خبرگزاری کار ایران

سردار هادیانفر:

۱۴ هزار کیلومتر راه و ۴۰۰ پل در کشور بر اثر سیل تخریب شدند

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۴۲۷

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ۶۴ درصد تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد، اما در این دوره شاهد بودیم که در 30 کیلومتری ابتدایی و انتهای شهرها مشکلات جدی در خصوص تصادفات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار کمال هادیانفر در نشست خبری خود با ارائه گزارشی از وضعیت تصادفات در دو ماه گذشته گفت: در نوروز امسال از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه شرایط ناپایدار در کشور داشتیم و علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته متاسفانه یکی از بحث های جدی ما در این ایام پدیده واژگونی است.

وی ادامه داد: متوسط واژگونی در کشور ۲۵ درصد است اما در نوروز به ۴۹ درصد افزایش پیدا کرد و آبگرفتگی سطح معابر نیز یکی از دلایل این امر بود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه ۱۰۷ هزار نیروی اورژانس، امدادی و پلیس در ۲۰۰هزار کیلومتر از راه‌های کشور مستقر بودند گفت: بر اثر سیل ۱۴ هزار کیلومتر راه و ۴۰۰ پل در سراسر کشور تخریب شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شاهد کاهش 17.6 درصدی جانباختگان تصادفات بودیم و در نوروز امسال ۱۹۵ نفر کمتر از سال گذشته در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند همچنین در فروردین ماه ۱۶۰ فقره کاهش جان باختگان که شامل 11.6 درصد است را شاهد بودیم. همچنین در دو ماه اخیر نیز ۱۴.۳ درصد با کاهش جان باختگان مواجه بودیم که این نشان از تلاش همه دستگاه‌ها به ویژه پلیس راهور است.

 سردار هادیانفر با بیان اینکه نزدیک به دو هزار نفر کاهش آمار مصدومان را داشتیم که معادل ۳ درصد می شود گفت: آنچه که بر اساس بررسی ها مشخص شده است 4 عامل اصلی باعث بروز ۸۲ درصد تصادفات می‌شود این عوامل همچنان سرعت غیرمجاز فقط عدم توجه به جلو خستگی و خواب آلودگی هستند البته اقداماتی در خصوص فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گرفته است اما همچنان با مشکل مواجه هستیم.

 وی ادامه داد: ۶۴ درصد تصادفات در حریم ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد اما در این دوره شاهد بودیم که در 30 کیلومتری ابتدایی و کیلومتری انتهای شهرها مشکلات جدی در خصوص تصادفات وجود دارد از همین رو هماهنگی های لازم با وزارت راه صورت گرفته تا علائم هشدار دهنده نور کافی و ... در این محل نصب شود. همچنین کنترل ما در این محل بیشتر می‌شود، البته مردم باید از شتاب و عجله در این محدوده ها بپرهیزند.

سردار هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به بزرگداشت مراسم ارتحال امام خمینی گفت: برای مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) و مراسم نماز عید فطر طرح ویژه ای از ۱۳ تا ۱۸ خرداد از طریق پلیس راهور اجرا می شود.

وی ادامه داد: طرح بزرگداشت سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با بکارگیری ۲۷ هزار نیرو در قالب ۵۸۰۰ تیم عملیاتی برگزار می شود همچنین ۷۴۵۰ اتوبوس برای مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام با ۳۰۰ هزار زائر به تهران می آیند.

سردار هادیانفر تصریح کرد: ۵۲ تیم نظارتی پلیس راهور بر مراسم ارتحال نظارت دارند و  طرح ترافیکی عید سعید فطر در سراسر کشور‌ با ۱۷ هزار نیرو‌ در قالب ۳۴۰۰ تیم اجرا می شود.

وی با اشاره به محدودیتهای ترافیکی در این ایام گفت: مسیر قم به تهران از پل فرودگاه امام(ره) از ساعت ۱۳ تا ۲۴ سه شنبه ۱۳ محدودیت ترافیکی اعمال می شود. همچنین تاکید می کنیم مدیران کاروانها برای مراسم ارتحال از اتوبوس های ایمن و بین شهری برای تردد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مردم برای نماز عیدفطر زودتر به مصلاها مراجعه کنند تا با مشکل کمبود جا مواجه نشویم.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اعلام شعار ترافیکی سال 98 گفت: همانطور که می دانید شعار امسال پرهیز از خطر و آرامش در سفر شعار امسال است. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم تا بتوانیم کاهش ۱۲ درصدی معادل ۲۰۰۰ نفر کاهش کشته‌ها را در  تصادفات داشته باشیم.

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید براینکه خط قرمز پلیس راهور تخلفات حادثه ساز است، گفت: طرح تابستانی پلیس راهور از ۲۰ خرداد آغاز خواهد شد. همچنین ۱۹۳۳ دوربین ثبت تخلف و ۸۲۹ دوربین نظارتی داریم که امسال باید ۲۰۰۰ دوربین جدید در جاده ها نصب شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت پلیس نامحسوس ادامه داد: دستورالعمل جدید بازرسان نامحسوس آماده شده است و سامانه و اپلیکیشنی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است ما از ظرفیت و مشارکت مردم برای این طرح استفاده می کنیم و از تمام مدیران و اصحاب رسانه درخواست می کنیم که به پلیس راهور در این زمینه کمک کنند.

وی درباره اتوبوسهای فرسوده گفت: اتوبوسهای در جاده های فرعی تردد می کنند ما از دولت درخواست می کنیم تا تسهیلاتی برای نوسازی خودروهای فرسوده و اجرای ماده 80 قانون هوای پاک قرار دهد تا نوسازی ناوگان صورت بگیرد اما پلیس با جدیت با خودروهای فرسوده برخورد می‌کند و هیچ پایانه‌ای حق ارائه مسافر به خودروهای فرسوده را ندارد. البته برخی از این خودروهای فرسوده در سرویس‌های شهری استفاده می شوند که ما با مسئولان سرویس‌های شهری نیز جلساتی برای عدم استفاده از خودروهای فرسوده داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ارسال پیامک برای خودروهای متخلف گفت: از ابتدای سال بیش از یک میلیون و 500 هزار پیامک برای خودروهای متخلف ارسال شده است و اگر پیامک برای خودرویی ارسال نمی‌شود به دلیل این است که یا شماره فرد تغییر کرده است یا شماره اشتباه است.

رییس پلیس راهور ناجا همچنین درباره وضعیت اجرای طرح ترافیک جدید در تهران نیز گفت: به طور کلی یکسری موارد مربوط به شهرهاست که در این مورد فرماندار و رییس پلیس راهور هر شهر تمهیداتی را انجام می‌دهد اما در مورد موارد کلان‌تری مانند طرح‌های سراسری و طرح‌های مهم مساله در شورای عالی ترافیک که ما نیز در آن عضو هستیم بررسی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد طرح جدید شهرداری تهران نیز با توجه به حساسیت موضوع از شهرداری خواستیم که طرح را مکتوب کند و برای ما بفرستد تا کلیات آن را بررسی کنیم که کلیات آن برای ما ارسال شد. این طرح در شورای شهر تهران و شورای ترافیک به تصویب رسیده اما هنوز تائیدیه راهور را ندارد.

هادیانفر بر عدم افزایش هزینه بر مردم تاکید کرد و گفت: باید در شرایط فعلی از انجام اقداماتی که منجر به افزایش هزینه‌های شهروندان می‌شود، خودداری کرد تمامی دستگاه‌ها نباید اقدامی را انجام دهند که سبب افزایش هزینه‌های مردم به ویژه در شرایط فعلی شود.

وی در مورد افزایش مشارکت‌های اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت همیاران پلیس نیز خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیون همیار پلیس داریم که برابر آمارهای ما حدود ۱۸ درصد در کاهش وقوع تصادفات نقش دارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچینین به وضعیت فعلی دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف در جاده‌های کشور اشاره کرد و گفت: ۱۹۳۲ دوربین ثبت تخلف و ۸۲۹ دوربین نظارتی در جاده‌های کشور داریم که در مجموع تعداد آن به ۲۷۶۲ مورد می‌رسد. طبق توافقی که با وزارت راه انجام شده باید ۲۰۰۰ دوربین در سال جاری اجرا شود که مقدمات اولیه آن انجام شده و تعداد این دوربین‌ها افزایش خواهد یافت.

سردار هادیانفر درباره استفاده از بازرسان نامحسوس پلیس نیز گفت: طبق قانون این اختیار وجود دارد تا افراد که دارای یک سری شرایط لازم هستند بتوانند به عنوان بازرس نامحسوس با پلیس همکاری داشته باشند. این افراد می‌توانند تخلفات را ثبت کرده و نسبت به اعمال قانون متخلفان اقدام شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد سازوکاری جدید در تعویض پلاک و شماره‌گذاری خاطرنشان کرد: در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که براساس آن هر شهروند یک پروفایل و آیدی داشته باشد و امور مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی را با مشخصه خود انجام دهد. حتی این پروفایل را می‌توان برای دریافت کلیه خدمات ناجا نیز تعمیم داد و دیگر در آن نیازی به دریافت کارت ملی یا شماره ملی و… نیست.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها تصریح کرد: ساماندهی موتورسیکلت‌ها حتماً در دست انجام است و برنامه‌های جدیدی نیز برای آن پیش بینی کرده‌ایم. در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که ۹ میلیون دستگاه آن فرسوده است. همچنین تنها حدود چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک دارند. بسیاری از موتورسیکلت‌ها در گذشته پلاک‌شان را به اسم کارخانه دریافت کرده‌اند و متعهد شده بودند که پس از خرید، پلاک را به نام خود تغییر دهند که بسیاری این اقدام را انجام نداده‌اند. در همین راستا نیز برای ثبت پلاک موتورسیکلت‌ها نیز برنامه‌هایی داریم.

وی با اشاره به تعداد دارندگان گواهی‌نامه موتورسیکلت گفت: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت نیز تنها حدود چهار میلیون گواهی‌نامه مربوط به موتورسیکلت داریم که به زودی در این خصوص نیز تصمیمات جدیدی خواهیم گرفت.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل به وانت‌بارها اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک و هسته مرکزی شهر داده نشده بود به همین دلیل موتورسیکلت‌ها عملاً در بسیاری از مناطق مرکزی شهر به وانت‌بار تبدیل شدند. ما پیشنهاد دادیم که وانت‌بارهایی که پلاک سفید دارند در صورتی که دارای شرایط لازم بوده و فرسوده نبودند پلاک عمومی دریافت کنند تا بتوانند وارد محدوده مرکزی شهر و طرح ترافیک شوند که این موضوع نیز در دست بررسی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به هوشمندسازی پلیس گفت: پلیس به دنبال هوشمند سازی و استفاده از روش‌های نوین است یکی از این اقدامات نیز این است که به زودی به جای جرثقیل‌ها که هم خساراتی را به خودرو ممکن بود وارد کند و هم به محل درآمدزایی برای برخی از پارکینگ‌ها و جرثقیل‌ها تبدیل شده بود، حذف شده و از قفل چرخ به جای حمل با جرثقیل استفاده می‌شود که امیدواریم ابزارهای این اقدام فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز