خبرگزاری کار ایران

جشنواره عكس ایران‌شناسی به پایان داد

کد خبر : ۷۳۰۳۱

نمایشگاه سومین جشنواره عكس ایران‌شناسی «گیا (گیاهان) و زیا (جانوران) خلیج فارس» با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد.

ایلنا: نمایشگاه سومین جشنواره عكس ایران‌شناسی با موضوع «گیا (گیاهان) و زیا (جانوران) خلیج فارس»، كه از 17 تا 25 اردیبهشت‌ماه در محل بنیاد ایران‌شناسی برپا بود، با معرفی برگزیدگان به كار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا به نقل روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، آیین اختتامیة این جشنواره عصر روز چهارشنبه 25 اردیبهشت‌ماه با حضور ایران‌دوستان و علاقه‌مندان به هنر عكاسی در «تالار محتشم» بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. در ابتدای این مراسم احمد دانیالی، مدیر جشنواره، ضمن خوشامدگویی به حاضران به قرائت گزارش جشنواره پرداخت.

ایشان در بخشی از گزارش خود خلیج فارس را به عنوان مهم­ترین آبراه و منبع انرژی فسیلی جهان كه با یكهزار و 259 كیلومتر مرز، طولانی‌ترین ‌ساحل را با ایران دارد،‌ معرفی كرد. دانیالی جشنوارة عكس گیا و زیا(ی) خلیج‌فارس را بخشی از مطالعات خلیج‌فارس در بنیاد ایران‌شناسی معرفی كرد كه نام و اندیشة‌ شكل‌گیری‌ آن مرهون پیشنهاد زنده یاد دکتر حسن حبیبی است و هدف از آن ارائة جنبه­‌های دیداری زیست محیطی این آبراهة پراهمیت بوده كه تاكنون كمتر مورد پردازش و توجه قرار گرفته است؛‌ تا آنجا كه می‌تواند عنوان اولین جشنوارة عكس محیط زیست ایران را به خود اختصاص دهد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به پیشینة علمی و تحقیقاتی موجود در بنیاد ایران‌شناسی درخصوص مطالعات خلیج‌فارس و در كنار طرح تحقیقاتی گیا و زیا(ی) خلیج‌ فارس، نخستین اعلان همگانی جشنواره را آذر ماه 1391 بیان كرد كه با درگذشت زنده یاد دكتر حبیبی ارسال آثار به این جشنواره تا پایان فروردین‌ماه سال جاری ادامه داشت. بنابر گفتة ایشان، طی این مدت 1777 قطعه عكس از 109 عكاس دریافت شد كه مشاركت مردمی استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر بیش از سایر مناطق بوده است. در نهایت هیئت داوران 82 عكس را برگزید كه از آن میان سه عكس برنده و سه عكس شایسته تقدیر، طی مراسم امروز معرفی خواهند شد. نمایشگاه عكس به مدت نه روز در محل بنیاد ایران‌شناسی در تهران دایر بود و قرار است در بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر نیز به نمایش گذاشته شود.

پس از قرائت گزارش مدیر جشنواره، نماهنگی از شعرخوانی مرحوم دكتر حسن حبیبی، رئیس فقید بنیاد ایران‌‌شناسی، به اجرا درآمد. پس از پخش نماهنگ پروفسور نبی‌پور، رئیس پژوهشكدة علوم زیست پزشكی خلیج فارس، با موضوع «نقش تنوع زیستی خلیج فارس در توسعة اقتصادی و فرهنگی»، به ایراد سخنرانی پرداخت.

دكتر نبی‌پور ضمن گرامیداشت یاد مرحوم دكتر حسن حبیبی، پدر علم ایران‌شناسی، طی سخنانی به چرایی و الزام به گفتمان و توجه به میراث طبیعی و تنوع زیستی، و به زبان دیگر به واژگان مرحوم دكتر حبیبی «گیا و زیا» در گسترة مطالعات ایران‌شناسی، پرداخت.

بنابر گفتة ایشان هرچند كه در چشمان پرنفوذ و پر فروغ استاد، عشق به خلیج فارس در فراتر از گفتمان سیاسی موج می‌زد، اما پرداختن به میراث طبیعی در گسترة ایران‌شناسی برخاسته از نگرش ژرف ایشان به شناخت ایران به گونه‌ای جامع و یكپارچه بوده است. بدون شك و به جرأت، استاد تنها و نخستین اندیشمندی بوده‌اند كه به مطالعات ایران‌شناسی به شیوه‌ای نظام‌وار وارد شده‌اند. مرحوم استاد در نوشتار پر ارزش خود با عنوان «طراحی مقدماتی برای ایران‌شناسی نظام یافته» با تقسیم‌بندی مقولات ایران‌شناسی به عمومی و اختصاصی، پرداخت به تنوع زیستی و میراث طبیعی ایران را در ردة مقوله‌های ایران‌شناسی عمومی جای داده و با طرح ایجاد گنجینة ایران‌شناسی، طبیعت را در كنار تمدن و فرهنگ ایران لحاظ كرده و از این‌رو، گنجینة ایران را شامل طبیعت، تمدن و فرهنگ ایران، معرفی كردند.

در ادامة برنامه، از كتاب دومین جشنوارة عكس ایران‌شناسی با موضوع «معماری ایران‌زمین» رونمایی به عمل آمد. سپس بیانیة هیئت داوران از سوی فرهاد ورهرام، داور جشنواره، قرائت شد. ایشان در بخشی از این بیانیه چنین بیان داشت: «خلیج فارس یكى از جذاب‌ترین، بكرترین و تأثیرگذارترین سوژه‌ها را براى ثبت و ضبط چشم زیبابینان داراست. بر این اساس در این جشنواره كوشش شده تا جنبه‌هاى اصلى این مقوله شرح و بسط داده شود و در همین راستا حدود 2000 عكس به دبیرخانة جشنواره ارسال شد.»

در پایان این مراسم از 6 نفر عكاس به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره تقدیر شد. بر این اساس، از حسن غفاری، امید علیزاده و امیر مینابیان با اهدای لوح تقدیر، نشان جشنواره و جایزة نقدی تقدیر به عمل آمد. همچنین از فرید ثانی، آرش كریمی و مجتبی محسنی با اهدای لوح تقدیر و یك جلد كتاب «وصف ایران و مناطق آن در برخی از نقشه‌های دورة اسلامی» تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز