خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو مطرح کرد:

ایران خشک ترین سال آبی خود را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۲۶۲

وزیر نیرو گفت: دولت دوازدهم در شرایطی کار کرد که کشور خشک‌ترین سال آبی خود را در ۵۰ سال اخیر می‌گذراند؛ سال ۹۶ تا ۹۷ خشک‌ترین سال آبی در ۵۲ سال اخیر کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، رضا اردکانیان در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همایش رویداد ملی آب در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: راه‌اندازی کارگروه ملّی سازگاری با کم آبی از جمله اقدام‌های مهم و تأثیرگذار در موضوع مدیریت مشارکتی حوضه‌های آبریز در کشور بود که ایجاد این کارگروه در اسفند ۱۳۹۶ به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب و ابلاغ شد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به برگزاری همایش‌ رویداد ملی آب مشهد اظهار داشت: این رویداد کمک می‌کند تا دیدگاه‌های مختلف با توجه به مشکلات متفاوت که در کشورمان وجود دارد بررسی شود و اگر راهکارهایی که به صورت علمی یا بومی در این موضوع اجرایی شده است به اشتراک گذاشته، تا باعث افزایش آگاهی دیگران شود.

اردکانیان اظهار داشت: باید پذیرفت که اگرچه وزارت نیرو متولی امر آب و برق در کشور است اما مشکل آب فقط بر عهده یک سازمان نیست و باید تمام قسمت‌های دخیل در موضوع آب و کم آبی به دنبال پیدا کردن پاسخ مناسب برای حل مسائل باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه به‌عنوان بخشی علمی می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های علمی وارد شود، تا نتایج به دست آمده تاثیر گذار باشد.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: وضعیت کشور به گونه‌ای است که بیشتر مناطق ایران در نواحی گرم و خشک قرار دارد و بر این اساس باید دیدگاه‌های مختلف متخصصان این حوزه جمع آوری و بررسی شود و سعی بر این است که مشکل کم‌ آبیاری و مدیریت آب‌های نامتعارف در کشاورزی، صنعت و پارامترهای دیگر، متناسب با شرایط مناطق باشد.

وزیر نیرو با تبیین شرایطی آبی کشور گفت: دولت دوازدهم در شرایطی کار کرد که کشور خشک‌ترین سال آبی خود را در ۵۰ سال اخیر می‌گذراند؛ سال ۹۶ تا ۹۷ خشک‌ترین سال آبی در ۵۲ سال اخیر کشور به شمار می رود.

وی عنوان کرد: انتظار وزارت نیرو از همایش این است که با تکیه بر توان داخلی و به منظور ارتقای سیستم خدمت‌رسانی در حوزه آب به ارائه پیشنهادهای کاربردی با تاکید بر فناوری‌های نوین روز آب (Watech) در حوزه ارتقای شبکه آبرسانی و بهینه‌سازی و پایش مصرف آب در شبکه‌های مهم شهری و روستایی و پیوند چرخه آب و اکولوژی برای پایداری در شرایط تغییر اقلیم و محدودیت‌های اقتصادی پرداخته شود. ‌

اردکانیان گفت: فناوری‌های نوین روز آب برای بهینه سازی مصارف آب در حوزه صنعتی و خانوار باید بر اساس وضعیت موجود کشور و سازگار با برخی از مشخصه‌های اجتماعی- اقتصادی خانوارها و بنگاه‌های تولیدی در ایران طراحی شود.

وی افزود: بهره‌گیری از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها که ذیل این رویداد ملی معرفی می‌شوند و استفاده از پتانسیل علمی و نوآورانه آنها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: با همه پیشرفت‌ها، این واقعیت را نیز باید پذیرفت که جهت تحقق اهداف و دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه آب، مسیری طولانی و دشوار در پیش است و این مهم جز با همت و انگیزه تک تک افراد مرتبط تحقق نخواهد یافت.

وی گفت: رویداد ملی آب مشهد که با برگزاری همزمان چندین همایش و جشنواره، موجبات تبادل اطلاعات و تجربیات، بیان مسایل و چالش‌ها و ارائه راهکار در بین علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران علمی و اجرایی صنعت آب کشور را در سطح کلان فراهم کرده است را باید در حل چالش‌ها و مسایل روز کشور به فال نیک گرفت.

سالانه بیش از یک میلیون روستایی از آب شرب سالم برخوردار شدند

اردکانیان با مقایسه عملکرد وزارت نیرو در بخش آب، از سال ۵۷ تاکنون بیان کرد: جمعیت زیر پوشش آبرسانی روستایی با رشد ۸۲.۵  درصدی مواجه شده که سهم دولت تدبیر و امید در این وضعیت، بهره‌مندی سالیانه یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر روستایی از آب شرب سالم است.

وزیر نیرو گفت: سدهای ملی از ۱۹ مورد در سال ۱۳۵۷ به ۲۰۱ سد در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که از این میزان هر ۵۱ روز یک سد در دولت تدبیر و امید بهره‌برداری شده است.

وزیر نیرو عنوان کرد: در همین دوره، شبکه‌های آبیاری و زهکشی از ۵۵۲ هزار هکتار به دو میلیون و ۴۵۸ هزار هکتار رسیده که احداث سالانه ۴۲ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید رخ داده است.

وی ادامه داد: افزایش تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری و فاضلاب شهری به ترتیب از ۲۷ به ۱۷۵ عدد و از ۴ به ۲۶۹ عدد از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰ برگ زرین دیگری در کارنامه اجرایی وزارت نیرو پس از انقلاب است که سهم دولت تدبیر و امید در این مهم، بهره‌برداری سالانه ۷ تصفیه‌خانه آب و هر ۲۸ روز یک تصفیه‌خانه فاضلاب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز