خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

واکنش وزیر علوم به لغو ویزای ۱۲ دانشجوی ایرانی/ تمرکز آمریکا روی اعمال محدویت بر تحصیل ایرانیان

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۱۵۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به لغو ویزای ۱۲ دانشجوی ایرانی که قرار بود برنامه‌های تحصیلات تکمیلی خود را در سیستم دانشگاهی ایالت کالیفرنیا آغاز کنند، واکنش نشان داد.

منصور غلامی (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به لغو ویزای ۱۲ نفر از دانشجویان ایرانی، گفت: ایران اعزام رسمی دانشجو به آمریکا ندارد، اما اینکه برخی به عنوان دانشجو مشکل ویزا پیدا کردند به ارتباطات دیپلماتیک بین کشورها بر می‌گردد. این مشکلی است که متاسفانه در موارد دیگر نیز دیده شده، لذا ما شاید نتوانیم خیلی کمک کنیم، ولی حتما وزارت امور خارجه می‌تواند کمک کند.

وی گفت: احتمالا اعزام این افراد به آمریکا شخصی بوده‌است یا بعضا در آنجا مورد حمایت‌های مالی قرار گرفتند که بروند درس بخوانند البته من اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم و نمی‌دانم وضعیت این افراد به تفکیک چگونه است.

غلامی درباره تاثیر ارتباطات دیپلماتیک بر روابط بین‌المللی وزارت علوم با دانشگاه‌‎های خارج از کشور گفت: آمریکا هر کاری که توانسته انجام داده‌ و حالا روی محدود کردن اشخاص چه برای تحصیل و چه برای فرصت‌های مطالعاتی متمرکز شده‌اند که ادامه همان فشار آ‌وردن به جمهوری اسلامی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: قطعا به لحاظ حقوق انسانی این کار درست نیست، زیرا زمانی که بحث مسائل دیپلماتیک با یک دولت مطرح است، باید آن را حل کرد، اما اینکه با اینگونه اقدامات به مردم فشار بیاورند تا دولتی را مجبور به اقدامات خاصی کنند، در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست.

وی همچنین درباره کم‌کاری برخی از اساتید راهنما در فرآیند تدوین پایان‌نامه درباره روی آوردن دانشجویان به پایان‌نامه‌های تقلبی گفت: این مساله یک بحث کلی نیست، اکثریت قریب به اتفاق اساتید ما اخلاق علمی، امانت علمی و دقت در آموزش دانشجویانشان را رعایت می‌کنند، لذا اگر مواردی اتفاق بیافتد، استثنا هستند. پس نمی‌توان همه را زیر سوال ببریم که جایگاه اساتید مورد بی‌مهری قرار بگیرد.

غلامی افزود: در بعضی از مراکز آموزش عالی ممکن است به لحاظ شرایط خاصی که دارند، یک مقداری تراکم کاری برای برخی اساتیدشان به وجود بیاید، اما در عین حال اساتید باید از لحاظ تکالیف درسی، کیفیت پایان‌نامه‌ها، تحقیقات و حتی انتشار نتایج تحقیقات دانشجویان مراقب عملکردهای علمی دانشجویان خودشان باشند و به این مساله دقت کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که کارهای علمی را منتشر می‌کنند، بدون مسئولیت نیستند، این افراد حتما مسئولیت دارند به خصوص اینکه ابتدای کارشان است.

ویر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: یک تخلف در هر سطحی که باشد، می‌تواند آینده علمی آنها را تخریب کرده و تحت تاثیر قرار دهد و این بی‌احتیاطی هیچ وقت نباید انجام شود. کارگروه‌های اخلاق در برخی از دانشگاه‌ها به تدریج و به سرعت در حال شکل‌گیری است و امیدورایم که نظارت‌ها کمک کند و هیچ بی‌احتیاطی و بی‌دقتی صورت نگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز