خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تاکید شد؛

برای نابودی ملخ‌های مهاجم نباید سم‌پاشی کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۶۳۵

کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سم‌پاشی در مزارع برای از بین‌بردن ملخ‌ها باعث به خطر افتادن تنوع زیستی می‌شود.

علیرضا نادری (کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط‌زیست) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از علل ازدیاد پروانه‌ها در این فصل دو موضوع بسیار مهم است، اول افزایش بارش‌ها و دیگری تخریب محیط‌زیست است. برخی از گونه‌ها در طبیعت ممکن است از یک گیاه خاص تغذیه کنند که این گیاه ممکن است، براثر تخریب محیط‌زیست افزایش پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به چرای بی‌رویه در بسیاری از مناطق تصریح کرد: با توجه به چرای بی‌رویه دام‌ها یک سری از گونه‌ها که برای دام خوش‌خوراک نیستند در محیط باقی مانده و افزایش پیدا می‌کنند از جمله گیاهان خاردار مانند کنگر، این گیاهان میزبان یک نوع از پروانه‌ها به نام Vanessa cardui است؛ این پروانه از گونه‌هایی است که لارو آن در حداقل ۴۰ نوع گیاه دیده شده است و تنوع غذایی مختلفی دارد.

این کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این پروانه در سراسر دنیا به جز آمریکای جنوبی دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش باران و به تبع آن افزایش گونه‌های مختلف گیاهی این پروانه توانسته است، جمعیت خود را افزایش دهد. مهاجرت این نوع از پروانه‌ها کوتاه مدت و حداکثر از یک دره به دره دیگر است و در حدود چند صد کیلومتر است، از همین‌رو در همان منطقه‌ای که هستند زادو ولد کرده و چند نسل در سال زادآوری دارند.

نادری تصریح کرد: این پروانه‌ها از اطراف تهران وارد شهر شده‌اند و از آنجا که گیاهی برای تخم‌گذاری پیدا نمی‌کنند از بین ‌می‌روند، البته طول عمر این پروانه‌ها کوتاه است و دوباره نسل بعدی آن در تابستان در تعداد بسیار کمتری تولید مثل می‌کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیرات ملخ‌های مهاجم بر محیط‌زیست گفت: ما هیچ وقت موج ظهور یک حشره را تخریب برای محیط‌زیست نمی‌بینیم، چراکه این حشرات میلیون‌ها سال قبل از انسان روی کره زمین بوده‌اند، اما حالا که انسان حاکم بر کره زمین‌ شده است، می‌خواهد این حشرات را آفت ببیند، در حالی که واقعیت این است که این ملخ‌ها از قبل بودند و باید باشند. هیچ وقت در طبعیت هیچ چیز بی‌حکمت نیست، وقتی تعداد گونه‌ای در طبیعت افزایش پیدا می‌کند مسلما برای این است؛ گیاهانی که تغذیه این گونه‌ها هستند باید خورده شوند تا فرصت رشد به دیگر گیاهان نیز داده شود، این یک چرخه طبیعی است.

کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: زمانی که محیط‌زیست را تخریب کرده و به جای آن خانه، شهر، زمین‌کشاورزی و ... ایجاد می‌کنیم، گیاهان مطلوب و طبیعی برای ملخ‌ها کم شده و طبیعتا وارد مزارع و زمین‌های کشاروزی می‌شوند و به ما خسارت وارد می‌کنند و آفت خوانده می‌شوند.

نادری با بیان اینکه جمعیت ملخ‌ها در هر دوره بارندگی افزایش پیدا کرده و مهاجرت می‌کنند، تصریح کرد: مهاجرت ملخ‌ها از عصر یخبندان شروع شده و تاکنون نیز ادامه دارد و یک امر کاملا طبیعی است. بسیاری از حشرات دیگر در سراسر دنیا هستند که چنین سیر مهاجرتی را دارند.

وی با اشاره به بارش‌‌های اخیر در کشورمان خاطرنشان کرد: این بارش‌ها مختص به ایران نبوده و از شمال افریقا، حاشیه مدیترانه تا خاورمیانه را در برگرفته است. در شبه جزیره عربستان که مکان بسیار خشکی است نیز بارش‌ها بسیار زیاد بوده و گیاهان رشد کردند و ملخ‌ها بلافاصله تکثیر شدند و دوران بلوغ‌شان را سپری کردند و در عرض یک ماه بالغ شدند. با توجه به اینکه ملخ‌ها پس از بلوغ به دلیل ترشح یک هورمون در بدنشان به مرحله حرص و طمع برای غذا وارد می‌شوند و به مناطق شمالی‌تر مهاجرت می‌کنند تا به غذا برسند و اگر در عربستان یک مکان سرسبزی که غذای این ملخ‌ها را تامین کند، وجود داشت دیگر این ملخ‌ها به شمال مهاجرت نمی‌کردند، اما از آنجا که در عربستان جایی پیدا نکردند از خلیج فارس عبور کرده و وارد ایران شده‌اند و با توجه به وجود منابع غذایی در ایران مانده و تکثیر می‌شوند.

این کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اینگونه از ملخ‌ها همیشه در ایران بوده‌اند، یادآورشد: برای از بین‌بردن این ملخ‌ها در طبعیت نیازی به سم‌پاشی نیست و چنانچه بخواهند در مزارع آنها را کنترل کنند از سم‌پاشی استفاده می‌کنند که البته ما به عنوان سازمان محیط‌زیست این موضوع را تایید نمی‌کنیم، چراکه سم‌پاشی در باغات باعث شده که این ملخ‌ها به صورت نیمه‌جان رها شده و حشرات دیگر، پرنده‌ها، پستانداران و ... که از این ملخ‌ها به عنوان غذا استفاده می‌کنند، مسموم شده و تنوع زیستی به دلیل سم‌پاشی دچار مشکل می‌شود و ممکن است آنها را نیز به دلیل مسمومیت ناشی از سم‌پاشی برای ملخ‌ها از دست بدهیم. برای از بین‌بردن ملخ‌ها در مزارع می‌توانیم از راه‌های بیولوژییکی و مکانیکی که وجود دارد  بهره ببریم که در سراسر دنیا نیز استفاده می‌شود، اما ما از تکنولوژی‌های روز عقب هستیم و ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز