خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

رشد عرصه فرهنگ و هنر در استان قزوین/ حرکت مثبت اداره کل ارشاد در راستای توسعه فرهنگی و خروج از دوره افول/ حفظ متون کهن با جایزه ادبی دبیرسیاقی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۷۸۶

پژوهشگر حوزه ادبیات در قزوین گفت: باتوجه به باتجربه بودن مدیر کنونی ارشاد و آشنایی‌اش با هنر می‌توان شاهد نتایج مثبتی در عرصه فرهنگ و هنر استان بود.

حمید عابدیها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به وضعیت فرهنگ و هنر در استان گفت: درمجموع وضع عمومی فرهنگی و هنری در کشور رو به بالا نیست و در سنجش با آرمان‌های انقلابی رو به افول است؛ البته در دوره کنونی در استان نسبت به گذشته و مدیریت‌های پیشین وضع بهبود یافته است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات در قزوین ادامه داد: باتوجه به باتجربه بودن مدیر کنونی ارشاد و آشنایی‌اش با هنر می‌توان شاهد نتایج مثبتی در عرصه فرهنگ و هنر استان بود، البته اوایل فعالیت این مدیر با شیوع کرونا همراه شده و همین امر کار را سخت کرد.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی کمترین بودجه و اعتبار برای فرهنگ و هنر صرف شده و بیشتر بودجه‌ها برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می‌شود، این درحالی است که در شرایط مطلوب باید هزینه فرهنگ و هنر از پرداختی کارگزاران فرهنگ بیشتر باشد.

این مدرس حوزه ادبیات ابراز کرد: اداره کل ارشاد استان در دوره‌های پیشین روبه افول بود اما اکنون درحال پیشرفت است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته در اداره ارشاد چند همایش در سطح ملی برگزار شد که همایش ملی اشرف الدین قزوینی، جایزه ادبی و نشان ملی استاد دبیر سیاقی و جشنواره عارف ازجمله آن‌ها بود.

عابدیها با بیان تاثیرات برگزاری جشنواره‌های سال گذشته در ارتقای سطح فرهنگ و هنر استان اظهار کرد: برگزاری جایزه سالانه استاد دبیر سیاقی آشنایی عموم مردم با این شخصیت ادبی و گرایش دانشجویان و محققان به سمت تصحیح متن را به دنبال دارد و این دو موهبت برگزاری این همایش‌ها به شمار می‌آید.

روند روبه رشد انجمن‌های فرهنگی و هنری استان

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های مرتبط با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان طی سال گذشته به نوعی حمایت از این شخصیت‌ها به شمار می‌آید.

این پژوهشگر حوره ادبیات در قزوین ابراز کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان لاجرم در تقویت انجمن‌های فرهنگی و هنری نقش داشته؛ چرا که انجمن‌ها زیر مجموعه ارشاد و وابسته به آن هستند.

وی ادامه داد: انجمن‌های فرهنگی و هنری از دهه‌های پیش فعال بودند اما اخیرا نظم بهتری پیدا کرده که البته به دلیل شیوع کرونا استقبال عمومی از آن‌ها کاهش یافت؛ چرا که کلاس‌هایی همچون خوشنویسی و نمایش نیازمند حضور فیزیکی است.

عابدیها عنوان کرد: علی‌رغم کاهش فعالیت‌های انجمن‌ها به دلیل شیوع کرونا، اقدامات انجام شده به لحاظ ساختاری روند رو به رشد داشته، بویژه انجمن خوشنویسان چند حجره در سعدالسلطنه و یک نیم طبقه در اداره کل ارشاد به خود اختصاص داد و در انجمن موسیقی نیز پوست اندازی شد و حلقه جوان فعال روی کار آمد، در مقابل انجمن قرآن و نهج‌البلاغه همچون گذشته فعالیت قابل توجهی ندارد.

وی ابراز کرد: درمجموع باید توجه داشت که فرهنگ، هنر و مذهب دولتی نبوده و لازم است خود مردم و اهالی فرهنگ و هنر به این حوزه توجه داشته و در کنار فرهنگ و هنر باشیم.

عابدیها درپایان گفت: انتقاد به معنای ناشکری و قدرنشناسی نیست؛ بلکه لازم است در کنار نقاط قوت نقاط ضعف نیز بیان شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز