خبرگزاری کار ایران

گزارش کار هفته کتاب به رسانه‌ها از زبان دبیر آن

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۸۹۳

تهران ۷۵ درصد پتانسیل فروش و نشر کتاب در ایران را دارد / بیش از صد نهاد غیردولتی در فراخوان هفته کتاب شرکت کردند.

به اعتقاد مدیرکل ارشاد استان تهران؛ فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه کتاب؛ ضعیف نیست. او می‌گوید: آقای کفاش و دیگر مسئولان در این حوزه سعی بر فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ برزین ضرغامی در نشستی که برای جمع‌بندی برنامه‌های هفته کتاب در اداره کل ارشاد استان تهران برگزار شده بود؛ گفت: وزارت ارشاد از ابتدا هم گفته که در هفته کتاب سیاست گذار و هماهنگ کننده است و کار اجرایی ندارد. در این دوره ما تلاش کردیم تا نهاد‌های غیردولتی و جاهایی که علاقه‌مند به کمک و همکاری در این حوزه بودند را شناسایی و حمایت کنیم.

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب ادامه داد: سیاست اولیه ما این بود که هر حوزه‌ای ورودش به حوزه کتاب کم و ضعیف بوده را حمایت کنیم و ورود آن‌ها را به این حوزه فراهم سازیم و البته نتیجه هم این شد که نهاد‌ها به صورت جدی وارد این حوزه شدند. ازجمله نهادهایی که برای بار اول در حوزه کتاب حضور پیدا کردند؛ دانشگاه آزاد بود که برای اولین بار برنامه کتاب سال دانشجویی دانشگاه آزاد را منتشر کرد همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی هم به ترتیب کتاب سال حفاظت از محیط زیست و کتاب سال جهاد کشاورزی را منتشر کردند. وزارت بهداشت هم کار بزرگی را انجام داد و علاوه برچاپ کتاب سال، تقدیری از ناشران کتاب حوزه سلامت به عمل آورد و آن جلسه منجر به انعقاد یک تفاهم‌نامه بین وزیر ارشاد و وزیر بهداشت شد. وزارت ورزش و جوانان هم برنامه‌ای را برگزار کرد و در آن از جوانانی که بیشترین آثار مکتوب را کار کردند و از موسسات انتشاراتی که بیشترین فعالیت را در حوزه نشر انجام دادند تقدیر به عمل آورد. اگر از نهادهای دیگر اسم نمی‌برم به دلیل آن است که آن‌ها طبق روال سال‌های گذشته فعالیت‌های مثبت خود را انجام دادند اما نهادهای نام برده شده برای بار اول در این حوزه فعالیت کردند که باعثخوشحالی است.

ضرغامی درباره اقداماتش در حوزه‌های غیردولتی نیز بیان بیان کرد: ما یک فراخوان کوتاهی را در باره ورود حوزه‌های غیردولتی به هفته کتاب دادیم و بیش از صد نهاد غیردولتی در این فراخوان شرکت کردند و درواقع گزارشی از فعالیت‌های خود در حوزه کتاب ارائه کردند و واقعا کار سختی بود که بین آن‌ها کسی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم. این نهاد‌ها از سراسر کشور با هزینه شخصی در این فراخوان شرکت کردند و ما هم از ۱۰ نفر آنان به شکل نمادین تقدیر کردیم و به عقیده من این یکی از ویژگی‌های خیلی مثبت این دوره هفته کتاب بود.

دبیر بیست و دومین دوره هفته کتاب؛ از اقدامات انجمن کتاب نویسان کودک و نوجوان و فعالیت‌های استان‌ها در هفته کتاب تقدیر کرد و گفت: انجمن کتاب‌نویسان کودک و نوجوان با برگزاری جشنواره کتاب‌های خانگی حرکت مثبتی را انجام داد. فعالیت‌های نا‌مرتبط با دولت در این دوره بسیار شاخص بود و از ویِژگی‌های اصلی هفته کتاب به شما می‌رود. استان‌ها هم در این دوره با چاپ و رونمایی کتاب‌های استان موجب دلگرمی نویسندگان محلی شدند و با تقدیر از آنان حرکت مثبتی شکل گرفت.

او افزود: ما در این دوره جلساتی با ناشران و انجمن کتاب فروشان تهران برگزار کردیم. تهران ۷۵ درصد پتانسیل فروش و نشر کتاب در ایران را دارد و در آن جلسه مطرح شد که همکاری مستمر با آنان داشته باشیم. این جلسات باعثشد که برای اولین بار ناشران و کتاب فروشان تهران با شهردار جلساتی را برگزار کنند و نتیجه آن یک کارگروه سه جانبه تشکیل شد. این کارگروه شامل نمایندگان شهرداری، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد و نمایندگان اتحادیه است که اولین جلسه آن هم دیروز برگزار شد.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت‌ها در شهرستان‌ها بسیار کمتر از تهران بود؛ گفت: فعالیت‌ها کمتر نبود و مشکل اطلاع رسانی داشت. شما فعالیت‌های در تهران را پوشش می‌دهید و متاسفانه اگر فعالیتی در شهرستان‌ها باشد به طور دقیق اطلاع رسانی نمی‌شود. یکی از دلایل آن هم این است که این اخبار چالشی نیستند و رسانه‌ها میلی به کار کردن در این باره ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا فعالیت‌های ضعیف آموزش و پرورش در حوزه کتاب ضعیف بوده و حتی در هفته کتاب هم کار اساسیی شکل نگرفته است؛ گفت: نمی‌توانم بگویم که آموزش و پرورش کاری انجام نمی‌دهد و من می‌دانم که آقای کفاش و دیگر مسئولین در این حوزه سعی بر فعالیت دارند اما من پیشنهادم این است که شما متخصصان حوزه کتاب جلسه‌ای را با ایشان برگزار کنید و نقطه نظرات خود را در این باره بگویید چراکه هر اقدامی در هر حوزه‌ای اگر بخواهد موفق و تاثیر گذار باشد؛ باید از مدارس و آموزش و پرورش شروع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز