خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران:

دولت چشمه های نقدینگی را بخشکاند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۶

محاسبات سرانگشتی نشان می دهد در صورتی که به صادرکنندگان اعتماد کنیم، می توانیم در صادرات کالا و خدمات 17 تا 18 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی 20 میلیارد دلار و در سایر بخش ها نیز در صورتی که ارز نفتی ما ثلث سال گذشته باشد 62 الی 63 میلیارد دلار در سال جاری منابع ارزی داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران گفت: محاسبات سرانگشتی اولیه ایران نشان می دهد در صورتی که بتوانیم به صادرکنندگان اعتماد کنیم،می توانیم 17 تا 18 میلیارد دلار از طریق صادرات کالا و خدمات و 20 میلیارد دلار از طریق صادرات پتروشیمی و حتی اگر ارز نفتی ما در سال جاری ثلث سال گذشته باشد،می توانیم در سال جاری 62 تا 63 میلیارد دلار منابع ارزی داشته باشم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد نهاوندیان درشانزدهمین  مراسم سالروز ملی صادرات اظهار داشت: آنچه در بازار ارز در کشور ما طی هفته های اخیر اتفاق افتاد قابل پیش بینی و پیش گیری بود.

وی با بیان اینکه اگر به موضوع ارز در کشور توجه کنیم می توانیم حتی با تغییرات نرخ ارز نقدینگی مورد نیاز تولید کننده و صادرکننده را افزایش دهیم، تصریح کرد: اگر التهابات نرخ ارز را پیش بینی می کردیم فشارهایی که در حال حاضر در تولید وجود دارد بوجود نمی آمد.

وی گفت: به جای اینکه چشمه های بزرگ نقدینگی را به سمت مصرف کننده گسترش دهیم اگر به فکر نقدینگی در تولید بودیم اتفاقات اخیر و فشارهایی که در تولید وارد می شود قابل پیشگیری بود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه با وجود سالها جنگ اجازه ندادیم فشاری به لحاظ مادی به کالاهای سر سفره مردم بیاید،عنوان داشت: التهابی که در حال حاضر در بازار ارز پیش آمده از کجاست؟

وی با انتقاد از نشان دادن انگشت اتهام به سمت صادرات غیر نفتی گفت: التهابات ارزی در کشور زمانی اتفاق افتاد که عرضه ارز نفتی در بازار نفت ما متوقف شد، اما اکنون انگشت اتهام را به سمت بخش های غیر نفتی نشانه می رویم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز صادرات غیر نفتی باید برای واردات مورد نیاز کشور تخصیص یابد به 2 رویکرد مهم در صادرات کالا اشاره کرد و گفت: اولین رویکرد باید اعتماد به افسران جبهه صادرات باشد؛ رویکرد دوم  نیز این است که از سوءظنی که دچار آن هستیم  بایدخلاص شویم و به جای آن نظارت ها را تقویت کنیم.

وی افزود: محاسبات سرانگشتی نشان می دهد در صورتی که به صادرکنندگان اعتماد کنیم، می توانیم در صادرات کالا و خدمات 17 تا 18 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی 20 میلیارد دلار و در سایر بخش ها نیز در صورتی که ارز نفتی ما ثلث سال گذشته باشد 62 الی 63 میلیارد دلار در سال جاری منابع ارزی داشته باشیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز