خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

اعتراض حق دانشجو است/ دانشجویان در چارچوب قانون و اخلاق خواسته‌هایشان را مطرح کنند/ نباید موضع شدید و خشن در برابر اعتراضات گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۷۳۱

وزیر علوم در دولت‌ اصلاحات با تاکید بر اینکه اعتراض حق دانشجو است و باید به رسمیت شناخته شود، گفت: از دانشجویان به عنوان اقشار فرهیخته جامعه این انتظار را داریم که در چارچوب قانون، اخلاق و آداب نقد و اعتراض، خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

«مصطفی معین» وزیر علوم در دولت‌ اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با اعتراضات دانشجوئی اخیر، گفت: قشر دانشجو و جوانانی که گل سرسبد جوانان هر کشوری هستند، آرمان‌های بلندی دارند. آرمان‌هائی چون آزادی و عدالت، حق مشارکت و انتخاب، اشتغال متناسب با تخصص، برابری و عدم تبعیض و احترام به حقوق و کرامت انسان. به طبع دانشجو پیگیر آرمان‌ خود بوده و خواهد بود. دانشجو اگر ببیند در تحقق آرمان‌هایش انحرافی صورت گرفته یا در مسیر تحقق آن آرمان‌ها زاویه‌ای ایجاد شده است، اعتراض می‌کند. 

انتقاد و اعتراض حق دانشجو است

از دانشجویان به عنوان اقشار فرهیخته جامعه این انتظار را داریم که در چارچوب قانون، اخلاق و آداب نقد و اعتراض، خواسته‌هایشان را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه انتقاد و اعتراض حق دانشجو است، گفت: البته این انتظار را داریم که دانشجویان به عنوان اقشار فرهیخته جامعه در چارچوب قانون، اخلاق و آداب نقد و اعتراض، خواسته‌هایشان را مطرح کنند. ما معتقد هستیم؛ شعارها و نوع و روش اعتراضی باید هم حقوقی و هم اخلاقی باشد و به طور حتم تاثیرگذاری این نوع اعتراض بیشتر خواهد بود. درست است که مصیبت بزرگی (حادثه هواپیمای اوکراینی) اتفاق افتاد، اما و ای کاش همین فاجعه انسانی بتواند نقطه عطف و نقطه مثبتی در فرآیند تحولات جامعه باشد.

باید نوع نگاه مسئولان به انسان اصلاح شود

انسان هدف آفرینش است و نمی‌تواند ابزاری برای رسیدن به قدرت باشد.

او با تاکید بر اینکه باید نوع نگاه مسئولان ما نسبت به انسان، جامعه، دین، مسائل و ارزش‌‌ها اصلاح شود و ارتقا پیدا کند، افزود: انسان هدف آفرینش است و نمی‌تواند ابزاری برای رسیدن به قدرت باشد. قدرت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و دین همگی پدید‌هایی هستند که باید در خدمت رشد و رفاه انسان‌ها واقع شوند.

معین درباره نوع رفتار و برخوردها با اعتراضات دانشجوئی اخیر گفت: احترامی متناسب با شئون دانشگاه را شاهد نبودیم. بنده مواضع روشنی در قبال این مسائل داشته‌ام و در زمان مسئولیتم در وزارت علوم، در دفاع از دانشجویان، حریم دانشگاه و حقوق دانشجویان هیچ‌گاه درنگ نکردم و نارضایتی‌هایم را هم اعلام کردم. امروز هم شرایط مناسب و منطقی را مشاهده نمی‌کنم. از سوی دیگر، دانشجو در هر جامعه‌ای آگاهی بالاتری نسبت به میانگین جامعه خود دارد و کسانی که آگاهی بالاتری دارند باید صبر و متانت بیشتری هم داشته باشند. کسانی که آگاهی بیشتری دارند، باید جور افراد ناآگاه را هم بکشند. مطمئن هستم که دانشجویان ما این تحمل و وارستگی را دارند.

شرایطِ مناسب و منطقی را مشاهده نمی‌کنم

دانشجو در هر جامعه‌ای آگاهی بالاتری نسبت به میانگین جامعه خود دارد و کسانی که آگاهی بالاتری دارند، باید صبر و متانت بیشتری هم داشته باشند.

وی تصریح کرد: بهتر است اینطور پاسخ بدهم که باید مسئولان کشور را به سعه‌صدر بیشتری دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که درک بیشتری از واقعیت‌های تلخ اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشند و انتقاد و اعتراض را به رسمیت بشناسند. نباید موضع شدید و خشن در برابر اعتراضات گرفت. نباید آنگونه رفتار کرد که گویا  قرار است با دشمنانمان برخورد کنیم. طبیعی است که اگر مقابله با اعتراضات سنجیده‌تر باشد، اعتراضات هم اخلاقی‌تر و آرام‌تر خواهد بود. 

معین افزود: از منظر من دانشجویان حتی در اعتراضاتشان، همواره منافع ملی و امنیت کشور را مد نظر داشته‌اند. می‌توانم بگویم تاکنون هم رعایت امنیت ملی را نخستین اولویت خود قرار داده‌اند. اگر دانشجویان اعتراضی دارند، دلسوزانه، صادقانه و متناسب با حفظ شرایط حساس کشور است. 

رفع فساد و فقر از رفتارهای افراطی و خشونت‌آمیز پیشگیری می‌کند

باید مسئولان کشور را به سعه‌صدر بیشتری دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که درک بیشتری از واقعیت‌های تلخ اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشند و انتقاد و اعتراض را به رسمیت بشناسند.

وزیر اسبق علوم  تاکید کرد: به نظرم پیگیری‌ها برای رفع فساد و فقر، رعایت استقلال نهادی دانشگاه و تامین محیط امن و آزاد برای آموزش و پژوهش و ایفای رسالت اجتماعی دانشگاه و همچنین تدوین و آموزش ضوابط اخلاق حرفه‌ای و نظارت بر اجرای دقیق آن حتی در سخت‌ترین شرایط می‌تواند از رفتارهای افراطی و خشونت‌آمیز پیشگیری کند.

معین درباره چرایی افتراق برخی دانشجویان نسل امروز از آرمان‌های نسل اول انقلاب گفت: نوع برخوردها، عملکرد نسل‌های اول و دوم انقلاب و به مشارکت نطلبیدن نسل جوان در نظامات تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرائی هم این واگرائی را تشدید کرده است.

وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت سازندگی گفت: حفظ خونسردی، صبوری و گفت‌وگو با معترضان در عین تلاش برای حفظ نظم و آرامش و کمک گرفتن از مسئولان دانشگاهی و خود دانشجویان در رفع مشکلات و منعکس کردن خواسته‌های دانشجویان به مراجع ذیربط از ضروریات کار در شرایط بحرانی است. دانشجویان باید بر مطالبات آرمانی که به آن اشاره کردیم تاکید کنند، اما در این مسیر ما نیازمند ِداشتن صبر و آرامش همراه با حفظ انسجام و ایستادگی بر خواسته‌های حق و واقع‌بینانه‌‌ جنبش‌های دانشجوئی هستیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز