خبرگزاری کار ایران

محمدعلی سپانلو در گفتگو با ایلنا:

مطالعه‌ی کتاب به عده‌ی خاصی محدود شده است

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۳۲

سپانلو: امروز تیراژ ۵۰۰ نسخه‌ای کتاب‌ها نشان می‌دهد که نشر و کتاب به عده‌ی اندک و خاصی محدود شده است. در کشور ۷۰ میلیونی، کتاب‌ها با تیراژ ۱۰۰۰ و ۵۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شوند.

ایلنا: جلد اول مجموعه‌ی اشعار «محمدعلی سپانلو» توسط انتشارات «نگاه» زیر چاپ رفته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سپانلو با اعلام این خبر گفت: این اثر جلد اول مجموعه آثار من است که تقریبآ نیمی از اشعارم را دربرمی‌گیرد و قبلآ به صورت دفا‌تر جداگانه منتشر شده بودند. این کتاب درحال حاضر زیر چاپ است و قرار است برای نمایشگاه آماده شود.
او به حذفیات این مجموعه اشاره کرد و گفت: این اثر با بیش از ۳۰ مورد سانسور مجوز انتشار گرفته است. این حذفیات در بخش‌هایی شامل کل شعر بوده و در برخی موارد بخشی از یک شعر را دربرگرفته است. نکته‌ی مهم این است همانطور که گفته بودم، این اشعار قبلآ هم در همین سیستم منتشر شده بودند و نمی‌دانم الان مشکل چیست که بعضی از آن‌ها حذف شده‌اند.
این شاعر در پاسخ به این سوال که «حذف بخشی از یک شعر معمولآ به کل شعر ضربه می‌زند، به این ترتیب تکلیف شعرهای ناقص این مجموعه چه می‌شود» گفت: این اشعار یادآور این است که چه بلایی بر سر آن‌ها آمده است. می‌توان این اشعار را با نسخه‌ی کامل آن‌ها که هنوز در بازار موجود است مقایسه کرد و دید که چه مشکلی در آن‌ها بوده است؟ به عنوان مثال کلمه‌ای مثل «عکس لخت» از داخل شعر حذف شده است.
سپانلو درباره‌ی بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: من چند سالی است که به دلیل مشکلات جسمی به نمایشگاه نرفته‌ام و برداشت خاصی از وضعیت آنجا ندارم، اما به هر حال وضعیت نمایشگاه هم از وضعیت کلی حاکم بر جریان کتاب جدا نیست. امروز تیراژ ۵۰۰ نسخه‌ای کتاب‌ها نشان می‌دهد که نشر و کتاب به عده‌ی اندک و خاصی محدود شده است. در کشور ۷۰ میلیونی، کتاب‌ها با تیراژ ۱۰۰۰ و ۵۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شوند.
او افزود: به این ترتیب در نمایشگاه کتاب، اگر تمام این کتاب‌ها هم فروخته شوند باز هم چیز خاصی نیست. این را هم در نظر بگیرید که بسیاری از آثار و شاهکارهای ادبیات جهان، یا اجازه‌ی انتشار پیدا نمی‌کنند یا مثله می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز