خبرگزاری کار ایران

جلال ذكایی در گفتگو با ایلنا:

اعتراضی به حذف روز ملی صنعت چاپ از تقویم نشد

عدم اعتراض به حذف روز ملی صنعت چاپ از تقویم ملی كشور به خصوص در دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران، واقعآ عجیب است/ دولتمردان همانقدر كه به فكر معیشت مردم هستند، باید به فكر چاره برای فرهنگ هم باشند.

ایلنا: چند سالی بود كه 11 شهریور ماه در تقویم عنوان روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده بود. امسال و همزمان با دویستمین سال ورود صنعت چاپ با ایران، روز ملی صنعت چاپ توسط شورای فرهنگ عمومی از الزامات تقویم رسمی کشور حذف شد.این مساله به خصوص در روزهایی كه صنعت چاپ با مشكلات زیادی روبرو شده است، سوال‌ها و انتقادات زیادی را ایجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال ذكایی(مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، مدیر گروه بازرگانی ترنج و كارشناس چاپ) درباره‌ی حذف روز ملی صنعت چاپ از تقویم كشور گفت: دلیلی كه توسط شورای فرهنگ عمومی برای حذف این روز از تقویم عنوان شد، سبك كردن تقویم بود كه این مساله برای ما جای تعجب زیادی داشت.

مدیرکل اسبق دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ادامه داد: نامگذاری روز 11 شهریورماه به عنوان روز ملی صنعت چاپ، در سال 82 و با تلاش‌های بسیار زیادی كه آقای اسدالله جامی (مدیر كل وقت دفتر امور چاپ وزارت ارشاد) انجام شد. در آن زمان مراجعات زیادی به شورای فرهنگ عمومی شد و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم عنوان شده بود تا نهایتآ این شورا به این جمع‌بندی رسید كه روز ملی صنعت چاپ به رسمیت شناخته بشود. متاسفانه امسال توسط شورای فرهنگ عمومی عنوان شد كه لزومی برای ثبت این روز در تقویم‌ها وجود ندارد و اگر كسی خواست می‌تواند این روز را در تقویم بیاورد كه مسلمآ كسی هم برای این كار رغبتی به خرج نداد و به این ترتیب روز ملی صنعت چاپ به طور كامل و رسمی از تقویم حذف شد.

ذكایی به تناقض موجود در حذف این روز از تقویم اشاره كرد و گفت: اصولآ خود تقویم و سررسید به طور كامل با خود صنعت چاپ در ارتباطند و اگر صنعت چاپ نباشد، دیگر تقویمی وجود ندارد و این مساله از این جهت هم جای تاسف زیادی دارد.

مدیر گروه بازرگانی ترنج بی‌تفاوتی نهادهای مسئول در واكنش به حذف این روز را عجیب دانست و گفت: نه تنها وزارت ارشاد، بلكه حتی خود صنوف و اتحادیه چاپخانه‌داران هم كوچكترین اعتراضی به این مساله نكردند. وقتی اسم یك صنعت به عنوان روزی در تقویم ثبت شد، باعث توجه رسانه‌ها در آن روز خاص به آن صنعت می‌شود و بستر بسیار مناسبی را برای اهالی آن صنعت ایجاد می‌كند كه از فضای موجود نهایت استفاده را بكنند و مسائل و درخواست‌های خود را به خوبی مطرح كنند. عدم اعتراض به این موضوع، به خصوص در دویستمین سال ورود صنعت چاپ به ایران، واقعآ عجیب است.

این كارشناس چاپ صنعت چاپ ایران را دارای مزایا و معایب مختلفی دانست و گفت: باید از هردو وجه به موضوع چاپ در ایران نگاه كرد. یكی از مزیت‌های نسبی این صنعت در ایران، وجود بدنه‌ی قوی آن است. صنعت چاپ ما از لحاظ نیروی انسانی و تجربیات فردی، دارای پشتوانه‌ی بسیار خوبی است. همیشه سعی شده كه از آخرین تكنولوژی‌ها و دست‌آوردهای این صنعت در ایران هم استفاده شود و صنعتی به نسبت به روز را داشته باشیم. این مساله متاثر از بازار بوده و تقاضا و رونق در این بازار باعث پیشرفت‌های این صنعت می‌شود.

وی تاكید كرد: درست به دلیل تقاضا، این صنعت در حال حاضر روزهای سختی را سپری می‌كند. یكی از مهمترین دلایل ركود در این صنعت، افزایش قیمت مواد اولیه و كاغذ است. این افزایش قیمت، خواه ناخواه تیراژ كارها را پائین می‌آورد و این مساله چاپخانه‌ها را یكی پس از دیگری در آستانه‌ی تعطیلی قرار می‌دهد. علاوه بر كاغذ، قیمت مواد اولیه‌ی دیگری مثل مركب و مواد صنعتی مورد استفاده در چاپخانه افزایش یافته و این مساله هم مزید بر علت شده است.

ذكایی در پایان گفت: به هر حال امروز بهتر از فردا است و دولتمردان همانقدر كه به فكر معیشت مردم هستند، باید به فكر چاره برای فرهنگ هم باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز