خبرگزاری کار ایران

تاکید ظفرقندی بر نقش اهالی رسانه در ارتقای سلامت جامعه

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۱۶۰

رئیس کل سازمان نظام پزشکی سطح سلامت جامعه را یکی از شاخص‌های توسعه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای رئیس کل سازمان نظام پزشکی محمدرضا ظفرقندی صبح امروز در ساختمان سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.

محمدرضا ظفرقندی ضمن تقدیر از اهالی رسانه گفت: بنده بر این اعتقاد هستم که اهالی رسانه در ارتقای سلامت جامعه نقش همکار را با نهادهای پزشکی و درمانی کشور دارند. چرا که اهمیت سواد سلامت در کشور بسیار مهم است.

وی افزود: سلامت فقط مراجعه به پزشک و درمان نیست و قاعدتا عمده بحث سلامت آگاهی از دانش سلامت در عموم و اقشار مختلف مردم است. این یک کار رسانه ای است و ما اهالی رسانه را در این جهت همکاران خود می دانیم. و در این راستا دست کمک و یاری به سمت خبرنگاران دراز می کنیم.

او با اشاره به اینکه سطح سلامت جامعه یکی از شاخص های توسعه است، گفت: درگیری ها و مشکلات همیشه در نظام درمانی کشور وجود دارد، اما  هدف همه ما ارتقای سطح سلامت جامعه است. دلیل اهمیت آگاهی رسانی است که بسیاری از بیماری‌ها در مراحل پیشگیری قابل شناسائی است و اطلاع رسانی اهالی رسانه برای آنکه این بیماری‌ها پیشرفت نکند برای سطح سلامت کشور بسیار مهم است.

وی در ارتباط با تبلیغات در حوزه پزشکی گفت: بحث دیگری که در همکاری بین اهالی رسانه و جامعه سلامت اهمیت دارد تبلیغات اهالی رسانه است که می تواند کمک رسان یا مانع نظان درمانی کشور باشد. در بعضی از رسانه ها که برد زیادی هم دارند، تبلیغاتی می شود که حتی باعث آسیب به سلامت مردم می شود. گاها حتی تبلیغات فراورده های آسیب رسان به سلامت مردم را داشته ایم. این البته قانون نظام پزشکی است که تبلیغات حوزه پزشکی از فیلتر سازمان نظام پزشکی عبور داده شود.

ظفرقندی در ارتباط با ظرفیت دانشگاه ها گفت: هر مسئله ای که به شکل غیرکارشناسانه، پیش برده شود بی شک لطمات چشمگیری برای جامعه خواهد داشت. گاها برخی توده ها که تحت امر هم هستند فضاسازی های غلطی انجام می دهند کار به مرحله ای می رسد که نتیجه گیری درستی هم نخواهد شد. در رابطه با ظرفیت ها یک تعادلی بین کمیت و کیفیت همیشه وجود دارد. اگر ارتقای ظرفیت بدون تامین زیر ساخت ها صورت بگیرد کیفیت آموزش ما دچار کاهش خواهد شد. هیچ کس حاضر نمی شود که فرزند یا خانواده او در یک بیمارستانی که کیفیت درمانی نامناسب دارد درمان شود. با توجه به این مفاد ما از سال 88 تاکنون هفت دانشگاه علوم پزشکی و 17 دانشکده علوم پزشکی و دوره‌های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری افزایش پیدا کرده است. بدیهی است که وقتی یک دانشکده علوم پزشکی افتتاح می شود محصولاتش هفت سال بعد ظهور می کنند.

ظفرقندی در رابطه با مهاجرت پزشکان تحصیل کرده از کشور گفت: بحث مهاجرت یک بحث پزشکی نیست بلکه بحثی است که جامعه را درگیر کرده است. ابعاد مختلف آن خارج از حوزه تصمیم گیری ما است. باید سعی کنیم با بهبود تمام شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیروها و سرمایه هایمان را نگه داریم. البته نسبت مهاجرین به نسبت تربیت شدگان دانشگاهی ما نسبت بالایی نیست و راهکار آن هم این است که شرایط داخلی خودمان را ارتقا بدهیم. ما خروجی پزشکی عمومی‌مان سالانه سیصد و حوزه تخصصی ما سالانه سیصد نفر مهاجرت به خارج از کشور دارند.

ظفرقندی در ارتباط با منتفی شدن همکاری برخی بیمارستان های خصوص با بیمه تکمیلی گفت: این تصمیمی است که قانونا بیمارستان های خصوصی مختار هستند بگیرند. ما در جایگاهی نیستیم که  به بیمارستان خصوصی در این زمینه دستوری بدهیم. اما در جهت هماهنگی اخبار من عرض می کنم که بیمارستان خصوصی باید ضوابط اقتصادی را در عملکردش لحاظ کند. طبق این ضوابط خروجی هزینه و درآمدش باید با هزینه هایش مطابقت داشته باشد. طبق ارزیابی برخی از بیمارستان ها این همکاری به نفع آنها نخواهد بود. فلان بیمه به اصطلاح یک سال است که خدمات دریافت کرده است و پرداختی به ما نداشته است. بنابراین قراردادش را با این بیمه ادامه نمی دهد. بنابراین ما باید بیمه های تکمیلی را تقویت کنند و اگرنه کسی نمی تواند به بیمارستان خصوصی ایراد بگیرد که چرا نمی خواهد با بیمه تکمیلی یا هر بیمه دیگری همکاری داشته باشد.

وی در ارتباط با تحریم های آمریکا گفت: تحریم های آمریکا همچنان اعمال می شود و این تحریم ها در حوزه تجهیزات و در حوزه دارو هم هست و البته وزارت بهداشت هم تمام تلاش خود را می کند و ما هم در جلسات آنها حضور داریم تا بتوانند مشکلاتی که از جانب تحریم ها پیش روی ماست را مرتفع کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز