خبرگزاری کار ایران

هادی خانیکی:

نسبت میان دانشگاه، سیاست و فرهنگ نامتناجس است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۴۶

دانشگاه وقتی در موقعیت تعادل قرار می‌گیرد که سیاست‌گذاری‌ها نیز به تعادل نزدیک شود.

ایلنا: عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اکنون نسبت میان دانشگاه سیاست و فرهنگ در جامعه با نسبتی نامتوازن، ناموزون، ناهمزمان و به طول خلاصه بدقواره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی در همایش ملی تبیین مفهوم اعتدال که امروز در محل مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، گفت: جامعه امروز ما دوره پرشتابی را از نظر صورت بندی‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی تجربه می‌کند نقطه مرکزی این شتاب همزمانی و در آمیختگی دگرگونی‌های اسختاری و نظام معانی در سطوح ملی و جهانی است.

وی با اشاره به اینکه هر بخشی از جامعه که به لحاظ ساختی تحو‌ل‌پذیر‌تر باشد بیشتر در مرکز این دگرگونی قرار می‌گیرد، افزود: نهاد دانشگاه ازجمله این بخش‌هاست که به دلیل ویژگی‌های درونی و مناسبات بیرونی خویش دستخوش تغییراتی پرشتاب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به انواع دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: به لحاظ نظری صحبت از پیدایش و تحول حداقل ۵ نوع دانشگاه؛ دانشگاه نخبه پرور، دانشگاه انبوه، دانشگاه مواجه با جنبش‌های اجتماعی، دانشگاه مواجه با مقتضیات بازار و دانشگاه مواجه با جامعه اطلاعاتی و ارتباطی و ارتباطی در دوران متأخر به میان می‌آید.

خانیکی خاطرنشان کرد: با شدت و شتاب تغییرات جامعه ایرانی نهاد دانشگاه در ایران از سویی همه این دسته بندی‌های تاریخی را به صورتی متداخل دربرمی‌گیرد و از سویی دیگر در مواجهه با دو حوزه سیاست و فرهنگ گرفتار انواع تناقض و عدم تعادل می‌شود.

وی نسبت میان دانشگاه، سیاست و فرهنگ را در جامعه نسبتی نامتجانس، ناموزن ناهمزمان و بدقواره دانست و افزود: با تکیه بر مفهوم ساختاری اعتدال که پذیرش نوعی موازنه میان دوگانه‌های گریز ناپذیر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است می‌توان وضعیت تاریخی دانشگاه را در ایران به خصوص در دهه‌های پیشین مورد مطالعه قرار داد و عوارض دانشگاه سیاست زده یا دانشگاه سیاست گریز، دانشگاه متقلب یا دانشگاه بی‌دیسیپلین را بررسی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در استقلال دانشگاه و مشارکت دانشگاهیان تأکید کرد و افزود: دانشگاه وقتی در موقعیت تعادل قرار می‌گیرد که سیاست گذاری‌ها نیز به تعادل نزدیک شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز