خبرگزاری کار ایران

رییس کل سازمان نظام پزشکی:

حق فنی، مطالبه به حق جامعه داروسازی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۲۴۳

حدود ۹۰ درصد تبلیغات حوزه سلامت نیز توسط افراد غیرذیصلاح اتفاق می‌افتد، بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه تبلیغات نظام سلامت مربوط به این گروه است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: این سازمان از حق مشروع و مطالبه به حق جامعه داروسازی کشور حمایت قاطع خود را اعلام می‌کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی در نشستی خبری ضمن تاکید بر اهمیت کار خبرنگاران حوزه سلامت گفت: بسیاری از مسائلی که امروز از زبان کار‌شناسان حوزه سلامت بیان می‌شود مانند حرکت به سمت عدالت در سلامت، چالش‌های اعتباری، ساماندهی بخش دولتی درمان، کرامت بیماران، تکریم جامعه پزشکی و… از سوی اصحاب رسانه به مطالبه عمومی تبدیل شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌های دولتی به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت و گمانه‌زنی درباره مراجعه بیماران بخش خصوصی به بخش دولتی گفت: به دنبال اجرای طرح تحول، مراجعه به بخش دولتی درمان افزایش یافته است، اما اینکه تصور کنیم بیماران از بخش خصوصی به دولتی شیفت یافته‌اند، نیازمند ارزیابی بیشتری است. شاید پیش از این برخی از بیماران به دلیل هزینه‌های درمان از مراجعه جهت دریافت خدمات درمانی خودداری می‌کردند و اکنون به دنبال کاهش هزینه‌های بستری، این بیماران برای درمان خود اقدام کردند.

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر در طرح اخیر دولت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده‌اند. این افراد پیش از این فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بوده‌اند. این موضوع فرصتی برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی است. در مجموع در طرح تحول سلامت باید گروه‌های آسیب پذیر پوشش بیشتری داشته باشند. عدالت در سلامت نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

زالی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فشار کاری کارکنان نظام سلامت پس از اجرای طرح تحول گفت: البته این فشار مضاعف با پرداخت پول جبران نمی‌شود. هرچند که اکنون هم در پرداختی‌های پرسنل بیمارستان‌ها تغییر شگرفی ایجاد نشده است. زیرساخت‌های فعلی ناوگان ارائه خدمات در بیمارستان‌های دولتی باید تغییر کند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: بیمارستان‌ها فرسوده هستند و مشکلات متعددی دارند. جامعه کارکنان نظام سلامت باید از طرح تحول رضایت داشته باشند. در مجمع عمومی سازمان نظام‌ پزشکی که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، پیشنهاد دادیم که تریبونی جهت انتقال نظرات صاحبان فرآیند به وزیر بهداشت ایجاد شود. به همین منظور جلسه‌ای را با مسوولان سازمان‌های نظام‌پزشکی و نمایندگان جامعه پزشکی در استان‌ها با وزیر بهداشت برگزار خواهیم کرد. در مجموع به نظر می‌رسد پاسداشت نیروی انسانی گرانیگاه طرح تحول سلامت است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سیاست‌های جدید جمعیتی گفت: شاکله اساسی این موضوع باید اقدامات ترویجی و ایجابی باشد. مدلی که در کشورهای دیگر نیز دنبال شده، همین مدل فرهنگی از نوع ایجابی است. هر نوع عامل بازدارنده و تنبیهی به اصل فرهنگسازی آسیب می‌زند. از طرف در این مبحثسلامت زوجین و جنین فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

زالی در این باره ادامه داد: باید توجه داشت که قرص‌های ضدبارداری در بسیاری از موارد برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی‌شوند. به همین منظور باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که مردم بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند. خط منحنی جمعیتی، خطری جدی است و با منافع ملی در هم تنیده شده است. اکنون تعدادی از زوجین نابارورند. کمک‌های دولت به این گروه می‌تواند نرخ باروری را به سمت منطقی پیش برد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: همچنین باید فرزندآوری را در نخبگان جامعه به فرهنگ تبدیل کرد. درخواست زوجین نیز مورد توجه واقع شود. در عین حال باید گفت که براساس بررسی‌های انجام شده عمده روش‌های جراحی پیشگیری از بارداری نیز بر مبنای اندیکاسیون‌های پزشکی بوده است. در مجموع جامعه پزشکی با هر نوع روش علمی در حوزه فرزندآوری قطعا همکاری خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تبلیغات حوزه پزشکی گفت: به این منظور بررسی را در فضای عمومی کشور انجام دادیم بالغ بر ۵۰ هزار تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم در فضای رسانه‌ای کشور وجود دارد که این حجم از تبلیغات عدد بزرگی است. حدود ۹۰ درصد تبلیغات حوزه سلامت نیز توسط افراد غیرذیصلاح اتفاق می‌افتد. بزرگ‌ترین چالش ما در حوزه تبلیغات نظام سلامت مربوط به این گروه است. در مجموع تنها ۱۰ درصد این تبلیغات توسط صاحبان حرف پزشکی اتفاق می‌افتد.

زالی ادامه داد: باید چاره‌ای برای ۹۰ درصد تبلیغات غیرعلمی و فریب‌دهنده در حوزه سلامت اندیشید؛ چرا که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند. نگرانی عمیق ما از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای است که بسیاری از آن‌ها پایه علمی نداشته و گمراه‌کننده هستند. به عنوان مثال بسیاری از داروهای ترک اعتیاد تبلیغی ماهواره‌ها ملغمه‌ای از مواد آرامبخش، شبه آمفتامین و عصاره‌های ناخالصی است که در عمل نوع اعتیاد فرد را تغییر داده و ناخالصی‌های آن نیز آسیب‌های فراوانی به کبد و دیگر اعضای بدن می‌رساند. قرص‌های لاغری تبلیغی ماهواره‌ها نیز عوارض نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: مناسب‌ترین محل برای دریافت کالاهای دارویی، داروخانه‌ها هستند. براساس قانون نظام‌پزشکی هر تبلیغاتی در حوزه سلامت باید از سازمان نظام پزشکی مجوز داشته باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، جلسه‌ای با وزیر ارشاد برگزار کرده و پیشنهاداتی مطرح شد. به دنبال برگزاری این جلسه، کارشناسی‌های لازم به منظور انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارشاد در حال انجام است.

وی افزود: همچنین در جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی طبق مصوبه این شورا پس از هشت سال دستورالعمل تبلیغات پزشکی را تغییر دادیم. همچنین رپورتاژ‌ آگهی‌های علمی پیش از این منع قانونی نداشتند اما بعضا احساس می‌شد این رپورتاژ آگهی‌ها عملا تبلیغ غیرمستقیم برای برخی خدمات است. این موضوع نیز در دستور کار شورای عالی سازمان است و آن را ممنوع خواهیم کرد.

زالی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نرخ بالای زایمان سزارین در ایران و به ویژه در بخش خصوصی گفت: نرخ زایمان سزارین در ایران بالا‌تر از متوسط جهانی است. باید در این زمینه بحثفنی اخلاقی صورت گیرد. در کشورهای غربی به منظور ترویج زایمان طبیعی، انواع زایمان‌های طبیعی نظیر زایمان بدون درد، تسهیل یافته، زایمان در آب و… در اختیار مادر است و مادر می‌تواند یکی از این روش‌ها را انتخاب کند. به منظور ترویج زایمان طبیعی در ایران نیز این تسهیلات از نظر اجتماعی باید برای مردم در نظر گرفته شود. زایمان‌های بدون درد باید از پوشش بیمه‌ای برخوردار باشد و تعرفه‌گذاری شوند. همچنین در خارج از کشور به ازای زایمان طبیعی خدمت را براساس ساعت تعریف می‌کنند که این کار بسیار خوبی در امر تعرفه‌گذاری است و باید از چنین مدل‌هایی استفاده کنیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین در ادامه درباره حق فنی داروخانه‌ها نیز گفت: بالغ بر ۵۰ تبصره و ماده قانونی موجود است که حق فنی را در داروخانه‌ها جزو خدمات تشخیصی درمانی قلمداد می‌کنند. در سال ۸۸ نمایندگان صنف داروسازان، نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت در جلسه دیوان عدالت اداری حضور داشتند اما در جلسه اخیر دیوان هیچ نماینده‌ای از نظام پزشکی و انجمن داروسازان حضور نداشت.

وی در این باره افزود: علاوه بر بخشنامه وزیر بهداشت در این زمینه، براساس ماده واحده ۷۶ قانون وزارت بهداشت، ما نیز در سازمان نظام پزشکی می‌توانیم در بازه زمانی سه ماهه مدل‌های تعرفه گذاری خدمات دارویی را در قالب شبه آیین‌نامه به وزارت بهداشت اعلام کنیم. در عرصه جهانی نیز این حق فنی وجود دارد به هرحال سازمان نظام پزشکی از حق مشروع و مطالبه به حق جامعه داروسازی کشور حمایت قاطع خود را اعلام می‌کند. خوشبختانه هماهنگی‌های لازم در وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز جهت حل این موضوع وجود دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی همچنین درباره مطالبات جامعه پزشکی از سازمان‌های بیمه‌گر نیز ضمن تشکر از سازمان بیمه سلامت، سازمان بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح گفت: این سه سازمان بیمه‌گر حداقل در ۱۱ ماه گذشته کنار ما بودند و همکاری‌های لازم را داشته‌اند. مطالبات جامعه پزشکی از ۱۰ ماه و ۱۱ ماه اکنون به کمتر از دو ماه رسیده است. تمام این موارد در شرایطی است که بیمه‌ها با کسری اعتبار روبه‌رو هستند. البته باید به سمتی پیش برویم که نظام بیمه‌ای پیش‌پرداختی حرکت کند در مجموع تغییر رویکرد بیمه‌ها برای ما محسوس است.

زالی در خاتمه در این باره خاطرنشان کرد: طی ۱۱ ماه گذشته هشت جلسه شورای عالی بیمه برگزار شده است که برگزاری این تعداد جلسه در ۱۱ ماه آمار بسیار خوبی است. دبیرخانه شورای عالی بیمه فعال است و در این مدت دستاوردهای بزرگی نظیر پوشش دندانپزشکی کودکان، حمایت از روش‌های غربالگری ژنتیک، تعرفه‌گذاری، بسته حمایتی درمان اعتیاد و… را به دنبال داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز