خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری اراک خبر داد؛

افزایش حوادث آسانسور به دلیل قطعی برق

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۲۳۳

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: قطع برق در روزهای اخیر، حوادث ناشی از آسانسور را در صدر مأموریت های آتش‌نشانان اراکی قرار داده است. بروز و افزایش این حوادث به گونه ای است که از نیمه نخست تیرماه جاری تاکنون ۸۶ مورد حادثه آسانسور توسط عوامل ۱۲۵ امدادرسانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود آقازیارتی افزود: نیروهای آتش‌نشانی پس از اطلاع از هر حادثه بلافاصله برای کمک اعزام می‌شوند و تمامی تلاش‌ها در ماموریت‌ها برای امدادرسانی سریع در دستور کار قرار دارد. افراد گرفتار شده در آسانسور باید دکمه تلفن یا آژیر خطر تحت عنوان دکمه آلارم که به شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهند تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است. همچنین اگر آنتن موبایل دارید با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنیسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که در ساختمان خالی از سکنه حضور دارند از آسانسور استفاده نکنند و در صورت گرفتار شدن در آسانسور در چنین شرایطی باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنیسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند. در این شرایط نیاز است شهروندان در صورت قطعی برق و حبس در آسانسور،  آرامش خود را حفظ کنند و حرکت اضافی و خطرناک نداشته باشند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اظهار داشت: البته اقدامات پیشگیرانه دیگری نیز وجود دارد که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تأسیسات مجتمع‌ها، مد نظر قرار بگیرد. مهم‌ترین آنها بازرسی ادواری بخش‌ها و اجزای آسانسور به صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است که در صورت وجود دیزل ژنراتور در مجموعه، نسبت به تست و راه‌اندازی آن اقدام شود و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتورها تأمین باشد تا در زمان قطع برق، به سرعت در مدار قرار گیرد و جریان برق محل را تأمین کند.

آقازیارتی تصریح کرد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق، بلافاصله جریان برق در مدار قرار می‌گیرد، اما به طور معمول در ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی وجود ندارد. انتظار می رود ساکنان و مالکان ساختمان‌ها نسبت به نصب سیستم بلک اوت بر روی آسانسور خود اقدام کنند تا در زمان قطع برق کابین آسانسور بدون نیاز به برق به اولین درب خروج هدایت شود. مردم در صورت اطلاع نداشتن از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، از آسانسور کمتر استفاده کنند.

وی بیان داشت: زمانی که افراد در آسانسور گیر می‌کنند و تلفن همراه در دسترس نداشته باشند، کار سخت‌تر است و  توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر است، تا جای ممکن از آسانسور استفاده نشود و در صورت استفاده حتما تلفن همراه با افراد باشد تا بتوانند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کنند. مردم باید در نظر داشته باشند که هوا به اندازه کافی در داخل کابین آسانسور وجود دارد و به دلیل منافذ زیاد هرگز اکسیژن تمام نمی‌شود. والدین مراقب باشند و از ورود اطفال به داخل آسانسور بدون حضور بزرگ‌ترها جلوگیری کنند و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور را به کودکان ارائه دهند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک تأکید کرد: همچنین شهروندان باید توجه داشته باشند اگر از لوازمی مانند اتو و سشوار استفاده می‌کنند در صورت قطع برق، آن را از برق جدا کرده تا در زمان اتصال مجدد برق منجر به آتش سوزی نشود و تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی محافظ تهیه کنند تا خسارت ناشی از قطع برق به حداقل برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز