خبرگزاری کار ایران

آخرین خبرها از شیوع کرونا در ایران؛

۷۰۰۲۹ مبتلا، ۴۱۹۴۷ بهبودیافته، ۴۳۵۷ درگذشته/ کمبود خون در ۹ استان/ بی‌تاثیری کرونا بر افزایش خشونت خانگی/ پرداخت وام‌های خوداشتغالی به ایثارگران برای راه‌اندازی مشاغل خانگی/ لزوم تخفیف مالیاتی به صاحبان مشاغل

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۱۹۸

پس از ۵۲ روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۶۸۱۹۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۳۵۷ نفر فوت شده و ۴۱۹۴۷ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ۵۲ روز از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت ۷۰۰۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۴۳۵۷ نفر فوت شده و ۴۱۹۴۷ نفر بهبود یافته‌اند. از امروز (شنبه ۲۳ فروردین ماه) بیش از دو سوم مشاغل با دستور رییس جمهور به چرخه فعالیت باز می گردند. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت همه صاحبان صنایع و اصناف باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند. وی با اشاره به روند افزایشی بیماری در ۵ استان کشور گفته است؛ استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی،  سیستان و بلوچستان در این چند روز اخیر با روند رو به رشد بیماری مواجه بوده‌اند و این یعنی در یک هفته اخیر ترددهای بیشتری در این استان‌ها بوده است. رییس سازمان بهزیستی نیز با اعلام تعداد مددجویان مبتلا و فوت شده در این سازمان از کمک ۲۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به این سازمان برای پرداخت کمک معیشتی به اقشار کم درآمد در مناطق محروم و حاشیه‌ای خبر داده است.

خشونت خانگی در ایام شیوع کرونا افزایش معناداری نداشته است

همسرآزاری و کودک‌آزاری را به ۱۲۳ گزارش دهید

«حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ارسال پیامک سازمان بهزیستی مبنی بر گزارش خشونت خانگی، کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری به سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی گفت: از روز گذشته این پیامک برای همه هموطنان ارسال شده است و تلاش کردیم تا خطوط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی را برای این منظور تقویت کنیم و از همکاران بیشتری در این زمینه کمک بگیریم تا به تماس‌های مردم راحت پاسخ داده شود. 

وی ادامه داد: عمده تماس روز گذشته نیز در خصوص چگونگی فعالیت این خطوط بود و با افزایش خشونت در روز گذشته مواجه نبودیم، البته به صورت روزانه آمارها استخراج شده و با مدت مشابه سال قبل مقایسه می‌شود تا ببینیم که آیا با افزایش خشونت خانگی در این ایام مواجه بوده‌ایم یا خیر. 

معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت خشونت خانگی نسبت به گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: طبق آمارهای ما خشونت خانگی شامل مواردی مانند کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری نسبت به گذشته و قبل از ایام کرونا و قرنطینه خانگی تفاوت معناداری نداشته است. البته موارد روال گذشته را داشته‌ایم، اما با افزایش معنادار مواجه نبوده‌ایم. 

فرید تصریح کرد: البته این بحث وجود دارد، در شرایطی که استرس در افراد به دلیل موضوع بیماری کرونا و مسائل اقتصادی که افراد با آن درگیر شده‌اند و تعداد زیادی از مشاغل را تحت تاثیر خود قرار داده است، باید موضوع خشونت خانگی در این شرایط مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

وی با اشاره به سامانه تلفنی مشاوره خاطرنشان کرد: باید اطلاع‌رسانی دقیق انجام شود تا خانواده‌ها چنانچه با مشکلی در این زمینه مواجه شدند با خطوط مشاوره تماس برقرار کرده و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.  

معاون امور اجتماعی سازمان بهریستی یادآور شد: خانواده‌ها در شرایط فعلی بیشتر با کودکان هستند و ممکن است، در این شرایط کودکان بیشتر بی‌حوصله شوند، راهکارهایی در این زمینه در فضای مجازی و رسانه ملی ارائه شده است. پیشنهاد ما هم این است که با کودکان در این شرایط کتاب بخوانیم و اگر شرایط اجازه می‌دهد برای دقایقی با کودکان در محیط‌های خلوت، امن و بدون تردد قدم بزنید یا ورزش کنید و تعامل با کودکان در این ایام بیشتر شود تا کودکان در این شرایط کمتر دچار استرس شوند. 

فرید تصریح کرد: ممکن است موارد کودک آزاری که در گذشته و قبل از شیوع کرونا هم داشتیم در حال حاضر نیز برای کودکان بدسرپرست اتفاق بیفتد. اورژانس اجتماعی در این زمینه می‌تواند کمک کند و اگر هموطنان با مورد خشونت خانگی که شامل همه موارد کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری است برخورد کردند، حتما با اورژانس اجتماعی یا ۱۲۳ تماس گرفته و اطلاع دهند. اگر موارد اورژانسی نباشد به سایر خطوط مانند ۱۴۸۰ ارجاع داده می‌شود و اگر موارد اورژانسی باشد، حتما همکاران ما در اورژانس اجتماعی اقدامات لازم را به عمل می‌آورند. 

فرصت سه ماهه تنفس به ایثارگران کارآفرین

پرداخت وام‌های خوداشتغالی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی

«رضا ریاحی» مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره خسارت اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه ایثارگری گفت: قطعا ایثارگران نیز مانند سایر افراد جامعه کسب و کارشان با مشکل مواجه شده است. ما نیز برای این افراد یک دوره تنفس در نظر گرفته‌ایم و اقساط آنها را سه ماه به تعویق انداخته‌ایم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه این مشکل حل شود، اما چنانچه حل نشود، پیگیری می‌کنیم و این فرصت تنفس را ادامه می‌دهیم، چراکه در حال حاضر چاره‌ای نیست، جز اینکه افراد اقساط‌شان را ندهند.

وی ادامه داد: ما همچنین یک سرمایه در گردش در نظر گرفته‌ایم و به ایثارگرانی که دچار مشکل شده‌اند، پرداخت خواهیم کرد، البته تاکنون هیچ ایثارگری در این زمینه به ما مراجعه نکرده است چراکه ما سه ماه فرصت تنفس برای وام‌های آنها در نظر گرفته‌ایم. در اسفندماه نیز برای هر فردی تا سقف ۳۰۰ میلیون از بانک توسعه تعاون برای اشتغال منابع مالی در اختیار استانها قرار دادیم و از این بابت با مشکل نیز مواجه نیستیم. 

مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تصریح کرد: در ‌نامه‌ای به بانک‌های دولتی درخواست کردیم تا اعتبار مورد نیاز را براساس ماده ۸۹ برنامه ششم توسعه در اختیار صندوق قرار دهند تا به ایثارگرانی که دچار مشکل شده‌اند کمک شود.

ریاحی با اشاره به وام‌های خوداشتغالی به ایثارگران در جهت راه‌اندازی مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در خانه ماندن بهترین راه است ما نیز تصمیم گرفتیم، وام‌هایی در خصوص ایجاد مشاغل خانگی به ایثارگران اختصاص دهیم و به دنبال گسترش مشاغل خانگی هستیم. تلاش می کنیم تا زمانی که این مشکل در کشور تمام می‌شود به سمت ایجاد مشاغل خانگی برویم و مجوزهای بیشتری در این زمینه داده شود. از اسفندماه نیز بیشتر در این زمینه مجوز صادر شده است. در خصوص مشاغل خانگی نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سقف وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: برای مشاغل خانگی تا سقف ۳۰ میلیون تومان تاکنون درخواست شده است. برای درخواست وام هم مجوز فنی وحرفه ای  لازم است و مانند دیگر وام‌ها باید روال قانونی طی شود. البته با توجه به اینکه منابع در کشور محدود است، این وام برای ایثارگرانی است که هیچ شغل و کسب و کاری ندارند و قصد دارند از این طریق شغل و کسب و کاری را ایجاد کنند. 

به گفته مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران بیش از ۹۰ هزار نفر در جامعه هدف ما بیکار هستند و در حال حاضر ایثارگران و خانواده‌هایشان که هیچ کسب وکاری ندارند در اولویت دریافت وام از صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران هستند.  

ریاحی یادآور شد: در گذشته این وام به جانبازان، همسران جانبازان، فرزندان جانبازان و همچنین ایثارگران، همسران، فرزندان ایثارگران و همسران، فرزندان، پدر و مادر شهدا پرداخت می‌شد، اما با پیگیری‌هایی که صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران انجام شد در ۱۳ فروردین در هیات وزیران مقرر شد این وام به خواهران و برادران شهدا که بیکار هستند با اولویت این وام نیز پرداخت شود. 

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ که صندوق تاسیس شده است، تاکنون ۲۳ هزار شغل ایجاد شده است و ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده است. همچنین وام‌های اشتغال تا سقف ۵۰ میلیون قرض الحسنه است و بیش از ۵۰ میلیون سود آن متغیر می شود. از دولت و مجلس می‌خواهیم اعتبار صندوق اشتغال وکارآفرینی ایثارگران منابع بیشتری در نظر بگیرند و بانک‌ها نیز این اعتبارات را در اختیار ما قرار دهند، مهمترین مشکل ما این است که منابع صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران در بودجه به خوبی دیده نمی‌شود در سال ۹۹ نیز اعتبارات صندوق اشتغال وکارآفرینی ایثارگران دیده نشده است.

مدیر عامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران تصریح کرد: یکی از حسن‌های ایثارگران این است که طرح‌های خوبی برای اشتغال دارند و تنوع در طرح‌های آنها بیشتر است و بسیار محکم و پیگیر اجرای طرح هایشان هستند و این ضرورت دارد که دولت و مجلس اعتبار بیشتری برای صندوق در نظر بگیرد. ما در صندوق اشتغال اگر چنانچه منابع بیشتری در اختیار داشته باشیم می‌توانیم سقف وام های خود را بالا ببریم. ایثارگران نیز توان این را دارند که اشتغال های موثری ایجاد کنند.

در روزهای پساکرونا به صاحبان مشاغل تخفیف مالیاتی بدهیم

 برای مدیریت کرونا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم

«مهرداد بائوج لاهوتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره چالش‌های دولت پس‌از کنترل و مهار بیماری کرونا در کشور گفت: ابتدا باید خودمان را جای دولت بگذاریم، همه باید کمک کنیم در فضای فعلی که به وجود آمده است کاری که امکانش وجود دارد را انجام دهیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثلاً در چین درب خانه‌های مردم را پلمپ کردند؛ کاری به مسائل اقتصادی نداریم آیا ما به لحاظ فرهنگی قبول می‌کنیم که در خانه‌های مردم پلمپ کنند؟

وی یادآور شد: گلایه‌هایی در بحث کرونا وجود داشت مبنی بر این‌که چرا فلان استان را قرنطینه نکردیم، چرا انتخابات را عقب ننداختیم باید در حال حاضر از این حرف‌ها بگذریم. امروز هم تا به اینجا اتفاقات خوبی افتاده است.

این عضو کمیسیون  برنامه و بودجه  تاکید کرد: مهم‌ترین چیزی که درحال حاضر نگران‌کننده است، مباحث اقتصادی است. کنگره آمریکا ۲ هزار میلیارد دلار در اختیار ترامپ گذاشته است تا کارهای اقتصادی را انجام دهد و در مقابل برای مباحث علمی ۸ میلیارد دلار گذاشته است؛ این کار نشان می‌دهد مباحث اقتصادی برای‌شان مهم‌تر است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: بودجه‌‌ای که امسال تصویب شد اگر کرونا هم نمی‌آمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشت آن هم با سازوکار فروش یک میلیون بشکه نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی که درحال حاضر هیچ‌کدام را طبق پیش‌بینی‌ها نداریم و حدس ما این است حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم تا بتوانیم کرونا را مدیریت کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در شرایط سخت این روزها دیپلماسی اقتصادی و سیاسی ما باید فعالانه عمل کند، گفت: باید در این شرایط از فرصت‌ها استفاده کنیم تا گشایشی در تحریم‌ها صورت گیرد؛ اگر دیپلماسی اقتصادی و سیاسی‌مان را فعال کنیم، می‌توانیم اروپایی‌ها و سایر کشورها را با خودمان همراه کنیم تا از این شرایط تحریمی خارج شویم.

وی تاکید کرد: تعامل اقتصادی در گرو تعامل سیاسی است، باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. همه دنیا ایالات متحده نیست و باید این را یادمان باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برجام یک حادثه بزرگ برای کشور ما بود چراکه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را از سر ما برداشت. درست است که امروز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را داریم اما دیگر تحریم‌های سازمان ملل متحد را نداریم تا کشورها ملزم به اجرای آن باشند. اگر امروز کشوری تحریم‌های آمریکا را رعایت می‌کند به خاطر این است که این کشور از لحاظ اقتصادی قدرتمند است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس مجلس به رؤسای مجالس دنیا نامه نوشت، رئیس‌جمهور به رؤسای سازمان‌های بین‌المللی نامه نوشت؛ مشاهده کردیم رئیس سازمان ملل روی سخنان ایشان صحه گذاشت، بسیاری از کشورهای دنیا از این اقدامات استقبال کردند حتی در ایالات متحده تعدادی نماینده هم با این استقبال‌ها هم‌صدا شدند.

وی ادامه داد: حال که اقدامات کشورمان در جهت رفع تحریم‌ها مورد استقبال قرار گرفته است، دیپلماسی سیاسی و اقتصادی ما باید فعال شود تا گره‌گشایی صورت گیرد و پول‌های بلوکه شده ما به کشور بازگردد.

لاهوتی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر که در روزهای شیوع کروناکسب ‌و کارهایشان تعطیل شده است، گفت: دولت در حد بضاعتش اقداماتی را شروع کرده است، حالا شاید بیایند بگویند با این یک میلیون در این روزها چه کاری می‌توان انجام داد؟ باید بگویم در این شرایط که بودجه معلوم‌الحالی داریم و پشتوانه‌ای وجود ندارد، این اقدامات خوب است.

وی ادامه داد: دولت باید به صاحبان مشاغل تخفیف مالیاتی دهد، به هرحال کسب و کار و تولید در این روزها تعطیل شده است صاحبانش درآمدی نداشته‌اند که بتوانند مالیات مصوب را پرداخت کنند.

لاهوتی گفت: قرار است بسته‌ای در کمیسیون رفع موانع تولید تدوین کنیم تا بتوانیم برون رفتی از این شرایط داشته باشیم.

کمبود خون در ۹ استان در پی شیوع کرونا

«بشیر حاجی‌بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تشریح وضعیت  ذخیره خونی کشور برای بیماران خاص در شرایط اپیدمی کرونا، گفت: مردم باید بدانند که اهدای خون یک اقدام و نیاز ضروری و روزانه است. در حال حاضر در استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر برای بیماران خاص و تالاسمی کمبود خون داریم.  توصیه ما به مردم این است که به خاطر شرایط ایجاد شده به دلیل ویروس کرونا، برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند، اما بدانند که اهدای خون یک کار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۰ درصد از خون اهدائی به بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد که نیاز روزانه به خون دارند، از آنجایی که نمی‌توانیم خون لازم برای این افراد را پس از ۴۸ ساعت فرآوری کنیم، مشخص می‌کند که نیاز به اهدای خون روزانه برای این بیماران  تا چه اندازه حیاتی تلقی می‌شود.

حاجی بیگی گفت: در سالی که گذشت دومیلیون و پانصد و پنجاه و سه هزار بیمار برای دریافت خون به سازمان مراجعه کردند و از این تعداد به دومیلیون و چهارصد و شش هزار نفر خون اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: تهران جزو کلان‌شهرهایی است که با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، پرمصرف‌ترین شهر از نظر مصرف خون است. فعلا برای تامین خون در بیمارستان‌های تهران هیچ مشکلی نداریم. 

وی افزود:  در حالی که ۲۵ درصد خون اهدائی کشور در تهران مصرف می‌شود، اما ۱۶ درصد مردم تهران خون اهدا می‌کنند. رتبه چهارم اهدای خون برای سیستان و بلوچستان است که اکنون جزو استان‌هایی است که با کمبود مواجه شده است.

حاجی‌بیگی گفت: یک درصدد از اهداکنندگان خون در کشور، AB منفی هستند که از نایاب‌ترین گروه‌های خونی کشور به حساب می‌آید. در برخی از بیمارستان‌های کشور نیاز به خون برای بیماران خاص و تالاسمی بیشتر است.

وی اشاره کرد: در سال ۹۸ مشارکت کم‌رنگ بانوان را برای اهدای خون داشته‌ایم. تمام افرادی که بالای ۵۰ کیلو‌گرم و جوان هستند، می‌توانند خون اهدا کنند. سهم بانوان در اهدای خون ۴.۳ درصد است، در حالی که ۲۰ میلیون زن وجود دارد که از شرایط اهدای خون برخوردار هستند.

 ۱۸۳۷ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۳۷مورد جدید ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده است و بنابراین ۷۰۰۲۹ نفر مبتلایان قطعی در سراسر کشور شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد:۴۱۹۴۷ نفر بهبود یافته‌اند و از مراکز درمانی ترخیص شده اند. ۳۹۸۷ نفر در وضعیت حاد هستند که همچنان در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

جهانپور خاطرنشان کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۲۵ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در گذشتند و در مجموع تا امروز ۴۳۵۷ نفر فوت شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز