خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

از روند کند واکسیناسیون در کشور تا ماجرای دریافت واکسن خارج از نوبت/همتی: دولت تعهدى براى واکسیناسیون رایگان ندارد/ واکسن آنفلوآنزا هم رایگان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۰۹۴

درحالى این روزها پیک چهارم کرونا کل کشور را در شرایط بحرانى قرار داده است که واکسیناسیون یکى از ضرورى ترین و عامل اصلى کنترل کرونا در شرایط فعلى است و در این بین کمبود واکسن و روند کند واردات همواره چالش اصلى بوده است.

به گزارش ایلنا، تاکنون وضع واکسیناسیون رضایت بخش نبوده است و حتى گروه هاى هدف اول واکسیناسیون از جمله کادر درمان نیز به طورکامل واکسینه نشده اند.

با نگاهى به روند واکسیناسیون در دیگر کشورها نیز مى توان دریافت که فاصله زیادى در انجام واکسیناسیون نسبت به دیگر کشورها داریم؛ به عنوان مثال درحالى در کشور انگستان 40 میلیون دوز واکسن تزریق شده است که 13 درصد جمعیت واکسیناسیون کامل و 48 درصد حداقل یک دوز را در یافت کرده اند و فوتى ها از بیش از هزار و 800 نفر به کمتر از 50 نفر در روز کاهش داشته است.

همچنین در ایالات متحده آمریکا از 194 میلیون دوز واکسن تزریق شده حداقل38 درصد  جمعیت در نوبت اول و 24 درصد به طور کامل واکسینه شده اند که فوتى ها از 4 هزار و 400 نفر به کمتر از هزار نفر در روز رسیده است.

یا در کشور امارات نیز تاکنون 9 میلیون دوز و حدود نیمى از جمعیت واکسینه شده اند که از تمامى شرکت ها واکسن خریدارى و تزریق شده و فوتى ها از 20 نفر در روز به کمتر از 5 نفر رسیده است. این درحالى است که بر اساس میزان واکسن تزریق شده در کشور کمتر از یک درصد جمعیت واکسینه شده اند.

ماجرای دریافت واکسن خارج از نوبت با پول

این شرایط درحالى است که چندی پیش علیرضا رئیسى، سخنگوى ستاد ملى مقابله با کروناگفته است برخى عجله دارند و صبر نمى کنند تا طبق سند ملى واکسیناسیون واکسن را دریافت کنند که این افراد براى دریافت واکسن کرونا به خارج از کشور مراجعه مى کنند که ممکن است از آنها کلاهبردارى شود و یا اصلا واکسن تقلبى به آنها تزریق شود.

 بر همین اساس، ستاد ملى مقابله با کرونا مجوز داده افراد یا شرکت ها با ارز نیمایى، واکسن وارد کنند تا افرادى که نمى توانند طبق سند ملى واکسیناسیون منتظر دریافت واکسن باشند از واکسن هاى واردشده توسط این افراد استفاده کنند و پول آن را نیز پرداخت کنند.

به گفته رئیسى، ستاد ملى مقابله با کرونا براى واردکنندگان واکسن دو شرط گذاشته است و واکسن هاى وارداتى، حتما باید از واکسن هاى معتبر مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد و همچنین واردکنندگان باید در مورد قیمت ها با سازمان غذا و دارو به توافق برسند، تا نتوانند واکسن را با هر قیمتى در اختیار مردم قرار دهند.

امکان واردات واکسن توسط بخش خصوصى و ارز نیمایى

با این وجود در شرایطى که کمبود واکسن در داخل کشور بسیارى را با این بیمارى کرونا درگیرکرده است، صحبت هاى سخنگوی ستاد ملى مقابله با کرونا در راستاى تزریق واکسن کرونا با شرط پرداخت هزینه منجر به واکنش هایى شده است.

تزریق واکسن خارج از نوبت به شرط  پرداخت هزینه واکسن موضوعى است  که « ایلنا» در گفت وگو با جانشین استاندار فارس در ستاد استانى کرونا و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شیراز به بررسى آن پرداخته است.

عبدالرضا قاسم پور، معاون استاندار فارس با اشاره به  بحث واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصى ، عنوان مى کند: براساس گفته هاى ستاد ملى به نظر مى رسد این تصمیم در این حالت است که افرادى که هزینه را پرداخت کنند بتوانند به صورت آزاد و خارج از نوبت واکسن کرونا بزنند و این موضوع مربوط به بخش خصوصى است که واکسن را وارد و به داروخانه ها تحویل مى دهند.

وى خاطرنشان مى کند: در هر صورت باید واکسنى باشد که بخواهند در این قالب و با فروش خارج از نوبت به متقاضیان تزریق کنند در حال حاضر 75 هزار دوز واکسن در فارس تزریق شده است و نزدیک به یک میلیون واکسن هم در کشور تزریق شده است که همگى دولتى بوده است.

قاسم پور با بیان اینکه ممکن است دولت اجازه واردات واکسن را به بخش خصوصى بدهد که با مجوز وزارت بهداشت و ارز نیمایى واکسن را وارد و در اختیار مردم بگذارند، تصریح مى کند: در این حالت افرادى که تمایل و توان مالى را داشته باشند مى توانند زودتر واکسن را بزنند.

از روند کند واکسیناسیون در کشور تا ماجرای دریافت واکسن خارج از نوبت/همتی: دولت تعهدى براى واکسیناسیون رایگان ندارد/ واکسن آنفلوآنزا هم رایگان نیست

پایان بهار زمان احتمالى واکسیناسیون عمومى است

جانشین استاندار فارس در ستاد استانى کرونا با بیان اینکه در حال حاضر تزریق واکسن براى کادر درمان است، در رابطه با زمان واکسیناسیون عمومى مى گوید: براساس آنچه در ستاد ملى مقابله با کرونا اعلام شده است پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان مى توانیم زمان واکسیناسیون عمومى را اعلام کنیم به شرط اینکه واکسن هایى که خریدارى شده به موقع در اختیار قرار بگیرد.

قاسم پور ادامه مى دهد: در حال حاضر 60 میلیون واکسن روسى خریدارى شده است که باید به موقع روسیه به تعهدات خود عمل کند و اگر واکسن خریدارى شده به موقع در اختیار قرار نگیرد این زمان به تعویق مى افتد؛ مانند واکسن خریداری شده از  هند که به دلایلی اجازه خروج از این کشور پیدا نکرد.

وى با بیان اینکه اواخر بهار زمان واکسیناسیون عمومى اعلام شده که در آن شرایط واکسن داخلى هم دیگر تولید شده است، ابراز مى

کند: درحال حاضر روزبه روز شرایط از نظر تولید واکسن بهتر مى شود.

راه حل واردات واکسن توسط بخش خصوصى

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شیراز نیز در رابطه با تزریق واکسن خارج از نوبت و پرداخت پول براى واکسن مى گوید: آنچه که عنوان شده ممکن است تهیه واکسن توسط بخش خصوصى و خارج از نوبت باشد و تاکنون دستورالعملى در این زمینه نیامده است.

عبدالرسول همتى در گفت وگو با « ایلنا »  با بیان اینکه تزریق واکسن در حقیقت  باید به صورت رایگان باشد ، عنوان مى‌کند: البته واکسنى مانند آنفلوآنزا هم رایگان نبود و از داروخانه ها خریدارى مى شد و انواع مختلفى داشت. بنابراین دولت تعهدى براى اینکه بخواهد واکسن رایگان بدهد، ندارد و در این حالت نیز ممکن است این موضوع مطرح شود و هر کسى که واکسن کرونا را خارج از نوبت مى خواهد مى تواند هزینه را بدهد و واکسن دریافت کند.

وى یادآور مى شود در صورتى که واکسن توسط بخش خصوصى خریدارى شود خیلى راحت تر است؛ چرا که در حال حاضر دولت مشکل انتقال پول و تحریم ها دارد و بخش خصوصى راحت‌تر مى‌تواند این کار را نجام دهد.

 به گفته همتى همچنین این موضوع مطرح بود که واکسن را بخش خصوصى وارد کند و به دولت بفروشد که دولت در مقابل آن را رایگان به مردم بزند.

ردِ واکسیناسیون کرونا در کشور در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت

درحالى صحبت هاى واردات واکسن توسط بخش خصوصى از سوى ستاد ملى کرونا و فروش آن مطرح شد که در کمتر از چند ساعت سخنگوى سازمان غذا و دارو، واکسیناسیون کرونا در کشور و در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد.

به گفته کیانوش جهانپور هر واکسن مجاز از هرجای وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریدارى و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملى علیه کووید 19 به صورت رایگان توزیع و تزریق خواهد شد.

وى با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پولى کرونا در کشور صحت ندارد، عنوان کرده است: واکسیناسیون در چارچوب سند ملى واکسیناسیون علیه کووید 19 به صورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنى ایمنى جمعى ناشى از واکسیناسیون انجام خواهد شد و وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازى یا دور زدن این برنامه ملى تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملى واکسیناسیون باشد را تکذیب مى کند.

به گزارش ایلنا؛ درحالى ورود و فروش واکسن کرونا در کشور توسط بخش خصوصى واکنش و تکذیب هایى را به همراه داشته است که مسئله واردات واکسن توسط بخش خصوصى را دولت اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود هر بخشى که بتواند واکسن را وارد کند دولت از آن حمایت خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز