خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت خبر داد:

اجرای پایلوت طرح «پرستارِ پیگیر»

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۵۶۱

معاون پرستاری وزارت بهداشت از اجرای پایلوت طرح «پرستارِ پیگیر» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، گفت: امسال آئین نامه سلامت حرفه ای برای پرستاران مصوب و به دانشگاها ابلاغ شده است. این آئین نامه بررسی می کند که پرستاران تا چه حد صلاحیت حرفه ای دارند. کمیته ای با ریاست وزیر بهداشت ایجاد شد و منجر به تصویب آیین نامه مربوطه گشت. این آئین‌نامه تا ۲۱ اسفند امسال اجرایی خواهد شد.در این خصوص سوالاتی با هماهنگی برد پرستاری نیز تنظیم شده است.

حضرتی گفت: توانمندسازی پرستاران یکی از وظایف ما است، این توانمندسازی برای پرستاران بحران بسیار مهم است. ۱۰۰ پرستار دوره پرستاری بحران را گذرانده اند. تا اگر بحرانی بوجود آمد ما تیم ملی بحران داشته باشیم و این پرستاران در شهرستانهای خود دیگر پرستاران را آموزش می دهند. پرستارانی از مناطق محروم  آمده بودند و این دوره های تخصصی را گذراندند. امیدواریم دوره  های تخصصی بیشتری به دانشگاه ها ابلاغ شود.

وی بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که در معاونت پرستاری اجرا می شود، توسعه مراکز مراقبت در منزل است. ۵۰۰ مرکز داریم و ۴۵۰ مرکز هم در حال آماده سازی داریم. طرح پرستار پیگیر را در دست کار داریم. ما در برخی از بیمارستانها نیاز به اینگونه اقدامات داریم. نباید بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ها رها شوند. ما به صورت پایلوت پرستاری پیگیر را اجرا کرده‌ایم، تا پس از ترخیص پیگیری، آموزش یا ارائه خدمات به بیماران را  اجرا کنند. نکته دیگر این است که نقشه کار پرستاری کشور در سال ۱۴۰۴، تدوین شد که به عنوان سندی بالادستی مورد اجرا قرار می‌گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: از اولین افرادی که در مقابل بیماری‌های عفونی و کرونا باید ایمن بمانند کادر درمان است. کنفرانس مفصلی در این باره برای پرستاران و همه کادر بیمارستانها برگزار شد. از نگهبان بیمارستان‌ها تا پرستاران در این کنفرانسها شرکت کرده‌اند. تمام دستورالعمل‌هایی که نیاز به ایمنی‌شان در مواجهه با افراد مشکوک است به آنها داده شده است. این دستورالعمل‌ها طبق دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی به ما ابلاغ شدند و ما مستقیما آن را به پرستاران و کادر درمان منتقل می‌کنیم.

وی افزود: کنترل بیماری‌های عفونی برای پرستاران تازگی ندارد. ما ویدئوکنفرانس سازمان بهداشت جهانی را برای تمام دانشگاه‌ها فرستاده‌ایم و آنها موظفند این اطلاعات را برای تمام نیروهای خود چه درمانی و چه غیردرمانی به نمایش بگذارند البته وسواس‌هایی وجود دارد که چرا پرستاران ما از لباس‌هایی که در عکس‌های خارجی مشاهده می‌کنیم، استفاده نمی‌کنند. مسئله آن است که ما با چه حد از شیوع بیماری مواجه هستیم. آنچه که برای چین با ابتلاء چندهزار مورد، موردنیاز است فعلا در ایران نیاز نیست. هنوز هم نیاز نیست که افراد در جامعه به دلیل کرونا از ماسک استفاده کنند.

مریم حضرتی با تاکید بر اینکه آینده جهان آینده‌ای سالمند خواهد بود، گفت: در دنیا هر ماه یک میلیون نفر به سن بالای ۶۰ سال وارد می‌شوند. در سال ۲۰۰۰، ۵۰۰ میلیون نفر در جهان بالای ۶۴ سال بوده‌اند و در سال ۲۰۲۰ به ۱.۲ میلیارد نفر رسیده است. مشکل اساسی آن است که افراد بالای ۶۰ سال ما از متولدین و خردسالان ما پرجمعیت‌تر خواهند شد. جمعیت سالمندی در ایران نیز به همین‌گونه است. در سال ۱۴۴۰ جمعیت سالمند ۴ برابر می‌شود. پیش‌بینی شده تا ۳۰ سال آینده ۲۵ درصد جامعه یعنی یک نفر به ازای هر ۴ نفر بالای ۶۴ سال سن داشته باشند. سالمندان بیمار نیستند ولی نیاز به مراقبت دارند. رشد سالمندی بیماری‌هایی را ایجاد می‌کنند که بسیاری از تخت‌های ما را اشغال می‌کنند. بیماری‌هایی مانند قلبی عروقی، سرطان، سکته و غیره. افزایش هزینه سرسام‌آور درمان در آن سالها موجب شده است از پرستاران به عنوان خدمات ارزان استفاده شود. بنابراین در ۱۰ سال آینده پرستاری جزو ۵ شغل برتر دنیا خواهد بود.

وی افزود: ۷۵ سال پیش ۹۰ درصد نیروهای کمک پزشکی ما بهیار بوده‌اند. تنها چند مرکز آموزش پرستاری داشتیم اما امروز عمده نیروهای ما را کارشناسان پرستاری شکل داده‌اند. ۱۱ دانشگاه آموزش پرستاری حرفه‌ای داریم و رتبه دوم را در منطقه از نظر توسعه با تولید علم در حوزه پرستاری که ۲۵ درصد تولیدات علوم پزشکی می‌شود را داریم. با خردورزی که هم‌اکنون حاکم است امیدواریم با کمک مقام عالی وزارت مشکل پرستاران نیز حل شود.

حضرتی گفت: عمده مشکلات پرستاران کمبود نیرو و معوقات آنان است. با جذب ۴۵۰۰ نیرو تا حدودی مشکل مرتفع شد و تا اسفند ماه وعده گرفته‌ایم ۴۵۰۰ نیروی دیگر نیز جذب کنیم اما اگر بتوانیم سالانه ۱۰۰ هزار نیرو استخدام کنیم، به استاندارد خواهیم رسید وگرنه خطری جدی ما را تهدید می‌کند. اگر ۱۰ درصد نیروی پرستار هم باشد ۱۲ درصد خطای پرستاری ایجاد خواهد شد. همچنین اصلاح نظام پرداخت پرستاران مصرانه دنبال می‌شود. تا زمان جایگزینی مدلی دیگر به جای مدل قاصدک باید کارانه و اضافه‌کارهای پرستاران را جدا کنیم. همچنین خدمات بسیاری برای پرستاران خارج از بیمارستان تعریف شده و از این پس پرستاری جامعه‌محور از ۴۰ سال پیش در جامعه تربیت می‌شده ولی تا به امروز به کار گرفته نشده است. تصویب آیین‌نامه مراقبت طولانی‌مدت برای بیمارانی که نمی‌توانیم در منزل یا بیمارستان از آنها محافظت کنیم صورت گرفته و مراکز طولانی‌مدت در همه جای کشور ایجاد می‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز