خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

صنعت چاپ نیازمند نگرش حمایتی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۴۲۴

ما در صنعت چاپ پشتوانه آموزشی و پژوهش مناسب اندکی داریم در صورتی که در مقوله‌های دیگر صنعت چنین نیست / جایگاه صنعت چاپ در بخش‌های مختلف زندگی بشر امروز دیده می‌شود و هیچ بخشی از صنعت، از حضور صنعت چاپ خالی نیست.

در حال حاضر صنعت چاپ با مشکلاتی مواجه است که حل همه آن‌ها به تنهایی از عهده یک مجموعه خارج است و باید ترکیبی از نهاد‌های حاکمیتی، صنفی و فعالان صنعت چاپ دست به دست هم دهند تا آن‌ها را حل کنند.

به گزارش ایلنا، مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و محصولات چاپی صبح امروز(۶ دیماه) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی، علی اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رییس مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ و بسته بندی برگزار شد.

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در کشور گفت: اگر بخواهیم بین اختراعات بشری، به چند اختراع مهم که نقش تمدن‌سازی برای بشر داشته‌اند، اشاره کنیم، در بین آن‌ها دو اختراع خط و ماشین چاپ در رده‌های نخستین قرار می‌گیرند که نقش اصلی را برای تمدن‌سازی بشری داشته‌اند.

وی افزود: امروزه صنعت چاپ نه به عنوان مقوله‌ای که تنها با کتاب، نشریات و فرهنگ مکتوب، بلکه به عنوان مقوله‌ای که در کل امورات بشر دخالت دارد، شناخته می‌شود. جایگاه صنعت چاپ در بخش‌های مختلف زندگی بشر امروز دیده می‌شود و هیچ بخشی از صنعت، از حضور صنعت چاپ خالی نیست.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره گستردگی حوزه چاپ گفت: نمی‌توان صنعت چاپ را تنها در حوزه کتاب و نشریه خلاصه کرد. امروزه نقش کتاب و نشریات در فرآورده‌های صنعت چاپ بسیار محدود است و شاید بتوان گفت سهم کتاب از صنعت چاپ تنها پنج درصد و سهم نشریات حدود ۱۵ درصد است. مابقی این سهم در حوزه‌های دیگر پراکنده است. با توجه به گستردگی حوزه فعالیت‌های چاپی پیش‌بینی می‌شود سهم این صنعت در گردش مالی جهان در سال ۲۰۱۶ به حدود هزار میلیارد دلار برسد و پا به پای صنایع بزرگی مانند خودروسازی و دیگر صنایع پیش برود.

صالحی ادامه داد: در وهله اول، صنعت چاپ ما در محصولات و فرآورده‌های چاپی گرفتار وابستگی است و بر اساس آمار اداره چاپ و نشر، حدود ۷۰ هزار تن محصولات چاپی سالیانه وارد کشور می‌شود. این میزان واردات ارزی سالانه از کشور خارج می‌شود و این در حالی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن بسازد. ما نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم اما در صنعتی مانند چاپ، در گیر و دار وابستگی‌های جدی باشیم.

معاون امور فرهنگی شرایط بسته بندی در کشور را دومین مشکل حوزه چاپ اعلام کرد و گفت: روند رو به پیشرفتی در بخش بسته‌بندی داشته‌ایم اما فاصله قابل توجهی هم با وضعیت مطلوب داریم. هنوز بخش زیادی از ارزش افزوده کالاهای ما به خاطر ضعف صنعت بسته‌بندی به تاراج می‌رود و این ناشی از صادرات فله‌ای و بدون در نظر گرفتن بسته بندی است.

صالحی ضعف در آموزش موضوعات چاپی را سومین مشکل حوزه چاپ دانست و گفت: ما در صنعت چاپ پشتوانه آموزشی و پژوهش مناسب اندکی داریم در صورتی که در مقوله‌های دیگر صنعت چنین نیست. اگر صنعت چاپ بخواهد پابه‌پای صنایع فعال داخلی حرکت کند، به پشتوانه‌ قوی آموزشی و پژوهشی نیازمند است. هم مراکز آموزش عالی و هم مراکز چاپ باید حضور جدی‌تری داشته باشند.

وی افزود: چهارمین مشکل این حوزه، ضعف نگرش حمایتی و غلبه نگرش نظارتی در صنعت چاپ است. در حالی که بخش محدودی از حوزه صنعت چاپ معطوف به کتاب، نشریه و فرهنگ مکتوب است، اما نگاه‌ها بیشتر نظارتی است. صنعت چاپ ما نیازمند نگرش حمایتی هم در حوزه صادرات و هم در حوزه حمایت از محصولات داخلی است.

معاون امور فرهنگی در پایان سخنان خود پیشنهاد تشکیل شورای عالی صنعت چاپ را مطرح کرد و گفت: تشکیل شورای عالی صنعت چاپ متشکل از وزارتخانه‌های درگیر با این صنعت، کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و فعالان و تشکل‌های عرصه چاپ و نشر می‌تواند راهکاری برای خروج از این مشکلات باشد. این شورا این توانایی را دارد تا حرکتی را در صنعت چاپ برای رسیدن از فضای موجود به فضای مطلوب ایجاد کند.

وی افزود: همه اجزای دولتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، گمرکات و همه بخش‌های مرتبط با آن در مجلس مثل کمیسیون فرهنگی، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنعتی، می‌توانند در جهت همگرایی بهبود مسیر پیشرفت صنعت چاپ نقش ایفا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز