خبرگزاری کار ایران

مجمع دیوانگان در «سفر كالیو»

کتاب «سفر کالیو» مجموعه‌ای است از ۱۰ داستان کوتاه نوشتهٔ «فرهنگ راد» که در قالب مجموعه داستان‌های انتشارات «روزنه» به چاپ رسیده است. محوریت تمام داستان‌های این مجموعه، جنون و دیوانگی است.

ایلنا: مجموعه داستان کوتاه «سفر کالیو» نوشتهٔ فرهنگ راد، در ۱۴۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این اثر از ۱۰ داستان کوتاه با اسامی: «جنون از جنس ایژ»، «دیوانه محبوب سال‌های کودکی من»، «غول روستای بالاده و جنونش»، «جناب سرهنگ و عصر کوتاهش در دیوانگی»، «دیوانه و جاده»، «دیوانه‌ها و کوچه‌ها»، «دیوانهٔ زیبای پایین ده»، «از رضامار تا پیچامار»، «آدلف هیتلر و آلبرت شوایتزر رشتی» و «سنگام»، تشکیل شده است.

داستان‌های این مجموعه، در شهر رشت و اطراف آن رخ می‌دهد و محوریت تمام داستان‌ها، جنون و دیوانگی است و شخصیت‌های اصلی هر داستان، انسان‌ها و یا نمادهایی انسانی (مانند موتورسیکلت «ایژ» در داستان «جنون از نوع ایژ») هستند که هر یک دارای نوعی جنون آمیخته با بدبختی هستند و داستان‌های آن به زندگی خود مجنون می‌پردازد. در داستان‌های این مجموعه، گونه‌های مختلف زندگی توصیف می‌شود که شخصیت‌های جنون زده، ابعاد مختلف دیوانگی را در آن به نمایش می‌گذارند. فضا و تم همهٔ داستان‌ها، با نوعی طنز تلخ همراه است.

در توضیحات پشت جلد این کتاب می‌خوانیم:

«سفر کالیو» سیر و سفری در دنیای جنون است. شخصیت‌های محوری کتاب همگی از آن گروه انسان‌های شوربخت‌اند که جهان زندگی عقلایی را ترک گفته‌اند و در عالم جنون به زندگی نابختیار خویش ادامه می‌دهند. کتاب به مساله‌ای محوری، دیوانگی می‌پردازد و آن را در بسترهای مختلف و فرم جایگاه ویژهٔ خود را دارند و نوعی طنز با رویکردی به گروتسک در آن نقش پررنگی دارد.

همچنین در بخشی از داستان «دیوانهٔ محبوب سال‌های کودکی من» می‌خوانیم:

غوچعلی نوعی استاد مسلم در فن آه کشیدن به حساب می‌آمد و فقط به کمک همین دو کلمه که قدمتش به سپیده دم تاریخ بشر می‌رسد، می‌توانست هر چه را که می‌خواست و هر آنچه را که نمی‌خواست بیان کند. غوچعلی آه می‌کشید و پیرزن‌های مهربان رشت قدیم متوجه می‌شدند که او گرسنه و نیازمند کمی از مانده‌های سفرهٔ نه چندان رنگین رشتی‌های قدیم است. غوچعلی آه دیگری می‌کشید و معلوم می‌شد که تعجب از حال و روز این جهان به «عاقلان» اختصاص ندارد. سومین آه غوچعلی به این درد می‌خورد که آدم بفهمد معنی دیگر دیوانگی عدم احساس درد قلوه‌سنگی که به پیشانی خورده است، نیست و چهارمین آه او نوعی احساس دریغ و افسوس آشکار در خود داشت که آدم نمی‌توانست تحت تاثیر آن قرار نگیرد...

«سفر کالیو» اولین کتاب از مجموعه «داستان ایرانی» انتشارات روزنه است که این ناشر در حال انتشار آن‌هاست. مشخصهٔ اصلی تمام کتاب‌های این مجموعه، رنگ زیر جلد نقره‌ای رنگ آن‌هاست. طرح روی جلد این کتاب، تابلوی ضیاءالدین جاوید است و طرح جلد آن اثر سید صدرالدین بهشتی است. این کتاب در نوبت اول چاپ خود با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۳۵۰ تومان راهی بازار نشر شده است.

گزارش از احسان رنجبران

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز