خبرگزاری کار ایران

مسئول سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا:

با وجود تحریم‌های ظالمانه "کرونا" را کنترل کردیم/ بسیاری از کشورها از الگوی درمانی ما کپی‌برداری می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۱۱۴

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو گفت: به جرات می‌توان گفت؛ عملکرد ایران جزو رفرنس‌های درمان در دنیا قرار گرفته است و خیلی از کشورها در این زمینه از ما کپی‌برداری می‌کنند.

«علی رزازان» مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‌ با تاکید بر اینکه ایران توانسته اقدامات خوبی برای درمان و پیشگیری از کووید ۱۹ انجام دهد، گفت: ایران در کارهای درمانی در دنیا جزو کشورهای پیشرو بوده است. ما روش‌های مختلفی را تست کردیم و همه این روش‌های درمانی  و تجهیزاتی که در ایران استفاده شد، توانست تا حد زیادی مقابل انتشار هرچه بیشتر ویروس و مرگ و میر ناشی از آن بایستد.

وی با اشاره به اینکه ایران با وجود تحریم‌ها به خوبی توانست کرونا را کنترل کند، گفت: ما هیچ ادعایی نداریم که کاملا جلوی مرگ و میر ناشی از کرونا را گرفته‌ایم، ولی ایران توانست آن را کنترل کند. خیلی از کشورها در حالی که مانند ما مشکلات ارزی نداشتند و تحریم نبودند، نتوانستند بیماری را کنترل کنند، اما با همه مشکلات، وزارت بهداشت به خوبی توانست این مساله را کنترل کند.

رزازان افزود: ایران جزو معدود کشورهایی بود که در این زمینه کم نگذاشت، زیرا همه برایشان مهم بود که کمک کنند. خیلی از کشورها روش‌هایی که ما انجام دادیم را انجام ندادند.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت ایران، جزو رفرنس‌های درمان در دنیا قرار گرفته است و خیلی از کشورها در این زمینه از ما کپی‌برداری می‌کنند.

او تصریح کرد: البته به دلیل اینکه بیماری ناشناخته است و هیچ داروی قطعی هم برای آن مطرح نشده، هر کسی هر ادعایی می‌تواند داشته باشد که هیچ کدام از این ادعاها هم تایید شده نیست.

رزازان در پاسخ به این سوال که آیا به تولید دارویی که بتواند بازه زمانی بستری یا درمان را کاهش دهد، دست یافته‌اید؟ گفت: خیر، بیماری ناشناخته است و مکانیزم‌هایی مولکولی که در کووید ۱۹ باعث بیماری می‌شود، خیلی متنوع است.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو افزود: ‌درست است که ما می‌گوییم این ویروس سیستم ایمنی را هدف قرار می‌دهد، ولی ما در نتایج بالینی دیدیم که این بیماری سلول‌های ریه را هم هدف قرار می‌دهد، حتی در برخی از بیماران سلول‌های چشایی را تحت تاثیر قرار داد. ممکن است این ویروس توانایی عبور از سطح خونی و مغزی انسان را داشته باشد و یا امکان دارد به سیستم عصبی فرد نیز آسیب بزند.

وی ادامه داد: در بیماران کرونایی امکان مشکلات قلبی، عروقی و گوارشی وجود دارد، ما با یک ویروس پیچیده سر و کار داریم و مقابله کردن با آن خیلی سخت است.

رزازان با اشاره به تاثیر سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا گفت: آنچه که ما انتظار داریم و به قطعیت می‌توانیم بیان کنیم، این است که باید بدن انسان نسبت به این ویروس واکسینه شود؛ یعنی در بدن آنتی بادی تولید شود و سیستم ایمنی بدن بتواند ویروس را از بین ببرد.  

وی افزود: در رابطه با طراحی و تولید واکسن هم حرف‌های بسیاری زده شده است. اگر قرار باشد که ویروس آنتی ژن سطحی خودش را مدام تغییر دهد، ‌هر چقدر هم که واکسن تهیه شود، آن ویروس به راحتی آنتی ژن خود را تغییر می‌دهد و واکسن عملا بی‌اثر می‌شود.

رزازان درباره روش‌های مختلفی که برای تست کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تمام روش‌هایی که به عنوان تست کرونا انجام می‌شود از نظر وزارت بهداشت روش‌ها یا کیت‌هایی قطعی و مورد تایید است که تاییدیه آزمایشگاه  مرجع وزارت بهداشت  را داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: حتی تا الان هم در تمام مراکز تحقیقاتی دنیا که روی این بیماری کار می‌کنند، هنوز کسی نتوانسته به هیچ نتیجه قطعی برسد، زیرا کارهای تحقیقاتی در این زمینه بسیار زمانبر بوده و تست‌های مختلفی باید انجام شود.

مسئول امور توزیع دارو در سازمان غذا و دارو با تاکید بر قدردانی از کادر درمان گفت: کادر درمانی و وزارت بهداشت در این مدت زحمات زیادی متحمل شدند و از آنها بابت تلاش بی‌وقفه‌ای که دارند، قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز