگر هر کدام از بانک‌ها به نوعی مانع‌تراشی کرده و این تسهیلات را به راحتی در اختیار جوانان قرار ندهند این خود قابل بررسی و تعقیب است و کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس به این موضوع ورود می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مدعی است که از بابت تامین اعتبارات وام‌های ازدواج مشکل خاصی وجود ندارد و موانع پیگیری می‌شود تا اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد برطرف می‌شود چون قانون مجلس لازم الاجرا است و اگر در مقام عمل، سنگ اندازی شود از طریق مقامات قضایی قابل تعقیب است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز