خبرگزاری کار ایران

معاون امور دهیاری‌های کشور:

اقدامات مدیران روستایی در تعارض با توسعه پایدار است

asdasd
کد خبر : ۷۷۲۴۵۱

معاون امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: متاسفانه افرادی که در سمت مدیران روستایی قرار می گیرند اقداماتی را انجام می دهند که معارض توسعه پایدار روستایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید رضاجندقیان، معاون امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سی و دومین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور که صبح امروز برگزار شد، گفت: نزدیک به ۲۲۰ درصد سرانه روستایی افزوده شده است اما هنوز هم با بودجه شهرداریها که ۶۰ هزار میلیارد تومان است، فاصله دارد و نشان می دهد که بودجه روستایی که در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است در حدود یک دوازدهم بودجه شهرداریها است که اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه سرانه هر فرد شهری یک میلیون و ۱۵۷ هزار تومان است، گفت: سرانه یک فرد روستایی در حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: معتقدم عرصه های روستایی دچار یک بیماری است و متاسفانه افرادی که در سمت مدیران روستایی قرار می گیرند اقداماتی را انجام می دهند که معارض توسعه پایدار روستایی است.

 وی با بیان اینکه مدیران کل روستایی به سه دسته مدیران کل استانهای کوهپایه ای، مدیران کل استانهای مرزی و مدیران کل استانهای فلات مرکزی تقسیم خواهند شد، تصریح کرد: حدود ۷۰ هزار و ۵۰۰ آبادی در کشور داریم که از این تعداد ۶۲ هزار آبادی دارای سکنه هستند و همچنین ۳۹۵۰۰ آبادی دارای بیش از ۲۰ خانوار بوده و 3 هزار و ۷۵۹ دهیاری نیز در حال فعالیت هستند.

وی همچنین با اشاره به نظارت بنیاد مسکن بر پروژه های روستایی تصریح کرد: در قانون تبصره ۸ ماده ۳۹ روبرو هستیم که به صراحت بیان می‌کند بنیاد مسکن اجازه دارد به کل بودجه عمرانی روستایی نظارت داشته باشد این در حالی است که وزارت کشور ناظر عالیه بر امور روستایی است و سامانه جامع دهیاری‌ها نیز ابلاغ شده و دستگاه‌های نظارتی زیادی داریم و روستاها به طور مداوم ارزیابی می‌شوند.

 جندقیان با تاکید بر اینکه ما از منابع دهیاری‌ها هیچ انتفاعی نمی‌بریم تاکید کرد: بودجه دهیاریها در سال ۹۶، 4 هزار و ۴۰۰ میلیون تومان بود و باید افزایش پیدا می‌کرد، اما به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و از میزان آن کم شد و این در حالی است که ما با پروژه های بسیاری روبرو هستیم.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: ما از منابع دهیاری ها منفعت سازمانی و نهادی نداریم اما بنیاد مسکن برای پروژه هایی که انجام می‌شود دو تا هفت درصد حق نظارت گرفته و این برای پروژه های ما که ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان است بسیار خطرناک است.

وی همچنین با اشاره به اشتغال روستایی تصریح کرد: انتظار ما این است که مدیران کل با رفتار حرفه‌ای و منش حرفه‌ای اشتغال روستایی را که دچار چالش است مدیریت کنند بنیان‌های اقتصادی در عرصه های روستایی دچار چالش بسیاری است و باید با استفاده از مشاوران این مشکلات برطرف شود همچنین مدیران باید از نظر آموزشی نیز خود را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۲ تا ۹۷ نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبارات این بوده است که به دهیاری ها تخصیص داده شده و از این میزان ۱۹ درصد در دولت نهم اختصاص یافته است اما ۸۱ درصد منابع ما از این ۱۹ هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم و دوازدهم تخصیص داده شده است.

او ادامه داد: همانطور که گفتم سرانه یک فرد روستایی ۲۷۰ هزار تومان بوده است و در سال ۹۶ این مبلغ به ۲۲۰ هزار تومان رسیده است در حالی که سرانه یک فرد شهری در سال ۹۲ حدود ۷۰۰ هزار تومان بوده که در سال ۹۶ به یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان رسیده است و این نشان دهنده این است که به طور ذاتی بودجه‌ها شهری گرا هستند.

وی با تاکید بر اینکه در نظام برنامه ریزی در نظام اداری و چالش‌های بسیاری هستیم که باید شده و اصلاح شود گفت: اصلاحاتی در این بخش در حال انجام است اما هنوز ناکافی است.

جندقیان درباره لایحه دهیاری‌ها نیز گفت لایحه دهیاری ها در هفته گذشته در کمیسیون کلانشهرها تعیین تکلیف شد این لایحه دارای ۱۸ ماده است و چنانچه در دولت تصویب شود بسیاری از خواسته‌های دهیاران و دفاتر روستایی را برطرف می‌کند و چارچوب و انضباط خاصی برای آنها مشخص کرده و آنها را نظام‌مند می‌کند.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: همچنین 3 هزار کارآفرین در عرصه های روستایی احصا شده اند. همچنین از دیگر اقدامات ما احساس روستاهایی است که در آنها وجود ندارد تا پایان نیز دیروز تا در این زمینه به ما معرفی شده اند.

 وی خاطرنشان کرد: برای ۵۸۵ پروژه ۱۹۰ میلیارد تومان تصویب شده است که در حال پرداخت است و ما از هیچ دهیاری برای پروژه‌های تا ۵۰۰ میلیون ضمانتی دریافت نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز