خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان قزوین عنوان کرد؛

تاثیر منفی کاهش بارندگی در مهاجرت پرندگان به استان قزوین/ پرنده نگری عاملی بازدارنده برای شکار پرندگان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۶۳۷۲

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: باتوجه به اینکه پرندگان مهاجر به طور معمول آبزی یا کنار آبزی هستند، کمبود آب و کاهش بارش‌ها در مهاجرت آنها تاتیر منفی خواهد داشت.

مهران شنتیایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به پرندگان مهاجر استان گفت: معمولا مهاجرت پرندگان در فصول سرما یا گرما و در اوایل مهر و اواخر بهار به سه منظور اتفاق می‌افتد و قزوین ازجمله استان‌های مهاجر پذیر برای پرندگان به شمار می‌آید.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد:  در استان قزوین شش آبگیر وجود دارد که سرشماری پرندگان مهاجر در این مناطق اتفاق می‌افتد.

وی درباره تاثیر کاهش بارندگی درمهاجرت پرندگان به استان ابراز کرد: باتوجه به اینکه پرندگان مهاجر به طور معمول آبزی یا کنار آبزی هستند، کمبود آب و کاهش بارش‌ها است در مهاجرت تاتیر منفی خواهد داشت.

شنتیایی توضیح داد: مهاجرت پرندگان با برکه‌ها و آبگیرها ارتباط مستقیم دارند و پرنده نیازمند آب و غذا است و تالاب‌ها و آبگیرها مکان مناسبی برای تغذیه و لانه گذاری پرندگان است و هنگامی که خوراک و آبی نباشد پرندگان مهاجر نیز کاهش پیدا می‌کنند.

این مسئول افزود: باتوجه به اینکه استان قزوین در مسیر سیبری قرار دارد معمولا پرندگان مهاجری که از سمت سیبری به سمت مناطق جنوبی کشور در حال حرکت هستند  از استان قزوین نیز عبور می‌کنند.

استفاده از ظرفیت پرندگان مهاجر برای توسعه گردشگری

وی عنوان کرد: اردک، خوتکا، حواصیل و فلامینگو از جمله پرندگان مهاجر استان هستند و مدت استقرار آن‌ها در استان به وضعیت آب و هوایی منطقه بستگی دارد و تا جایی که دما مناسب بوده و تالاب رطوبت لازم را داشته باشد پرندگان در استان خواهند ماند.

شنتیایی با اشاره به استفاده از پتانسیل پرندگان مهاجر برای جذب گردشگر اظهار کرد: خوشبختانه طی دهه‌های اخیر افراد به طبیعت و پرنده نگری و سپری کردن زمان در طبیعت علاقمند شده‌اند و می‌توان از ظرفیت پرندگان مهاجر در این زمینه استفاده کرد.

وی ادامه داد: توجه به پرنده نگری در کنار سود آوری به آشنایی با زندگی پرندگان منجر شده و در نتیجه سطح حمایت از پرندگان را افزایش می‌دهد و به عاملی بازدارنده برای شکار پرندگان تبدیل می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: شکار پرندگان یکی از تهدیدات موجود در موضوعات زیست محیطی است و اگر مردم با روش زندگی پرندگان آشنا شوند، تخلفات شکار و تله گذاری‌ها کاهش یافته و  بعنوان نیروی خوب همیار محیط زیست عمل می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: یکی از تهدیداتی که باعث می‌شود پرندگان در طول مهاجرت ضربه بخورند کابل‌های فشار قوی و ساختمان‌های بلند شیشه‌ای و ساخت و سازهایی است که در ارتفاعات وجود دارد؛ از این رو خواهش ما این است موضوعاتی که در رفع این تهدیدها موثر هستند در طرح‌های توسعه کشور مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز