خبرگزاری کار ایران

انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۳۵۴

تفاهم نامه‌ای میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی، امروز (۱۳ مرداد سال ۹۸) با حضور آقای ابراهیم صادقی‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سید حسن امامی رضوی، رئیس پژوهشکده علوم اعصاب و بازتوانی عصبی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: مطالعه نظام سلامت کارگران کشور و تدوین برنامه ملی سلامت کارگران نشان داد که حداقل در یک دهه گذشته نشانگرهای سلامت کارگران در بیماری های غیرواگیر، اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی رو به بهبود نبوده و تلاش شده است با استقرار مداخلات پیشگیری از آسیب های اجتماعی تحت عنوان برنامه ملی کاج در پنج سال آینده میزان شیوع و بروز آسیب های اجتماعی در جامعه کار و تولید کاهش یابد.

به گفته وی در اجرای برنامه ملی کاج سه بسته خدمتی به جامعه کارگران به شرح ذیل ارائه می شود.

بسته اول : آموزش و ترویج سبک زندگی سالم

بسته دوم : استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی، اجتماعی با الگوی برنامه همیار کارکنان

بسته سوم : رتبه بندی و اعتباربخشی کارفرمایان سلامت محور

در ادامه بهزاد دماوی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گفت: این تفاهم نامه از آن جهت است که باید برای سلامت کارگران طراحی یک مدل را داشته باشیم. این طرح با همکاری و مشارکت مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها صورت می گیرد که در این تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با سلامت کارگران پیشنهاداتی را به طور مشترک با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت رفاه طراحی کرده است.

وی افزود: این طرح از حدود چهار سال پیش در دستور کار است. تفاهم نامه از این جهت است تا ما اقداماتی را که در حوزه سلامت کارگران انجام داده ایم، نهادینه و اجرا کنیم.

دماوی در ار تباط با اهمیت پیگیری شیوع اعتیاد در جامعه کارگری گفت: اصل برنامه بر اساس پیمایش شیوع اعتیاد در جامعه کارگری بنا نهاده شد. این طرح از سال 93 در دستور کار شورای مبارزه با مواد مخدر تصویب شد و در آنجا، رئیس جمهور متذکر شدند که شیوع مصرف مواد در جامعه کار و تولید هم بررسی بشود. از آن سال این بررسی انجام شد و بنا به آن بررسی‌ها متوجه شدند که بخش قابل توجهی از کارگرها از مصرف مواد مخدر رنج می برند.

وی افزود: بنابراین، با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد مداخلاتی در جهت کم کردن شیوع اعتیاد یا مصرف مخدر  در جامعه کارگری داشته باشیم. و این تصمیم بنایی برای طرح این تفاهم نامه شد.

دماوی در پایان گقت: طبق این طرح، آموزش سبک زندگی به جامعه کارگری کشور، رصد دائمی آنها در حوزه های سلامت کار، جسمی و روانی و اجتماعی برای فراهم آوردن یک شرایط محیطی کار مناسب در دستور قرار می‌گیرد. تا سبب کم شدن اعتیاد و شیوع آن در جامعه کارگری کشور شود.

همچنین سید حسن امامی رضوی، رئیس پژوهشکده علوم اعصاب و بازتوانی عصبی دانشگاه علوم پزشکی گفت: خوشبختانه پیمایش اعتیاد جامعه کار و تولید، بهانه ای شد تا پیشگیری و ارتقای سلامت در جامعه کارگری کشور کلید بخورد. این برنامه هایی که گذاشته خواهد شد، بیش از هر اقدامی یک اقدام آموزشی و توانمندسازی برای جامعه مذکور است.

امامی رضوی ضمن تاکید بر اهمیت توانمندسازی جامعه کارگری گفت: جامعه کارگری باید بتواند در مقابل مسائلی که سلامتش را تهدید می کند واکسینه بشود و بر تهدیداتی که افراد این جامعه را مورد حمله قرار می دهد، غلبه کند. خیلی مهم است که بیماری های روحی و جسمی کارگران شناخته بشود. مهم است که کارگران جامعه بدانند که این بیماری ها می توانند علت یکدیگر باشند و بر بهره وری آنها و بر سلامتشان در محیط کار تاثیر منفی بگذارند. این موضوعات به سبک زندگی کارگران بست پیدا می کند.

وی افزاد: باید در نظر داشت که چقدر کار کارگران در محیط های کاری به سلامت آنها منجر خواهد شد. باید عوامل تهدیدکننده سلامت هم در مطالعات کار و فضای کاری کارگران مدنظر قرار داده شود. مطالعات ما عمدتا یا عدم فعالیت فیزیکی و یا بیماریهای غیرواگیردار بوده است. باید بیماریهای روانی به عنوان عوامل دست بالای مختل کننده سلامتی کارگران در نظر گرفته شود.

امامی رضوی با بیان اینکه افراد متخصص در این پیمان به کار گرفته می شوند گفت: طبق این تفاهم نامه این موضوعات مورد بررسی و رفع قرار خواهد گرفت. افرادی که به این امور اهتمام خواهند ورزید متخصصان آموزش دیده هستند و سعی خواهند کرد بطور موثری فعالیت کنند، تا فعالیتهای آنها منجر به توانمندسازی بیشتر نیروهای کار و تولید کشور شود.

وی در پایان گفت:  این موضوع یک مبحث کاملا شناخته شده است و به این علت جامعه کارگری مورد مخاطب قرار گرفته این است که جمعیت تولید کننده جامعه ما هستند. ما یک جمعیت تعریف شده بین 15تا 65 سال در کشور داریم که جمعیت مولد ما به حساب می آیند و از این نظر سلامت و بهره وری آنان برای ما اهمیت بسیاری دارد. این جمعیت باید مورد توجه خاص قرار بگیرد. بخصوص افرادی که الان مشغول کار هستند و تولید کشور را به گردن گرفته اند و هر چقدر سالم تر باشند و طول عمر توامان با سلامتی داشته باشند مولدتر هستند. در طول سالیان بعد از انقلاب ما طول عمرمان افرایش داشته است و امید به زندگی از 54 سال به 75 سال رسیده است. ولی برای ما مهم این است که طول عمر توام با سلامتی داشته باشیم. طول عمر توام با زندگی در ایران 64سال است و واقعیت این است که طی این ده سال پایانی افراد جامعه بیمار هستند که باید پیشگیری بشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز