خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بوشهر گزارش می‌دهد؛

کاهش تولید و فروش صنایع دستی بوشهر در یکسال اخیر /جستجوی ۱۵ ساله برای مکان عرضه محصولات/ضرورت حل مشکل بیمه بافندگان شول

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۷۹۶

گبه روستای شول یکی از معروفترین و قدیمی‌‌ترین گبه های بافته شده در ایران است و از نظر رنگ ، طرح ، مواد اولیه و دوام در سطح جهان دارای جایگاه ارزشمندی است.

به گزارش ایلنا ، بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. ‌زیرا هنر صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، ‌سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و ‌در یک کلام پیام فرهنگی نسل‌ها را در محصولات تولیدی شان متجلی کرده و از آن پاسداری ‌می کند.‌

ویژگی‌های ارزنده دیگری که در این گونه صنایع  از قبیل ملی بودن، ‌قابلیت ایجاد و توسعه در همه مناطق شهری ، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان ‌خارجی ، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به ‌سرمایه گذاری زیاد، رونق صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد ‌مکمل، قدرت اشتغال زایی و ... وجود دارد ، مسئولان  را بر آن داشته تا با عزمی جدی زمینه ‌رشد و اعتلای این صنعت را آماده کنند.‌

در روستای شول از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه نیز از دیر بازشاهد بافت گبه توسط زنان و دختران این روستا بوده ایم . گبه هایی که زنان این روستا می بافند به کشورهای خارجی نظیر آلمان و حوزه خلیج فارس نیز ارسال می شود  و یکی از هنر های اصیل ایرانی  است که  شهرت جهانی دارد .

در آن زمان که جنوب ایران مورد حمله پرتغالی ها واقع شد قسمت اعظمی از این دستباف‌ها به خارج رفت و کماکان در موزه های پاریس و هلند این گبه ها مشاهده می شوند و در واقع قدیمی ترین و مشهور ترین گبه های بافته شده در ایران متعلق به روستای شول است.

رونق تولید گبه شول، نیازمند کمک مسئولان

صدیقه لیراوی مسئول تعاونی فرش بندرگناوه در این باره  به خبرنگار ایلنا می‌گوید: تعاونی فرشبافی گناوه از سال ١٣٧٤  شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر نیز ٢٥٠ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آن همکاری دارند .

او می‌گوید:با تلاش زنان و دختران این روستا گبه شول  برنده جهانی دارد  به نحوی که هم در کشورهای اروپایی و هم حوزه خلیج فارس به فروش رفته است . در حال حاضر نیز کارگاه گبه بافی این روستا با ۵ نفر بافنده مشغول فعالیت است.

او نحوه آشنایی مشتریان داخلی و خارجی با محصولات این تعاونی را شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و نمایشگاه بین المللی کشور قطر در سال ۱۳۷۹ دانسته  و با اشاره به نداشتن یک مکان مناسب به صورت دائم در شهرستان برای عرصه محصولات خود می افزاید : در شهر تجاری و مسافر پذیر گناوه که هرساله میلیون ها نفر برای خرید به این بندر می آیند و شاهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از نقاط مختلف کشور هستیم ، ۱۵سال است که به دنبال یک مکان مناسب برای عرصه محصولات تولیدی خود که به عنوان آثار ملی این شهرستان به ثبت رسیده  ، هستیم .

لیراوی تسهیلات پرداختی از سوی دولت را ناکافی دانسته و می افزاید : در سال ۹۸ مبلغ دو میلیارد ریال تسهیلات از سوی بخش دولتی برای ما مصوب شد که در سه قسط و با فاصله زمانی زیاد به ما پرداخت شد ،  اما به رغم داشتن شش ماه تنفس در باز پرداخت اقساط آن ، بلافاصله زمان شروع پرداخت اقساط را آغاز کردند که این موضوع به ضرر ما تمام شده است . ضمناً سالیانه تسهیلاتی از سوی اداره صنعت ومعدن برای بافندگان در نظر گرفته میشود که جوابگوی نیاز بافندگان ما نیست.

او با اشاره بر تاثیر منفی ویروس کرونا بر روند تولید و فروش این صنایع دستی تاکید و می‌افزاید : با توجه به شرایط کرونا میزان فروش ما کاهش پیدا کرده   و به همین دلیل تولید ما نیز روند کاهشی داشته است ، حال اینکه سر رسید اقساط تسهیلات و بیمه کارکنان نیز پابرجا بوده  و انتظار می رود تا نهادهای دولتی متولی در این خصوص به ما کمک کنند.

صدیقه لیراوی در پایان حل مشکل بیمه بافندگان گبه را بسیار ضروری خوانده و می افزاید:برای جذب و دلگرمی علاقمندان به این صنعت حداقل کاری که می بایست انجام شود،پوشش بیمه‌ای آنها به صورت تمام فصل است،که انتظار می رود متولیان بیمه ای استان و شهرستان  در این خصوص همکارای لازم را با ما داشته باشد.

کاهش تولید و فروش صنایع دستی بوشهر در یکسال اخیر /جستجوی ۱۵ ساله برای مکان عرضه محصولات/ضرورت حل مشکل بیمه بافندگان شول

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز