خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین:

کشاورزان قزوین در تابستان بیش از 40 درصد ظرفیت کشت نکنند/ درخواست حذف قزوین از فهرست استان‌های ممنوعه کاشت برنج

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۳۴۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: امسال با کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم و اعلام کرده‌ایم که فقط می‌توانیم 40 درصد سهم آب کشت تابستانه را تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای، یدالله ملکی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب با اشاره به اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: طرح تعادل بخشی از سال 82 در استان آغاز شده و با بستن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، نصب کنتورهای هوشمند و راه اندازی گشت‌های نظارتی تلاش کرده‌ایم با مدیریت منابع آبی در مسیر حفظ و صیانت از آب‌های زیرزمینی گام برداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: از ابتدای سال 93 تاکنون با کشف و ضبط 350 دستگاه و اداوات حفاری غیرمجاز، انسداد و پلمب دو هزار و 728 حلقه چاه و پر کردن 445 حلقه چاه فاقد پروانه و تقلیل منسوبات 331 حلقه چاه کشاورزی زمینه صرفه جویی بیش از 560 میلیون مترمکعب آب در استان مهیا شده است.

وی عنوان کرد: تجهیز 60 درصد چاه‌های مجاز استان به کنتورهای هوشمند سبب شده تا ضمن پیشگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی، افت یک متر و 68 سانتیمتری را نیز متوقف کرده و آن را به صفر برسانیم.

این مسئول با اشاره به کاهش میزان بارش‌ها و بروز خشکسالی در استان یادآورشد: سال گذشته میزان ورودی به سد طالقان 16 مترمکعب در ثانیه بود که در سال جاری با توجه به شرایط خشکسالی این میزان به حدود 5 مترمکعب در ثانیه کاهش یافته، همچنین در سال گذشته حجم آب سد 418 میلیون مترمکعب بوده درحالیکه امسال این میزان به حدود 289 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ابراز کرد: با برگزاری جلسات سازگاری با کم آبی مصوباتی داشتیم و مقرر شد با تعیین تکلیف چاه‌های فرم یک و کاهش 10 درصدی پروانه چاه‌های مجاز استان، آب باغات تحت شرب چاه‌های فرم یک تامین شود.

ملکی ادامه داد: با این اقدامات برای تامین آب این باغات حدود 45 میلیون مترمکعب سهیمه اختصاص خواهیم داد؛ اما باید مراقبت باشیم و نظارت کامل صورت پذیرد تا این آب به باغات جدید الاحداث و با سابقه احداث کمتر از 5 سال داده نشود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین از احداث رصدخانه آب در استان خبر داد و گفت: با احداث این رصد خانه ضمن کنترل تمامی چاه‌های آب کشاورزی قادر خواهیم بود مدیریت منابع آبی را بدقت انجام دهیم.

وی در خصوص ممنوع شدن کشت برنج در کشور بجز استان‌های شمالی نیز یادآور شد: با مصوبه هیئت دولت از سه سال گذشته کشت برنج فقط در استان‌های شمالی مازندران و گیلان مجاز اعلام شده و در سایر استان‌ها ممنوع است و ما نیز در فشار هستیم تا این مصوبه را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: در حاشیه رودخانه شاهرود 5 هزار هکتار از اراضی زیرکشت برنج رفته و بیش از 4 هزار نفر نیز در این عرصه فعالیت دارند و از آنجایی که در این منطقه برای کشت برنج از آب‌های سطحی بویژه رودخانه شاهرود استفاده می‌شود ما نیز موافق ادامه کشت هستیم؛ اما باید این وضعیت تعیین تکلیف شود و با مکاتبه با وزارتخانه برای مستثنی شدن استان قزوین که در مرز با استان گیلان قرار دارد اقدام شود.

ملکی در پایان گفت: امسال با کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم و اعلام کرده‌ایم که فقط می‌توانیم 40 درصد سهم آب کشت تابستانه را تامین کنیم و از کشاورزان نیز خواسته شده بشدت مراقب کشت‌های خود باشند چون آب برای کشت بیش از این مقدار نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز