خبرگزاری کار ایران

قرارگاه خاتم و واردات کالای چینی واحدهای تولیدی را تعطیل می‌کنند

ذوالفقاری گفت: تمام شرکت های بخش خصوصی به دلیل مشکلات ارز، بانک، گمرک و عدم ارتباط با برخی کشورها مواجهند که منجر به تعطیلی برخی شرکت ها شده است. که البته یکی از مهمترین دلایل نیز اعطای پروژه های بیش از حد به قرارگاه خاتم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی  ایلنا، سید محمد ذوالفقاری عضو انجمن سازندگان تابلوی برق ایران در نشست حاشیه ای شانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: شرکت ما بیش از 40 سال است که در زمینه ساخت تابلوی برق فعالیت دارد و پروپه های متعدد وحساس  بیمارستانی ، پالایشگاهی ،  دانشگاهی،  سد و نیروگاه کشور فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه  در زمینه ساخت تابلوهای برق توانمندی های بسیاری در داخل کشور داریم، افزود: به طوری که هم اکنون 160 شرکت فعال در قالب انجمن سازندگان تابلوی ایران، هر کدام بخشی از نیاز داخل را تأمین می کنند.

مدیرعامل شرکت تابان تابلو با اشاره به اینکه شرکت متبوعش سالانه 25 تا 30 میلیارد تومان تابلوی برق (1000 پنل )تولید می کند، گفت: ما ظرفیت داریم که رروانه سه شیفت کار کنیم اما با مشکلاتی کمبود پروژه و عدم پشتوانه شرکت ها در پروژه های برون مرزی، بره بالای بانک ها، برخورد وزارت اقتصاد، وزارت کار، محاکم عمومی، رقابت ناسالم، ورود کالای چینی و اخذ جرایم سنگین بانکها از تولیدکننده دست و پنجه نرم می کنیم که باعث شده تعداد شیفت کاری ما به 1.5 تقلیل یابد.

وی در ادامه  با انتقاد از واردات کالا از چین اظهار داشت: این کشور نفت  ما را می برد و پول نمی دهد و کالایی که صفر تا صدی که تولید می کند با کیفیت تا 10 را به ما تحویل می دهد و باعث شده تولیدکننده داخلی تحت الشعاع ورود کالای بی کیفیت قرار گیرد و آسیب سنگینی را متحمل شوند.

ذوالفقاری با بیان اینکه در ایران سالانه 1200 تا 1500 میلیارد تومان تابلوی برق تولید می شود،که این رقم می تواند به 4 یا 5 برابر افزایش یابد، بیان داشت: در حالی که به دلیل مشکلات یاد شده به 1200 میلیارد رسیده است و 200 میلیارد هم به شکل نصب قطعات است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 160 شرکت سازنده عضو انجمن هستند که 80 شرکت بین 1.5 تا 2 میلیارد توامن تولید دارند و حدود 30 شرکت بین 5 تا 6 میلیارد تومان، 25 تا 30 شرکت بین 10 تا 11 میلیارد تومان و 8 شذرکت نیز بین 25 تا 30 میلیارد تومان تابلو تولید می کنند.

ذوالفقاری با بیان اینکه شرکت های سازنده به ه طور متوسط با 25 تا 30 درصد از ظرفیت خود کار می کنند، گفت: متأسفانه شاهد واردات قطعات تابلوهای برق با تغییر مشخصات و همچنین قاچاق تابلوهای بی کیفیت برق از کشورهایی مثل چین هستیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در دولت احمدی نژاد برای بخش خصوصی ایجاد کرد، گفت: در این دوره شرکت های بخش خصوصی مورد بی توجهی خارجی ها واقع شد و بسیاری از لایسنس ها باطل شد. اما ما توانستیم با تلاش فراون لایسنس یک شرکت معتبرآلمانی را اخذ کنیم.

عضو انجمن سازندگان تابلوی برق ایران در ادامه گفت: ما برای صادرت نیز مشکلاتی مثل ضمانت نامه و انتقال ارز داریم. ضمن اینکه ما 13 برابر دیگر کشورها بهره می پردازیم.

وی افزود: تمام شرکت های بخش خصوصی به دلیل مشکلات ارز، بانک،  گمرک و عدم ارتباط با برخی کشورها مواجهند که منجر به تعطیلی برخی شرکت ها شده است. که البته یکی از مهمترین دلایل نیز اعطای پروژه های بیش از حد به قرارگاه خاتم است. 

ذوالفقاری گفت: از مسئولین قرارگاه می شنویم که می گویند ما کارهایی را انجام میدهیم که بخش خصوصی نمی تواند انجام دهد اما می گوییم شرکت های بخش خصوصی توان اجرای هر پروژه ای را با زمان و هزینه کمتر دارند به شرط اینکه یک پانصدم امکانات قرارگاه در اختیار ما قر ار  گیرد.

 

کد خبر : ۴۲۶۴۰۷