خبرگزاری کار ایران

ضرورت ایجاد تعامل بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۰۳۴

جلسه‌ای در ستاد مرکزی پلیس راهور تهران با حضور سردار رحیمی؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سردار مهماندار؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر در ستاد مرکزی پلیس راهور تهران حاضر شدند و از بخش مختلف این پلیس بازدید کردند.

پس از این بازدید جلسه‌ای با حضور سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مهندس محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. در این جلسه سردار رحیمی تأکید کرد: پلیس بنا دارد در کنار شورای شهر و شهرداری فضایی را ایجاد کند که خدماتی شایسته به شهروندان ارائه شود. بخش زیادی از معضلات ترافیکی شهر تهران قابل حل است.

رحیمی در همین رابطه گفت: برای حل این مشکلات باید برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت مد نظر قرار گیرد. اگر پلیس در کنار شهرداری نباشد، مدیریت شهری دچار مشکل می‌شود. البته نگاه ما مبتنی بر هم‌افزایی است که نتیجه آن افزایش رفاه مردم است.

وی که خود پیش از این رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بوده ضمن اشاره به محدودیت‌های پلیس بیان کرد: به‌عنوان کسی که قبلاً در پلیس راهنمایی و رانندگی بوده می‌گویم که پلیس برای حل مسئله ترافیک برنامه دارد و رویکرد ما در این زمینه هم‌افزایی و همدلی است.

پیش از رحیمی سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی مدیریت کلانشهرها بحث ترافیک است. مردم هر روز با این مسئله مواجهند و بر اساس آن مدیریت شهری را قضاوت می‌کنند. تهران علاوه بر مشکلات جمعیتی خود، به علت اینکه مرکز کشور است با تقاضای زیادی برای سفر مواجه است که این تقاضا به‌صورت تزایدی در چند سال گذشته افزایش یافته است.

مهماندار در همین رابطه اضافه کرد: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل 4 میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و این را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که به‌صورت شناور در تهران تردد می‌کنند. اولین چیزی نیز که گردشگران راجع به توسعه یافتگی یک شهر قضاوت می‌کنند ترافیک آن است.

وی با اشاره به مسئله ترافیک شهر تهران گفت: وضعیت تهران به این صورت است که بیش از 9 میلیون جمعیت ساکن، 3 میلیون جمعیت شناور و 20 میلیون سفر روزانه دارد. این شهر 5700 تقاطع دارد که تنها 660 تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز 8 برابر است.

لزوم تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک

مهماندار برخی از چالش‌های مهمی را که شهر تهران با آن مواجه است این‌گونه برشمرد: استفاده زیاد از خودروهای شخصی به‌گونه‌ای که به‌ازای هر 2 نفر یک خودرو وجود دارد، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی، وجود گلوگاه‌های ترافیکی و اشکالات هندسی معابر، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران، کمبود تجهیزات ITS، عدم بازدارندگی مقررات و عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی.

وی راه‌حل‌های کوتاه مدت حل ترافیک تهران را تقویت پلیس و تمرکز بر اجرای مقررات دانسته و دو مورد انضباط بخشی و برخورد با ناهنجاری‌های ترافیکی و همچنین آموزش و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان را اهداف قابل دستیابی در این حوزه تعریف کرد، به‌گونه‌ای که یکی از راهکارهای اجرایی تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اهداف و وظایف این قرارگاه را این‌گونه تشریح کرد: برنامه‌ریزی برای رفع معضلات ترافیکی، هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی برای مناسبت‌های خاص، تصویب اولویت‌های انضباط بخشی ترافیک، پشتیبانی و حمایت از طرح‌های اجرایی در ترافیک و پیگیری مصوبات قانونی.

وی اولویت پیشنهادی خود را ساماندهی موتورسیکلت‌ها مطرح کرد و در این رابطه افزود: در تهران بیش از 3 میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده و عمده بی‌نظمی‌هایی که با آن مواجهیم از این محل نشئت می‌گیرد. رویکرد عمومی جامعه نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌ سواران معمولاً یکی از این دو مورد است که یا می‌گویند برخورد با موتورسیکلت سواران ظلم به قشر ضعیف جامعه است یا برخورد با آن‌ها را وظیفه نیروی انتظامی می‌دانند.

وی ساماندهی موتورسیکلت سواران را در 4 فاز تعریف کرد: آموزش و ارتقای فرهنگ، سازماندهی و ساماندهی موتورسیکلت سواران شاغل در بخش‌های مختلف، تهیه الزامات قانونی و قضایی و در نهایت عملیات اجرایی و برخورد موتورسیکلت سواران متخلف.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین به دیگر مشکلات شهر تهران در زمینه ترافیکی اشاره کرد و از عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت در این رابطه یاد کرد و افزود: سواری سهم 66درصدی در اشغال سطح معابر و سهم 40درصدی در حمل‌ونقل دارند. همچنین کمبود سرویس ادارات و ارگان‌های دولتی، عدم توسعه مناسب سیستم‌های کنترل ترافیک الکترونیکی، خودروهای فرسوده و تردد آن‌ها در سطح شهر خصوصاً در بخش حمل‌ونقل عمومی، عدم تناسب تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی با مأموریت‌های محموله و وجود پایانه‌های مسافربری در شهر تهران نیز از جمله این مشکلاتند. تنها در رابطه با مورد آخر لازم به ذکر است که 4 پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی در سال 1395 جمعاً بیش از 2میلیون و 500هزار سرویس داشته‌اند و 41میلیون نفر مسافر از طریق آن‌ها جابه‌جا شده است.

مهماندار با بیان اینکه مشکل اصلی تهران تراکم ترافیک و آلودگی هواست، بیان کرد: راه نجات از این معضلات گسترش مترو و استفاده از LRT است. به‌نظر می‌رسد نمی‌توان خیلی به توسعه ناوگان اتوبوس فکر کرد زیرا این وسیله بیشتر برای توزیع مسافر در مناطق محلی است و در شریان‌های اصلی نمی‌تواند آن‌طور که باید راهگشا باشد. همچنین توسعه دوچرخه سواری و ایجاد محدودیت‌های جدید و طبقه‌بندی معابر باید در دستور کار قرار گیرد.

تقویت پلیس باید مد نظر باشد

ضرورت ایجاد تعامل بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: بودجه شهرداری تهران نزدیک به 18هزار میلیارد تومان است که ۸ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به بخش ترافیک، حمل‌ونقل و عمرانی است که نیمی از این مبلغ در اختیار بخش حمل‌ونقل است. البته نزدیک به 80درصد بودجه بخش عمرانی نیز صرف خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و... می‌شود.

هاشمی درباره همکاری با پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: علت اینکه اکنون با 37گره ترافیکی مواجهیم، این است که تا کنون تعامل ویژه‌ای بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی وجود نداشته است و باید به این تعامل برسیم؛ زیرا برای حل مسئله برخی از این 37 گره ترافیکی نیاز به هزینه‌های زیادی است اما 80درصد این‌ها می‌تواند حل شود. امیدوارم با توجه به حجم نقدینگی که شهرداری تهران به مسائل توسعه‌ای اختصاص می‌دهد، با طرح موضوع در کمیسیون عمران و هماهنگی با کمیسیون سلامت و محیط زیست راهکارهایی پیدا کنیم که این معضل حل شود. این کار می‌تواند از نقاط مثبت همکاری شورای شهر با پلیس باشد.

وی ضمن تأکید بر لزوم تقویت پلیس، اظهار کرد: تقویت پلیس باید در کوتاه مدت و بلند مدت مد نظر باشد. در زمانی که ما نتوانسته‌ایم حمل‌ونقل عمومی کارا، غیرآلاینده و ایمن و پردقت و عدالت‌محور داشته باشیم، بهترین جایی که می‌توانیم هزینه کنیم، تقویت پلیس است و با این هزینه مشکلات را طوری حل کنیم که باعث آزار مردم نشود و نظم هم در سطح شهر احساس شود. ما قطعاً چگونگی این تقویت را در برنامه هایمان قرار می‌دهیم. با تقویت پلیس می‌توانیم بخش زیادی از معضلات ترافیکی خود را کاهش دهیم به‌گونه‌ای که مردم دیگر با تنش مواجه نشوند و دیگر ساعت‌ها از وقتشان را در ترافیک نگذرانند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: بر اساس آمار و ارقام، تعداد نیروی انسانی، خودروها و ابزار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نسبت به مساحت و جمعیت آن کم است. باید مقایسه‌ای بین تهران و شهرهایی با همین جمعیت تقریبی که وضعیت مناسب و همچنین شهرهایی که وضعیت نامناسبی دارند، صورت گیرد تا متوجه شویم چقدر به استفاده از نیروی انسانی یا تجهیزات نیاز داریم.

هاشمی یادآور شد: بند 20400 قانون بودجه شهرداری درباره افزایش ایمنی و بهره‌وری معابر است که در برنامه 5ساله هزار میلیارد تومان بودجه دارد، یعنی سالیانه 200میلیارد تومان بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده است و عمده‌ترین بخش هم مربوط به بند 20401 است که نصب دوربین‌های ترافیکی است که 600میلیارد تومان در 5 سال برای آن در نظر گرفته شده است. این‌ها پول‌هایی است که دارد در معاونت حمل‌ونقل برای فعالیت‌های مربوط به ایمنی و بهره‌وری بیشتر معابر هزینه می‌شود. البته امیدواریم تعاملمان را با راهنمایی و رانندگی باز هم بیشتر کنیم.

وی در انتها یادآور شد: خوشبختانه در این جلسه اطلاعات بسیار مناسبی از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و امکانات و روش‌های آن‌ها برای کنترل ترافیک تهران به دست آمد. پیشنهادات مناسبی هم ارائه شد که در جلسات شورای شهر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز