خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام کرد؛

گرانی مواد اولیه و دستمزدها؛ علت کاهش فروش صنایع دستی زنجان/ کرونا ؛ دلیل دوم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۷۹۶

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، با اشاره به گرانی مواد اولیه صنایع دستی و دستمزدها ، گفت: این موارد باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی شده است.

الناز خدایی فرد، در گفت و گو با ایلنای زنجان، با اشاره به اینکه استان زنجان دارای بیش از 8 هزار صنعتگر است، گفت: این افراد  در 50 رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، با بیان اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی زنجان نام آور و مخصوص این استان است، ادامه داد: زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله مشهور بوده و چاقوی زنجان از گذشته خیلی دور معروف بوده و مسگری از رشته‌های شاخص و قدیمی شهر زنجان است.

وی، یادآورشد: پاپوشی به نام چارق به صورت تخصصی در استان زنجان تولید می‌شود و این استان در رشته‌های زیور آلات سنتی و رکاب سازی در طول 25 سال گذشته حرف‌هایی برای گفتن داشته است تا جایی که زنجان نام آور و صاحب سبک در زمینه رکاب سازی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، اضافه کرد: گیوه یکی دیگر از صنایع دستی استان زنجان است که دارای تولیدات و فروش خوبی بوده و فرش نیز به وفور و با برندها و نقوش خاص منطقه تولید می‌شود.

خدایی‌فرد، با اشاره به فعالیت صنعتگران زنجانی در زمینه تولید انواع گلیم، کفپوش، جاجیم و مفرش‌های مختلف، بیان داشت: تولید لباس سنتی، ساز سازی به ویژه سازهای سنتی ترکی زنجان را نام آور کرده است.

وی، با بیان اینکه زنجان در سال 97 به عنوان شهر ملی ملیله و در سال 98 به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسید، گفت: این استان دارای دو نشان جغرافیایی ملیله و چارق است.

خدایی فرد ، افزود: در حال حاضر مشکلات صنعتگران زنجانی در دو زمینه تاثیرات کرونا و گرانی صنایع دستی قابل بررسی است، افزود: گرانی و افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل گرانی دلار ناشی از تحریم‌ها و گرانی دستمزدها باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر صنایع دستی جزو اولویت‌های زندگی افراد جامعه نیست و این امر در زمینه فروش صنایع دستی تاثیرگذار بوده است، ادامه داد: گرانی صنایع دستی موجب کاهش مشتری شده است.

خدایی‌فرد، با اشاره به اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت‌های گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع دستی، میزان فروش صنایع دستی در کشور کاهش چشمگیری یافته، افزود:  تعطیلی‌های مکرر نیز تاثیرات سختی روی صنعت صنایع دستی گذاشته است.

وی، با بیان اینکه ورود گردشگران به استان رونق خوبی به فروش صنایع نام‌آور استان زنجان داده بود، گفت: با ادامه انتشار ویروس کرونا، میزان فروش کاهش یافته است.

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، در پایان ابراز امیدواری کرد : با پایان کرونا رونق دوباره به صنعت گردشگری و صنایع دستی بازگشته و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان زنجان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز