خبرگزاری کار ایران

یک جامعه شناس در گفت‌ وگو با ایلنا:

تنهایی و ایزوله شدن مردم برای دوری از کرونا، روح آنها را آزرده است/ جامعه به سمت افسردگی پیش می‌رود/ ناامیدی منجر به افزایش خودکشی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۰۶۶

یک‌ جامعه‌شناس با بیان اینکه مسائل اجتماعی که حال یک جامعه را بد می‌کنند یک دفعه قابل حل نیستند، معتقد است: راهکار این نوع مشکلات گذشت زمان است. وضعیت دنیا هم همین طور است باید منتظر ماند تا زمان این مسائل را به مرور حل کند.

امان‌الله قرایی مقدم جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اصولاً افسردگی نتیجه‌ وضعیت یک جامعه است؛ ارث ، نژاد و غریزه اگر چه در میزان افسردگی افراد موثر است اما تأثیر آن بسیار نیست.

قرایی مقدم با پرداختن به این موضوع که در حال حاضر وضعیت بسیاری از خانواده‌های ایرانی‌ از لحاظ تامین مایحتاج زندگی بد است، اضافه کرد: در سال‌های اخیر بخصوص پس از شیوع کرونا مردم فشار اقتصادی بالایی را تحمل می‌کنند. هم اکنون با بالا رفتن خط فقر ، سن‌ ازدواج و نبود شادی مواجه هستیم، همه‌ اینها باعث می‌شود تا جامعه به سمت افسردگی پیش برود.

به گفته او در چنین جامعه‌ای حتی کسانی که از نظر تأمین معیشت کمبودی ندارند هم تحت تاثیر فضای جامعه قرار می گیرند ، این موضوع تنها شامل  شهروندان یک استان و یا شهر هم نیست در بسیاری از شهرها  مردم با انواع گرفتارها  دست وپنجه نرم می‌کنند. 

این جامعه‌شناس در ادامه به واکاوی علت بالا بودن آمار خودکشی در استان ایلام پرداخت و گفت: اینکه مثلاً در ایلام آمار خودکشی بالاست مربوط به ایام بسیار قدیم است. در ایلام به خاطر ازدواج‌های اجباری و ازدواج در سنین کودکی همیشه آمار خودکشی بالا بود ؛ اما به غیر از ایلام در جاهای دیگر هم شاهد افزایش خودکشی بویژه در بین افراد کم سن و سال‌تر هستیم.

ویروس کرونا با خودش ناامیدی آورد

قرایی‌مقدم در ادامه تصریح کرد: وقتی فردی از جامعه بریده می‌شود، آمار خودکشی افزایش می‌یابد. به قول رابرت مرتون، جامعه‌شناس آمریکایی، آدم‌ها وقتی اهداف‌شان زیاد می‌شود، یعنی چیزهای زیادی از این دنیا می‌خواهند اما وسیله‌  رسیدن به آن را در اختیار ندارند، ناامید می‌شوند. مانند دو دانش‌آموزی که در بوشهر به خاطر نداشتن موبایل خودکشی‌کردند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ویروس کرونا با خودش ناامیدی آورد، گفت: چون در مقابل ویروسی قرار گرفته‌ایم که در حال حاضر هیچ‌کاری از ما ساخته نیست و باید همچنان منتظر ماند تا دارو و واکسن آن به راحتی در دسترس همگان قرارگیرد. اگرچه این ویروس تنها جسم مان را نشانه گرفته اما تعاملات اجتماعی، روابط و پیوندها را بر هم زده است.

قرایی مقدم همچنین افزود: وقتی مردم می‌بینند هر روز کسی از آشنایان یا بستگان آنها می‌میرد، غم آنها را احساس می‌کند، وقتی آدم می‌بیند میلیون‌ها نفر در دنیا مرده‌اند؛ احساس خطر می‌کند.

جامعه دچار آنومی اجتماعی شده است

او افزود: یأس و ناامیدی موجب خودکشی می‌شود. اکنون جامعه دچار آنومی اجتماعی است، ارزش‌ها و هنجارها فروریخته است. افراد در تنهایی و بی‌کسی به سر می‌برند. افراد منزوی و تنها شده‌اند. درون خانه نشسته‌اند و با کسی ارتباط ندارند. این تنهایی و ایزوله شدن روح آنها را آزرده کرده است.

قرایی‌مقدم در ادامه معتقد است در حال حاضر تنها راهکار  با وجود کرونا، حل مشکلات مردم از جمله اشتغال، بیکاری، فقر، درماندگی، طلاق و.... است. ابتدا آنها باید رفع شوند. مثلاً همین بیکاری ناامیدی به همراه دارد. وقتی می‌شنویم  که در فلان کشور ۵۰ میلیون نفر واکسینه شده‌اند اما در کشور تعداد بسیار کمی واکسن زد‌ه‌اند، سرخورده می‌شویم  و خود را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم.

مسائل اجتماعی یک دفعه قابل حل نیستند

او تاکید کرد: وضعیت دنیا هم همین طور است مثلاً در آمریکا مرگ و میر زیاد است اما دولت آمریکا چه کاری انجام داد؟ مسائل اجتماعی یک دفعه قابل حل نیستند. اقتصاد اروپا در هم ریخت، چه کاری می توانند انجام‌ دهند؟ این پدیده‌ها جهانی است و زمان باید این مسائل را حل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز