خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت ایرتویا:

تویوتا به دنبال وارد کردن خودروهای ارزان قیمت است

فهیمی گفت: ما در برنامه خود واردات خودروهای ارزان قیمت در سال جاری را در نظر گرفته ایم که قیمت آنها در حدود صد میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا فهیمی مدیر عامل شرکت ایرتویا در نشستی خبری با اشاره به فعالیت 45 ساله این شرکت اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این شرکت از دست بخش خصوصی خارج شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت اما در سال 74 دوباره سهام آن توسط مالکین قبلی خریداری شد و اکنون به طور کامل خصوصی است.

وی ادامه داد: این شرکت حتی در زمان تحریم ها وظیفه تامین قطعات و خدمات پس از فروش را برای مشتریان دولتی و خصوصی خود بر عهده داشته و این کار را به نحو احسن انجام داده است.

وی در خصوص سهم تویوتا در بازار خودروهای وارداتی کشور گفت: بیش از 130 هزار دستگاه که تمام آنها از مدل 2005 به بالا هستند وارد کشور شده است و از این جهت جزو سه خودروی اصلی کشور است.این در حالی است که با محدودیت هایی که در سال 92 در خصوص واردات خودروهای 2500 سی سی به بالا صورت گرفت ما در بازار ضعیف شدیم زیرا اکثر خودروهای ما مانند لندکروز و پرادو مشمول این قانون شده است به طوری که ما در آن زمان 85 درصد فروش خودروهای خود را از دست دادیم.

فهیمی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما واردات موازی خودرو است قانونگذار حکم کرده است که هر گونه خودروی وارداتی با برند تویوتا را ما باید گارانتی آن را بر عهده بگیریم این در حالی است که اجازه بازرسی و رویت خودرو را نمی دهند و فقط به ما یک شماره شاسی معرفی می کنند تا اصالت آن را مورد تاکید قرار دهیم.

وی در خصوص خودروهای ارزان قیمت گفت: ما در برنامه خود واردات خودروهای ارزان قیمت در سال جاری را در نظر گرفته ایم که قیمت آنها در حدود صد میلیون تومان است اما باید این را در نظر گرفت که اکنون عوارض زیادی از خودروهای وارداتی دریافت می شود در حالی که همه جا بیان می شود تعرفه واردات خودروی C.K.D  چهل درصد است اما در نهایت نزدیک به صد درصد به آن هزینه تعلق می گیرد.

فهیمی توضیح داد: به طوری که خودروی کرولا نزیدک به 60 میلیون تومان فقط صرف هزینه واردات می شود که این شامل پرداخت عوارض شهرداری، شماره گذاری اسقاط خودروی فرسوده است این در حالی است که متن قانون فقط به رقم 40 درصد اشاره داشته است که اگر ما بخواهیم مطابق آن عمل کنیم هزینه واردات کرولا از 60 ملیلون تومان به 17 میلیون تومان می رسد همین عوارض است که مصرف کننده فکر می کند که ما نزدیک به 70 میلیون تومان سود می گیر یم.

وی ادامه داد: در مورد خودروهای هیبریدی نیز که قانون پنج درصد برای آن عوارض تعیین کرده است اما 56 درصد هزینه انجام می گیرد.

 

کد خبر : ۳۷۴۰۷۸