خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از وضعیت کارگران روزمزد شیراز؛

آرزویم، بردن غذای گرم برای زن و فرزندانم است/حمایت‌ از قشر ضعیف، فقط شعار است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۴۳۷

افزایش روزانه قیمت محصولات غذایی و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی، توانی برای کارگران بویژه کارگران روزمزد نگذاشته است؛ زحمتکشانی که برای بدست آوردن لقمه‌ای نان با طلوع آفتاب از خانه بیرون می‌زنند این روزها با غروب آفتاب همواره با دست خالی به خانه برمی‌گردند؛ بی‌هیچ امیدی.

به گزارش ایلنا بسیاری از کارگران روز مزد  شیراز  11 ماه است که هیچ درآمدی نداشته‌اند.نگرانی از تأمین هزینه‌های روزانه زندگی، اجاره خانه ، چشمان پر از انتظار فرزندان و .... سبب شده تا روزگار برایشان سخت‌تر شود.به طوری که از شیوع کرونا تاکنون این افراد نه تنها بسته‌های معیشتی دریافت نکرده اند بلکه تعدادی از آنها چشم‌شان همواره منتظر دریافت وام یک میلیونی است. 

یکی از کارگران با بیان اینکه متاسفانه در شرایط فعلی کارگران به دلیل نبود کار و بیکاری روز‌های خوبی را سپری نمی‌کنند. می گوید:   ۱۱ ماه است که خبری از هیچ کاری نیست. شاید باورتان نشود اما برای تأمین وعده غذایی روزانه زن وبچه‌هایمان هم  با مشکل مواجه هستیم. شب‌ها هنگام برگشت به خانه ، آرزویم بردن غذای گرم برای فرزندانم است.

این کارگر با اشاره به وضعیت زندگی کارگران بیان می‌کند: وضعیت معیشتی کارگران اصلاً خوب نیست بار‌ها مسئولان به کارگران وعده سبد معیشتی داده‌اند اما تا کنون کسی آنها را دریافت نکرده‌‌است.

این کارگر خاطر نشان می‌کند: بسیاری از  کارگران توان خرید روزانه یک ماسک ۱۵۰۰ تومانی را هم ندارند چه رسد به اینکه بتوانند از پس  سایر مایحتاج زندگی‌شان برآیند.متاسفانه مسئولان کوچک‌ترین توجهی به ما ندارند.

 توان پرداخت بیمه هم نداریم

علی از کارگران شیراز در گفت و گو با ایلنا با اشاره به وضعیت بیمه کارگران گفت: به رغم اینکه مسئولان بار‌ها به ما وعده بیمه داده‌اند، اما بیمه نمی‌کنند، اگر ما را بیمه کنند از ما می‌خواهند حق بیمه را پرداخت کنیم،  در صورتی که ما توان پرداختش را نداریم. از ما می خواهند  ماهانه  ۱۷۰ هزار تومان حق بیمه   پرداخت کنیم،ا‌ما ما حتی توان پرداخت حتی ۲۰ هزار تومان هم نداریم.

این کارگر در ادامه با اشاره به وضعیت بیمه بازنشستگی کارگران می‌گوید: اگرچه حدود ۲۵ سال است که بیمه پرداخت می‌کنم، اما در حال حاضر با ۶۷ سال سن دیگر توان کار و پرداخت بیمه را ندارم، این در حالی است که تأمین اجتماعی با بازنشستگی‌ام موافقت نمی کند.

از همه طرف به کارگران فشار می آورند

حسین یکی دیگر از کارگران هم می‌گوید: دستمزد کارگران برای خرج و مخارج زندگی کافی نیست، در حال حاضر پایه دستمزد کارگران روزی ۲۰۰ هزار تومان است که متاسفانه صاحب کار راضی به پرداخت این رقم هم نیست و بارها تکرار می کند این مبلغ زیاد است.

آرزویم، بردن غذای گرم برای زن و فرزندانم است/حمایت‌ از قشر ضعیف، فقط شعار است

او  در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه فشار روی کارگران زیاد است، می افزاید: متاسفانه همه به کارگران فشار وارد می کنند تفاوتی ندارد مسئول باشد یا فرد عادی این در حالی‌ست که نهاد ها و سازمان‌ها به کل کارگران را فراموش کرده‌اند.

بعضی کارگران 8 ماه بدون حقوق اند

عضو شورای عالی کار هم با بیان اینکه در حال حاضر برخی از کارگران بیش از 8 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند می گوید: تعطیلی بسیاری از پروژه ها در موج اول کرونا باعث تعدیل نیرو و بیکاری بسیاری از کارگران در استان شد که این مهم سبب شد در آمد این افراد به کل به صفر برسد.

مهرزاد مؤیدی در گفت و گو با ایلنا با اشاه به اینکه میزان بیکاری و تعدیل کارگران در موج دوم و سوم کمی کاهش یافت می افزاید:  در آغاز کرونا بیش از ۷۰ هزار کارگر نیز بیکار شدند این در حالی ست که برخی از کارگران به اجبار تغییر شغل داده‌اند.

رئیس شورای اسلامی کار استان فارس با اشاره به بیمه بیکاری می‌افزاید: با توجه به اینکه حدود 17 هزار نفر مجددا برای دریافت بیمه بیکاری در سایت بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کردند و تواسنتد از این مزایا استفاده کنند اما نباید فراموش کرد که این اقدامات برای کارگران کافی نیست.

کارگران  هنوز به حق و حقوق خود نرسیده‌اند

مؤیدی در ادامه با اشاره به اینکه حقوق کارگری کفاف زندگی کارگران را نمی‌دهد درباره دستمزد کارگران بیان می کند: متاسفانه جامعه کارگری تا کنون در بحث دستمزد نیز به حق و حقوق خود نرسیده ؛ دستمزد ها نیز افزایش پیدا نکرده و دستمزد کنونی کفاف زندگی کارگری را نمی دهد.

رئیس شورای کار استان معتقد است موضوع کارگر بحثی ملی است و باید در سطح ملی و نه در سطح خانه کارگر،سندیکا‌های کارگری یا شورا‌های کارگری مطرح شود.

او با اشاره به اینکه تاکنون تغییراتی که موجب بهبود وضع اقتصادی کارگران شود در عمل اتفاق نیفتاده، می افزاید:  دولت اقدامی برای بهبود معیشت کارگران انجام نداده  و بیشتر صحبت ها و حمایت های دولت تنها در حد شعار بوده است.

مؤیدی در ادامه بیان می کند:  تنها کمک دولت وعده وام یک میلیون تومانی به کارگران بوده که برخی آن را دریافت کردند اما چنین کمک های معیشتی نمی‌تواند به مشکلات کارگران پایان بخشد.

به گزارش ایلنا، جامعه کارگری این روز‌ها بر اثر مشکلات ناشی از کرونا رو‌زهای خوبی را سپری نمی‌کند. بسیاری از کارگران نیز بیکار شده‌اند، برخی هم   تغییر شغل داده‌اند.

به گفته برخی از فعالان کارگری، در ایام کرونایی کارگران آسیب بیشتری نسبت به دیگر اقشار جامعه دیده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز