خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزیر ارشاد:

«زوال کلنل» مشکلات محتوایی دارد / «عصبانی نیستم» باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۵۳

ارشاد مانعی برای واسپاری کارها به بخش خصوصی نمی‌بیند / اراده مجلس در استیضاح وزیر ارشاد نیست / سفر مرادخانی غیررسمی و غیردولتی بوده‌است / انتخاب سخنگو به معنای حذف صحبت و مصاحبه مدیران نیست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به علت عدم اکران فیلم «عصبانی نیستم» اظهار داشت: صدور هرگونه مجوز اگر طی تشریفات فانونی باشد، وزارت ارشاد به مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته؛ پایبند است. فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته اگر براساس همان فیلمنامه، فیلمش ساخته شود، حتماً اکران خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین نوش‌آبادی افزود: در رابطه با فیلم «عصبانی نیستم» باید بگویم برخی نهادها درخصوص این فیلم نظرهایی‌ داشتد و به دستور وزارت ارشاد فیلم متوقف شده است. مجوز ساخت فیلم را دولت قبل صادر کرده، اگر تولید فیلم براساس فیلمنامه باشد مانعی برای اکران آن وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه عدم اکران کنونی فیلم به معنای توقف کلی آن نیست؛ اظهار داشت: این فیلم فعلاً از دستور اکران خارج است و نویسنده و کارگردان کار هم قبول کرده‌اند که اصلاحاتی انجام دهند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با سفر معاونت هنری به آمریکا نیز گفت: آنچه قابل ذکر است این است که این همایش توسط بخش غیردولتی و توسط مرکز خاورمیانه‌ای برای کشورهایی که علاقه‌مند به توسعه فرهنگی هستند؛ برگزار شد. این همایش؛ سالیه برگزار می‌شود و کشورهایی چون عمان و عربستان نیز در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: این حضور غیررسمی و غیردولتی بود که توسط بخش خصوصی تنظیم شده بود. در این سفر هیچ ملاقات خصوصی با مقامات آمریکایی صورت نگرفته است. این سفر را غیررسمی و غیردولتی می‌دانم که توسط بخش خصوصی انجام گرفته.

نوش‌آبادی در رابطه با حق مالکیت فکری اظهار داشت: بعد از ماه‌ها تلاش و حضور بسیار پیگیرانه و جدی وزارت فرهنگ و ارشاد در کمیسیون‌های زیربط دولت، این قانون در مجلس تصویب شد. امیدواریم مجلس با قرار دادن این لایحه در دولت و تسریع در سیدگی آن به ما کمک کند که آن را به‌عنوان یک هدیه برای نویسندگان داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش تصدی‌گری‌های وزارت ارشاد در حوزه هنر و فرهنگ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر به واسپاری کارها به اشخاص و مؤسسات خصوصی ثبت شده است. هیچ مانعی برای واسپاری کارها به بخش خصوصی نیست.

سخنگوی ارشاد در رابطه با سرنوشت رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی اظهار داشت: نگاه ما به اشخاص نیست بلکه برای صدور مجوز نشر نگاه ما تنها به محتوای اثر است. این رمان به دلیل نواقص محتوایی که وجود دارد؛ تاکنون موفق به دریافت مجوز نشر نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس اراده‌ای برای استیضاح جنتی ندارد؛ گفت: استیضاح یک ابزار نظارتی مجلس است و ما با آن موافقیم اما معتقدیم ابزارهای دیگری برای نظارت وجود دارد. به صد تذکر و پنجاه سوال که تاکنون از سوی مجلس طرح شده با طیب خاطر پاسخ داده‌ایم. ممکن است برخی اشخاص از پاسخ‌ها قانع نشده باشند اما اکثریت مجلس با این موضوع موافق نیستند. بسیاری از موضوعات کهنه است و ما به آنان پاسخ داده‌ایم. این بیشتر هوچی‌گری رسانه‌ای است تا اراده مجلس.

نوش‌آبادی با بیان اینکه هفته کتاب امسال با یک رویکرد و نگاه جدید برگزار خواهد شد؛ افزود: درصدد هستیم با بکارگیری شهرستان‌ها و استان‌ها هفته کتاب خوبی را در پیش داشته باشیم. هفته کتابی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته. شهرستان‌هایی که در توسعه‌ی فرهنگی مطالعه نقش داشتند را مورد حمایت قرار دادیم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش کتاب را در سطح استان‌ها برای اولین بار راه‌اندازی کردیم تا کتاب که مهمترین محصول فرهنگی است؛ در اختیار عموم قرار بگیرد.

وی در رابطه با مجوز‌های نشر نیز گفت: تاکون ۶۵هزار عنوان کتاب مجوز گرفته که تنها ۳۵هزار عنوان آن جدید است. کتاب‌هایی که مشکل دارند با بخشی از آن مخالفیم اما با کل کتاب نه. کتاب‌هایی که مشکل دارند براساس یک قانون کلی است. کتاب‌هایی که مجوز نگرفته‌اند از تعداد انگشتان دست هم کمتر است. پس فقط نباید به آن‌ها توجه کرد بلکه باید به ۶۵هزار عنوان کتابی که مجوز گرفته است هم توجه شود. خطوط قرمزی که اشخاص و احذاب برای ما تعیین می‌کنند؛ هیچ اعتباری ندارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیش از صد فیلم ساخه شده که مجوز گرفته و فقط ۱۰ فیلم موفق به دریافت مجوز نشده‌اند؛ گفت: از بین این فیلم‌ها تنها ۲ فیلم است که سوژه شده. فیلم «خیابان‌های آرام» متقاضی اکران نبوده، «خانه پدری» پروانه نمایش ندارد، «گزارش یک جشن تولد» توسط رسانه تصویری خریداری شده، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» درحال حاضر متوقف است و عصبانی نیسم در مرحله اصلاحات است. به نظر می‌آید جنجال روی فیلم‌هایی است که درخواست اکران نداشته‌اند.

به گفته نوش‌آبادی‌؛ انتخاب سخنگو به معنای حذف صحبت و مصاحبه مدیران نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز