خبرگزاری کار ایران

در مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

ترقی: کسانی که رأی نمی‌دهند حق گلایه کردن ندارند/جوادی حصار: آزادی‌های قانونی را نمی‌توان از مردم گرفت/ نظارت استصوابی را به رفراندوم بگذارید

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۴۲۳

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در یک مناظره پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، حمیدرضا ترقی در ابتدای این مناظره که روز گذشته  به میزبانی خانه مطبوعات استان خراسان رضوی و در سالن شهید چمران مشهد برگزار شد درباره اینکه برگزاری انتخابات می‌تواند چه فرصتی را برای نظام و پرورش‌ استعدادها و ظرفیت‌های آن فراهم کند، اظهار کرد: انتخابات در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی است و شاکله سیاسی آن مبتنی بر آرای مردم است. انتخابات فرصت خوبی را فراهم آورده تا مردم هر دو سال یک بار بتوانند نمایندگان خود برای مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شورای شهر را برگزینند و از این طریق در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

وی افزود: انتخابات فرصت تغییر، جبران اشتباهات و بررسی عملکرد منتخبان،  نقد روش‌ها و سیاست‌هایی منتخبان قبلی، ارائه راهکار و برنامه‌های جدید، تحرک و تنش سیاسی و شناخت نخبگان و عناصر مفید و کارآمد برای جامعه است. البته انتخابات فرصتی برای تعمیق شکاف‎های داخلی کشور، ایجاد اختلاف، دو قطبی کردن، تخریب چهره‌ها و فرصتی برای سیاه‌نمایی تلاش‌های انجام شده در کشور برای دشمن را فراهم می‌کند.

نائب‌ رئیس شورای وحدت و نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر بتوانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم، می‌توانیم قطار نظام در ابعاد مختلف را چند گام جلو ببریم. با استفاده از تجربیات گذشتگان اشتباهات را جبران کنیم. اگر از فرصت خود در رای دادن استفاده نکنیم، دیگر نمی‌توانیم با کسی که روی کار می‌آید و مواضعش مغایر با ماست گلایه کنیم. امیدوارم مردم با آگاهی و بصیرت انتخابی انجام دهند که بعدا پشیمان نشوند.

وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی، باید جمهوریتی باشد تا اسلام را به آن نسبت دهیم

محمدصادق جوادی حصار در ادامه خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان و جلوه‌های جمهوریت در جمهوری اسلامی است. در ادبیات منطقی برای هر موصوفی باید صفتی باشد تا موصوف وجود خارجی پیدا کند. وقتی می‌گوییم مرد خوب، باید مردی باشد تا خوبی را به او نسبت دهیم. وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی، باید جمهوریتی باشد تا اسلام را به آن نسبت دهیم.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی مبنا جمهوریت است. اگر دقت کنید در بدو تشکیل جمهوری اسلامی، همگان بر جمهوری تاکید داشتند، سپس صفات تشکیل دهنده جمهوری را عارض می‌شدند. امام(ره) نیز به این دلیل که مردم پدید آورنده انقلاب و جمهوری اسلامی بودند، فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

ممیزی اصلی کشور باید مبتنی بر رأی مردم باشد 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: در مجلس چهارم قانون نظارت استصوابی وضع شد که از نگاه کنشگران سیاسی قبل و بعد از انقلاب مخل اصل نهم قانون اساسی است و آزادی سیاسی را محدود می‌کند. به یک جمع فرهیخته اجازه می‌دهد به جای مردم تصمیم بگیرد و به مردم بگوید که فلان فرد برای نمایندگی کارایی ندارد و نمی‌توانید آن را انتخاب کنید. ممیزی اصلی کشور باید مبتنی بر رای مردم باشد.

جوادی حصار تصریح کرد: اصل نهم قانون اساسی اصل مهمی است و باید به مرور زمان این اصول را به نسل جوان تفهیم کنیم که در جمهوری اسلامی حقوق شما نادیده گرفته نشده است. باید به عنوان ملت مانع اعمال اراده فراقانونی کسانی شویم که خود را برتر از قانون می‌دانند و در جایگاهی بالاتر از قانون می‌نشینند.

ترقی نیز در این خصوص ادامه داد: در تمام کشورهای غربی که پایبند به دموکراسی هستند، مراحل نظارت استصوابی در احزاب‌شان انجام می‎شود. ده‌ها نفر در حزب در چرخه‌های درون حزب بررسی می‌شوند و از درون ایالات مختلف انتخاب شده و رقابت می‌کنند تا به یک نفر برسد. اینگونه نیست که مردم از ابتدا تشخیص داده و آن را انتخاب کنند. مراحل انتخابی در سایر نظام‌ها ۶ ماه زمان می‎‌برد و فقط مختص جمهوری اسلامی نیست. وقتی می‌خواهید فردی را انتخاب کنید که تمام هستی و بودجه کشور را در اختیارش قرار دهید، نمی‌شود بدون حساب و کتاب او را تایید کنید.

امام(ره) به انتخاب مردم حتی به اشتباه معتقد بودند

جوادی‌حصار در واکنش به صحبت‌های حمیدرضا ترقی مبنی بر پیروزی انقلاب با محوریت رهبری امام(ره) گفت: آیا در انقلاب اسلامی تنها امام(ره) رهبر انقلاب دینی بود؟ خیلی‌ها رهبر دینی بودند و در همین مشهد کسانی بودند که مرجعیت داشتند. چرا مردم از میان تمام این رهبران دینی امام(ره) را انتخاب کردند؟ به عنوان مثال چرا سراغ آیت‌الله شریعت‌مداری نرفتند؟ تمام کشور در یک اصل پشت امام(ره) ایستاد و آن اصل، آن حرف امام بود که می‌گفتند حرف مردم حرف اول است. امام(ره) حتی در پاریس گفتند که میزان رای مردم است، حتی اگر اشتباه باشد.

وی خاطرنشان کرد: مگر امام نمی‌توانستند بگویند که قانون را به گونه‌ای بنویسید تا برای مردم قیم انتخاب کنیم تا در انتخاب خود اشتباه نکنند؟ آیا مردم امام را به خاطر زیبایی‌شان نسبت به سایر مراجع دینی به عنوان رهبر انتخاب کردند؟ نخیر، امام به نظر مردم معتقد بود و به همین دلیل از سوی مردم انتخاب شد.

به‌خاطر سلیقه خود حق انتخاب مردم را محدود نکنیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این صحبت از ترقی که مردم به مصدق و نهضت آزادی رای ندادند، گفت: مردم به مصدق و نهضت آزادی رای دادند؛ اگر رای نداده بودند اولین دولت بعد از انقلاب نهضت آزادی نبود. منسجم‌ترین تشکلات قبل از انقلاب تشکیلات‌ دینی بودند که یکی از آنان نهضت آزادی بود. اگر با سلیقه ما جور در نمی‌آید نباید مردم را محدود کنیم که حق ندارید انتخاب کنید. مردم نهضت آزادی را انتخاب کردند و امام(ره) نیز با شجاعت دولت را به نهضت آزادی سپردند.

جوادی حصار اظهار کرد: همانطور که امام هم گفته‌اند یک اسلام آمریکایی و یک اسلام انقلابی داریم و از اول انقلاب نیز با یکدیگر مبارزه داشتند. اسلام انقلابی در سخنان شهید مطهری، آیت‌الله منتظری، شهید بهشتی و آیت‌الله طالقانی مبتنی بر رای و نظر مردم و  مبتنی بر عدالت و آزادی است. شهید بهشتی می‌گوید "جامعه‌ای که در آن عدالت وجود نداشته باشد اسلام معنا ندارد." 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نظامات شهری برای بهتر شدن رفاه اجتماعی قوانینی وضع می‌کنند اما حق سلب آزادی‌های مردم در انتخابات خود را ندارد. نظام شهری حق ندارد در اجرای نقشه یک مالک در زمینش دخالت کند.

جوادی حصار در واکنش به این صحبت از ترقی که مردم باید توسط رهبران دینی هدایت شوند، گفت: هدایت دو گونه است. هدایت ارائه طریق است. پیامبران دو راه بهشت و جهنم را به مردم نشان داده‌اند. قرآن می‌گوید ما راه را نشان می‌دهیم که عده‌ای شکرگذار آن هستند و عده‌ای کفر می‌ورزند. انتخاب با خودشان است اما اینگونه نیست که بخواهند مردم را به زور از دنیا به بهشت ببرند. عده‌ای می‌گویند هدایت ارائه طریق نیست. پس آزادی و انتخاب مردم چه می‌شود؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اختیارات و آزادی‌های قانونی را نمی‌توان از مردم گرفت. قانون اساسی حتی با وضع قوانین جدید، این موضوع را به صراحت ذکر می‌کند.

جوادی حصار گفت: مشکل این است که عده‌ای نفسانیات خود را جای قانون گذاشته‌ و رنگ و لعاب اسلامی هم به آن داده‌اند و به ما می‎‌گویند که مخالف اسلام حرف می‌زنی. بنده بیجا می‌کنم که مخالف اسلام حرفی بزنم. اما فراموش نکنیم که "اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیبی که هست از مسلمانی ماست."

شورای نگهبان دنبال ضوابطی است که نمایندگان مردم آن را وضع کرده‌اند

ترقی پاسخ داد: اگر شورای نگهبان دنبال اجرای ضوابطی است، قوانینی است که نمایندگان مردم وضع کرده‌اند و آنان باید اجرا کنند. این که قانون به نفع ما نباشد را نپذیریم و یا جایی که به نفع ما باشد را قبول داشته باشیم، برداشت صحیحی نیست.

در ادامه این مناظره جوادی حصار در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه هم طیف‌ها و هم‌نگاه‌های او در آزمون ۹۶ چه کرده‌اند، عنوان کرد: بنده در این دولت چه نقشی داشته‌ام؟ در همین دولت روحانی که ظاهرا هم‌نگاه‌های من حضور داشتند برای مجلس ثبت نام کردم تا همین قوانین را اصلاح کنم، عده‌ای گفتند که مناسب نیست به مجلس بروی، ممکن است حرف‌هایی بزنی که برای ما زحمت درست کنی. از ابتدای انقلاب هم همین گونه بوده است. هر موقع خواسته‌ایم برای مجلس ثبت نام کنیم، گفته‎‌اند صلاحت نیست.

وی افزود: خداراشکر می‌کنم اگر میزان رای ملت است، هر موقع تکرار کرده‌ایم همه پای صندوق آمده و رای داده‌اند. شما با ادعای اسلامیت، قانونیت و مردمی بودن، صد بار هم تکرار می‌کنید، آن وقت زورتان به مردم نمی‌رسد و راه را می‌بندید و یک طرفه می‌کنید.

کسانی که تا دیروز مذاکره را سم می‌دانستند امروز دم از مذاکره می‌زنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: در دولت اول روحانی، رشد و رفاهی که رقم خورد، در ۴۰ سال انقلاب تجربه نشده بود. در سه سال نخست، رشد ۱۲ درصدی و گشایش‌های اعتباری رقم خورد. عده‌ای دیدند اگر این راه ادامه پیدا کند، همان اندک محبوبیتی که برایشان باقی مانده رنگ می‌بازد و زیر میز بازی زدند. آن روزی که دولت آقای روحانی برجام را به جایی می‌رساند که برای مردم فایده داشته باشد، عده‌ای که سودشان در این بوده که گشایشی در کشور ایجاد نشود، زیر میز زدند و آن روند را متوقف کردند. اگر آن روند متوقف نمی‌شد هنوز برخورداری‌های فراوانی داشتیم و کشور به سود می‌رسید. چیزی که تا میانه دولت دوم آقای روحانی بد بود، در حال حاضر که در حال نتیجه دادن است، همه طرفدار مذاکره شده‌اند. کسانی که تا دیروز مذاکره را سم می‌دانستند امروز دم از مذاکره می‌زنند. فصل کاشتش برای دیگران بوده و برداشتش برای این دوستان است.

نظارت استصوابی را به رفراندوم بگذارید

جوادی حصار در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا راه حلی جایگزین نظارت استصوابی دارد یا خیر، بیان کرد:  راه حلش این است که می‌توانید نظارت استصوابی یا دو سه اصل قانون اساسی که مخل آزادی‌ها در قانون اساسی است را به رفراندوم بگذارید. مگر میزان رای مردم نیست؟ اگر معتقدید که مردم از هوش لازم برخوردارند و مردم از رکن اصلی برخوردارند، رفراندوم آزاد برگزار کنید و تضمین دهید که جواب آن از پیش تعیین شده نخواهد بود. ما آن را قبول خواهیم کرد. 

ترقی در ادامه با اشاره به رای و انتخاب مردم در انتخابات ۸۸ گفت: عده‌ای در سال ۸۸ قانون‌گریز بودند و به رای مردم هم پایبند نبودند. اگر معتقد به رای مردم هستند چرا در سال ۸۸ رای مردم را نپذیرفتید و ۸ ماه کشور را معطل کردید؟ اگر کسی به فکر مردم است، باید ۸ سال در دولتش آنقدر به مردم فشار بیاورد که میزان محبوبیت مردم در انتهای دولتش به ۸ درصد برسد؟ حمایت از مردم باید عملا نشان داده شود. گرانی و فشار اقتصادی بر سر مردم بیاوری و تمام آن‌ها را هم به حساب مذاکره بگذاری. مردم با شعار کاری ندارند. دم از آزادی مردم بزنیم اما قدمی برای حل مشکلات مردم بر نداریم. یک شبه بنزین را گران کنیم و صبح از آن اظهار بی اطلاعی کنیم.

جوادی حصار در واکنش به صحبت‌های ترقی خاطرنشان کرد: قطع‌نامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی صادر شد در دوره احمدی‌نژاد صادر شد که شما از ایشان به شدت دفاع می‌کردید. حتی دولت ایشان تا مرحله‌ای پیش رفته بود که می‌گفتند دولت امام زمان است. اینگونه که بیانیه صادر و عوام فریبی کنیم بی‌احترامی به‌ شعور مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز