خبرگزاری کار ایران

مهدی شادنوش مطرح کرد:

درمان سالانه ۱۲۰۰ نفر بیمار صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادین/ درخواست از مردم برای ارتقای جمعیت بانک‌های سلولی

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۳۴۵

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از درمان سالانه ۱۲۰۰ نفر با استفاده از سلول‌های بنیادین درمان در کشور خبر داد.

مهدی شادنوش در گفت‌وگویی با ایلنا به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی درباره اهمیت ارتقای بانک سلول‌های بنیادین و توانی که می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها در کشور ایجاد کند، گفت: به یمن دانش پزشکی و پیشرفت‌هایی که در این راه حاصل شده، آنچه در گذشته بیماری‌ صعب‌العلاج یا غیرقابل درمان تلقی می‌شده را می‌توانیم به درمان‌های قطعی یا التیام‌بخش برسانیم.

درمان ۱۲ هزار نفر در کشور با سلول‌های بنیادین

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادی خو‌ن‌ساز یکی از روش‌هائی است که تاثیرات بسیار زیادی در سلامت بیماران ایفا می‌کند. در کشور ما پیوند مغز و استخوان از فناوری بالائی برخوردار است و سال‌های گذشته باعث نجات بیش از ۱۲ هزار در کشور شده است. سالیانه بیش از ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ پیوند مغز و استخوان در ۱۹ مرکز پیوند مغز و استخوان کشور اتفاق می‌افتد.

اهمیت بیش از هر چیز جمعیت نمونه‌های سلولی بنیادین برای ما  دارد

شادنوش درباره نیازمندی‌های پزشکی برای پیوند مغز و استخوان بیان کرد: برای این پیوند نیازمند سلول‌های بنیادین هستیم. جمعیت بانک سلول‌های بنیادین برای ما، بیماران و کشور اهمیت به‌سزایی دارد چراکه از هر یک میلیون نفر تنها ۲ نفر امکان مشابهت سلولی با فرد بیمار را دارند. این مشابهت سلولی نیاز است تا امکان اهدا پدید بیاید.

وی درباره بانک‌های سلولی توزیع شده در سطح کشور اذعان کرد: ۱۶ بانک سلولی‌های بنیادین در سراسر کشور وجود دارند. پیوستگی این ۱۶ بانک سلولی، شبکه ملی تامین سلول‌های بنیادین را زیر نظر وزارت‌بهداشت تشکیل می‌دهد. این شبکه هم‌اکنون پدید آمده و در زمان اعلام هر یک از بیمارانی که در شمول موارد ۱۹ گانه پیوند مغز و استخوان قرار می‌گیرند، جستجو در این شبکه آغاز می‌شود.  

شادنوش درباره اهمیت جمعیت بانک سلول‌های بنیادین اظهارکرد: در صورتی این جستجو به نتیجه می‌رسد که فردی با قابلیت اهدای سلول‌ پیدا شود. بنابراین مراحل بعدی طی خواهد شد و درمان آغاز می‌گردد.

۶۳ هزار نمونه سلولی برای جامعه ۸۰ میلیونی کفایت نمی‌کند

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره شرایط فعلی بانک سلول‌های بنیادین گفت: ما هم‌اکنون ۶۳ هزار نفر را در بانک سلول‌های بنیادین داریم. اما این برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی با توجه به تنوع جغرافیایی کافی نیست. باید اذعان کنیم که این تعداد بسیار کم است. در حالی‌که ایران یکی از کشورهای پیشرفته در این نوع درمان و دانش سلول‌های بنیادین است.

افزایش جمعیت بانک سلولی به ۱۵۰ هزار نفر

وی افزود: البته تشکیل بانک سلولی از سال ۹۵ آغاز شده است و زمان زیادی از آن نمی‌گذرد. قصد داریم در گام بعدی اطلاعات این نمونه‌های سلولی را به ۱۵۰ هزار نفر برسانیم. امیدواریم در این خصوص اصحاب رسانه، کسانی که مرجعیت اجتماعی دارند، بازیگران، هنرمندان و کسانی که می‌توانند پیام ما را به مردم برسانند، یاری کنند تا این حرکت اتفاق بیافتد. تا مردم عزیز کشور با مراجعه به دفاتر انتقال خون  در سراسر کشور یا دفاتر پذیره‌نویسی یعنی مراکز ۱۶ گانه که در دانشگاه علوم‌پزشکی وجود دارد، با اهدای دو و نیم تا ۵ سی‌سی از خون خود، بتوانند نمونه‌گیری شوند و در صورت مشابهت سلولی به درمان بیماران کمک کنند و در این امر خیر شرکت کنند. بنابراین بدون صرف هزینه‌ باعث درمان یک بیماری صعب‌العلاج می‌شوند.

درمان بیماران سرطانی و تالاسمی با سلول‌های بنیادی

شادنوش درباره بیماری‌هایی که با سلول‌های بنیادی درمان‌پذیر می‌شوند، گفت: هم اکنون ۲۴ بیماری به‌وسیله درمان با سلول‌های بنیادی پیگیری می‌شود که درمان به‌ این شیوه می‌تواند بسیار موثر باشد. بیماری‌های سرطانی، متابولوکی، تالاسمی و برخی بیماری‌های صعب‌العلاج از این طریق قابل درمان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز