خبرگزاری کار ایران

شركت كننده در پنجمین جشنواره داستان انقلاب:

واقعه‌ی انقلاب می‌تواند زیر مجموعه هركدام از مكتب‌های ادبی قرار بگیرد

کد خبر : ۳۹۶۰۶

صالحی‌نیا: در صورتی كه نویسنده قصد داشته ‌باشد پیامی را مانند پیام انقلاب در سطح یك اثر بین‌المللی مطرح كند، باید پیام را از زبان و معیارهای بومی به زبان قابل فهم مردم جهان پرورش دهد

ایلنا: زهرا صالحی‌نیا معتقد است داستان انقلاب تنها رئالیسم اجتماعی و یا رمانتیك و یا تنها اثری عرفانی و مذهبی نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره داستان انقلاب، این نویسنده با بیان این كه واقعه‌ی انقلاب می‌تواند زیر مجموعه هركدام از مكتب‌های ادبی قرار بگیرد، گفت: داستان انقلاب را شاید نتوان به وضوح با مشخصات كاملی تعریف كرد؛ ولی می‌توان این طور بیان كرد كه، داستان انقلاب تنها رئالیسم اجتماعی و یا رمانتیك و یا تنها اثری عرفانی و مذهبی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه انقلاب اسلامی ریسمانی است كه از رشته‌های مختلفی به وسیله تفكر واحد دینی ـ اسلامی و رهبری مردی بزرگ تنیده شده، قابلیت‌های گسترده‌ای دارد؛ مانند بینوایان كه اثری رمانتیك است و شرح حال انقلاب كبیر فرانسه، تنها در پی احساس و شور پدید آمده و نه از پی منافع مادی و عقلانی سر بر آورده است. به نظرم زمانی می‌توان تعریف درستی از داستان انقلاب بیان كرد كه بتوان تمام زوایای این انقلاب دینی ـ مردمی را شناخت.

او درباره اثر خود كه به پنجمین جشنواره داستان انقلاب ارسال كرده است، گفت: پیش از اطلاع از جشنواره داستانی با مذمونی نزدیك به داستانی كه نوشته‌بودم، مدنظر داشتم. وقتی از جشنواره مطلع شدم، به نظرم رسید لازم است داستانی با این طرح در قالب و زمانی حدود سال56 و 57 بنویسم و توصیفی از زنان و دختران ِ جوانی كه در آن برهه حضور داشتند ارائه كنم.

وی با بیان این كه گروهی از نویسندگان به هیچ وجه تمایلی به نوشتن آثاری در چهارچوب اخلاقیات و... ندارند؛ گفت: در صورتی كه گروه معیار، گروهی باشند كه خود متمایل به این سمت باشند، با در اختیار گذاشتن منابع صحیح و معرفی افرادی كه خاطرات ِ واضحی از آن دوران دارند، باعث ایجاد جرقه در ذهن آن گروه از نویسندگان می‌شود.

صالحی نیا با اشاره به این كه اثر داستانی با دارا بودن چه ویژگی‌هایی می‌تواند به یك اثر بین‌المللی تبدیل شود، اظهار كرد: بسیاری از آثار حال حاضر ما اكنون لیاقت مطرح شدن در سطح جهانی را دارند؛ ولی تبلیغاتی كه علیه جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان انجام می‌شود، مانع از دیده‌شدن برخی از آثار است.

او افزود: مهم‌تر از آن، در صورتی كه نویسنده قصد داشته ‌باشد پیامی را مانند پیام انقلاب در سطح یك اثر بین‌المللی مطرح كند، باید پیام را از زبان و معیارهای بومی به زبان قابل فهم مردم جهان پرورش دهد و بعد از آن كه توانست درون‌مایه را به مخاطب بفهماند، هدف را بیان نموده تا ساده‌تر توسط مخاطب جهانی، مورد پذیرش واقع شود.

پنجمین جشنواره داستان انقلاب بهمن ماه سال جاری در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز