خبرگزاری کار ایران

بزرگداشت روح الامینی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۳۱

همایش بزرگداشت محمود روح الامینی، بنیانگذار رشته مردم شناسی در ایران با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران و كرمان، مسئولین و مردم در شهر كوهبنان برگزار شد.

ایلنا: همایش بزرگداشت محمود روح الامینی، بنیانگذار رشته مردم شناسی در ایران در شهر كوهبنان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از كرمان، در این همایش مهرشاد(معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار‌ی کرمان) گفت: فرا گرفتن احترام به مفاخر و پژوهشگران برتر، گام برداشتن به سمت گسترش این فرهنگ در آینده است و در واقع احترام به شخصیت‌های علمی یکی از شاخص‌های شناسایی‌ توسعه‌ فرهنگ هر کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: با توسعه دانشگاه‌ها‌ و‌ مراکز علمی‌ در نظام ‌جمهوری اسلامی و اهمیت دادن به موضوع علم، امروز توجه ‌به ارزش انسان بخشی از هویت ماست که نباید فراموش کنیم.

وی با اشاره به اینکه کوهبنان شهری ریشه‌دار، با عظمت و دارای ‌مفاخر بسیاری است، ادامه داد: باید قدردان تلاش‌ها و زحمات کسانی باشیم که مایه افتخار ما شده‌اند.

در ادامه امیری(نماینده مردم ‌زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی) گفت‌: نخبگان سرمایه‌های علمی، دینی، اقتصادی و اخلاقی هر کشور و ذخیره‌هایی برای آیندگان هستند.

وی افزود: توجه ویژه مرحوم روح الامینی به زادگاهش کوهبنان موجب شد تا وی خانه‌ پدری خود را به عنوان خانه فرهنگ اختصاص دهد و برای راه‌‌اندازی موزه مردم ‌شناسی در کرمان نیز اقدام کند.

وی گفت: کسب رتبه‌‌های برتر توسط فرزندان این مرز و بوم در رشته‌های مختلف دانشگاهی نشان از جایگاه ویژه شهرستان کوهبنان در علم دارد.

وی تصریح کرد: مرحوم روح‌الامینی کوهبنانی جامعه‌شناس برجسته، انسان‌شناس فرهیخته و پیشکسوت مردم‌شناسی کشور، چهره ماندگار رشته انسان‌شناسی و دارنده اولین کرسی استادی در رشته مذکور در کشور بود. او از قلب کویر روییده بود و تجربه زندگی در کویر ویژگی سختکوشی، پشتکار و همت بلند وسعه صدر را در وی پرورانده بود، به تاریخ و فرهنگ ایران، ادب فارسی، کرمان و کوهبنان عشق می‌ورزید و تحقیقات و تالیفات منحصر به فردی را در این خصوص از خود به جای گذاشته است.

امیری خاطرنشان کرد: استاد می‌فرمود در همان زمان به فکر نوشتن و حفظ کردن مقدار زیادی از آداب و رسوم مردم آمل بودم؛ چون رشته‌ای که بعدها خواندم.

در این آیین همچنین پیام اسماعیل نجار استاندار كرمان نیز بدین شرح قرائت شد: جایگاه رفیع علم و آگاهی، در دین مبین اسلام از چنان جلوه ای برخوردار است که انسان در سایه قداست و معنویت آن می تواند مسیر سعادت را طی نماید و شیفتگان و دلدادگان این وادی بی‌نهایت روندگان طریق صعود به قله معرفت و شناخت می شوند زنده‌یاد دکتر محمود روح‌الامینی کوهبنانی بنیان گذار رشته مردم شناسی در ایران که چندین کتاب را به زیور طبع آراسته است و مقاله‌های ارزشمند و اثر بخشی در این رشته از ایشان به چاپ رسیده در زمره این کاروانیان است بزرگداشت زنده یاد دکتر محمود روح الامینی ارج نهادن به ساحت مقدس دانش و دانش پروری و احترام به همه محققان، عالمان و پژوهشگران است که در عرصه‌های پرنشاط علمی، فرهنگی، اجتماعی و شناساندن ظرفیت‌ها و استعدادهای این مرزو بوم تلاش می‌کنند در خاتمه لازم می‌دانم با طلب آمرزش برای روح آن استاد فقید از همه اعضای محترم ستاد برگزاری این همایش قدردانی نموده دوام توفیقات خادمان این گستره را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

محمود روح‌الامینی در 5 مهر 1307 در کوهبنان در خانواده‌ای متوسط و مذهبی و سرشناس و نیکوکار متولد شد. پدرش حاج میرزا قاسم از نیکان کوهبنان و شغلش کشاورزی و دامداری بود و مادرش بی‌بی‌بیگم از سادات کوهبنان و از خانواده‌ای بسیار محترم و خوشنام بود و دایه‌اش نیز زنی مومن و سیده به نام بی‌بی زیور بود. بی‌بی بیگم همسر دوم حاج میرزا قاسم بود؛ همسر اول چون صاحب اولاد نمی‌شد، خودش پیشنهاد همسر دوم را به شوی می‌دهد و بی‌بی‌بیگم را پیدا می‌کند. اگرچه نقل است در شب عروسی یکدفعه عصبانی‌شد و تمام ظروف را ‌شکست گویا که از کرده خود پشیمان شده بود. ‏‏

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز