خبرگزاری کار ایران

کاهش تولید قارچ خوراکی در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۹۱۸

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی گفت: تمامی نهاده‌های تولید قارچ خوراکی افزایش قیمت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی صدیق‌پناه درباره وضعیت تولید قارچ در خراسان رضوی گفت: تولید قارچ وابسته به نهاده‌ها و مواد اولیه داخلی است و در این حوزه از مواد اولیه خارجی استفاده نمی‌شود؛ یکی از علت‌های کاهش تولید قارچ، کاهش مواد اولیه ازجمله نهاده است.

وی در مورد علت کاهش تولید قارچ افزود: خشکسالی یکی از عوامل موثر در کاهش تولید قارچ خوراکی است. بعضی از واحد‌های تولید قارچ نیمه صنعتی و بعضی دیگر سنتی هستند که این واحد‌های سنتی به صورت فصلی کار می‌کنند و این امر باعث ایجاد نوسان در تولید شده است. این واحد‌ها در فصل بهار مشغول می‌شوند و در فصل تابستان قادر به انجام تولید نخواهند بود. امسال که در فصل پاییز و زمستان با کمبود سرما و بارندگی مواجه بودیم و هوا متعادل بود، در برخی از واحد‌های تولید که امکانات تاسیساتی مناسبی نداشتند تولید خوبی صورت نگرفت و به طبع آن در این زمینه کاهش تولید داشتیم.

 رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی ادامه داد: در تولید قارچ خوراکی که از اسفندماه شروع می‌شود، بحث بستر رویش قارچ، کمپوست و بعد از آن خاک پوششی برای تولید مطرح است.

صدیق‌پناه یکی دیگر از عوامل کاهش تولید قارچ را کمبود و کاهش تولید مرغ گوشتی دانست و بیان کرد: کاهش تولید مرغ گوشتی و در نتیجه کود مرغی در اواخر سال گذشته هم باعث افزایش قیمت مرغ شد و هم بر قیمت تمام شده قارچ اثر گذاشت که این مساله برروند تولید قارچ خوراکی نیز تاثیرگذار بود.

وی درباره مشکلات تهیه خاک پوششی واحد‌های تولید قارچ تصریح کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ واردات خاک پوششی با ارز ۷۰۰۰ تومان الی ۱۲ هزارتومانی انجام می‌شد. ولی در حال حاضر اگر واردات خاک پوششی انجام گیرد با ارز ۲۸ هزارتومانی است. بخشی از این خاک پوششی از داخل و بخش دیگر از پسماندی که از واحد‌های تولید به‌دست می‌آید و ما آن را فرآوری و ترکیب می‌کنیم، تهیه می‌شود.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی خراسان رضوی تاکید کرد: تمامی نهاده‌های تولید  قارچ خوراکی افزایش قیمت داشته است و قیمت قارچی که در سال گذشته حداکثر کیلویی ۲۹ هزارتومان بود امسال حداکثر تا ۴۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز