خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

ضرورت تربیت محقق در دانشگاه‌ها/ اساتید باتجربه در کنار جوانان باشند

asdasd
کد خبر : ۷۵۶۴۶۸

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تربیت جوانان و فارغ‌التحصیلان نیازمند برنامه‌ای جدی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین آئین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری و چهارمین همایش ملی آموزش عالی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،  روسای دانشگاه‌ها، اعضای هیات علمی صبح امروز دوشنبه نهم اردیبهشت درسالن تربیت بدنی دانشگاه صنعتی‌ شریف برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آئین بیان کرد: در شرایط فعلی در نقطه عطف آموزش عالی در کشور قرار داریم.تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه‌های امروزی نشان می‌دهد که تئوری دانشگاه‌ها بر اساس تربیت و آموزش شکل گرفته است. به همین دلیل سایه آموزش و تربیت بر دیگر ماموریت‌های دانشگاه‌ها سنگینی می‌کند.

غلامی اظهار کرد: افتخارات آموزش عالی کم نیست، اما باید این افتخارات بیشتر شود البته در بازنگری دروس و سر فصل‌ها برنامه‌های خوبی انجام شده است اما وجود یک کار مستمر پویا در حوزه آموزش عالی لازم است.ما امروزه به یک کار درست علمی و قوی احتیاج داریم و توجه به مولفه‌های آموزش عالی اصل مهم است.

وی درباره عملکرد اساتید گفت: رها کردن آموزش و نبود تجربه راه به جایی نمی‌برد و اساتید با تجربه باید در کنار جوانان باشند. تربیت جوانان و فارغ التحصیلان نیازمند برنامه‌ای جدی و ایجاد نگاه کارشناسانه در میان دانشگاهیان برنامه مهمی است.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: استعدادهای زیادی بین دانشجویان و دانش آموختگان داریم که شاخصه‌های آموزش عالی است و این برای ما حکم سرمایه را دارد. آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی علاوه بر تربیت کارشناس و دیدگاه کارشناسی، حوزه پژوهش و تربیت پژوهشگر را مد نظر دارد. من احساس می‌کنم  بخش کارشناس و تربیت محققان باید مورد توجه باشد.

غلامی افزود: اشتغال پذیری دانشجویان بحث اصلی ما است و به نظر می‌رسد، باید توانمندی‌ دانشجویان در دوره های مهارت آموزی  تقویت شود. نیاز داریم دانشگاه در خصوص اعضای هیات علمی جوان برنامه ریزی و آموزش بیشتری داشته باشد. مسئولیت پذیری دانشگاه ها و انتقال این مسئولیت پذیری به دانش آموختگان نیز  از نظر من بسیار مهم است. دانشجویان ما باید بدانند اکنون در چه حوزه و مکانی هستند و در آینده قرار است در چه حوزه و مکانی قرار بگیرند.

همچنین محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در ابتدای این همایش اظهار کرد: دانشگاه جامع محور دانشگاهی اثر بخش برای حل مسائل اساسی کشور است.

وی گفت: آموزش هدفمند شامل طراحی دوره‌ها بر اساس نیاز جامعه و توجه به دوره های میان رشته‌ای، آموزش کار آفرینی، و توجه با مهارت‌های اجتماعی است. همچنین در بحث پژوهش مساله محور نیاز است پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را  هدفمند و با نیاز جامعه تدوین کنیم‌. علاوه بر این انجام پژوهش‌های میان رشته‌ای با محوریت مراکز تحقیقاتی و همچنین تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی نیز در پیشبرد پژوهش مساله محور ضرورت دارد.

او با اشاره به مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت:  تربیت دانشجویان برای ورود به جامعه مدنی، کمک به تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد  فعال در زمینه‌های مختلف و توجه به توسعه پایدار جامعه می‌تواند جزو ارکان مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه‌ها باشد.

همچنین حجت الاسلام رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها در این نکوداشت عنوان کرد: دعوت دانشگاه‌ها به سمت نسل جدید اهمیت بسیاری دارد و باید متوجه شویم که چه مسئله ای دانشگاه هارا به سمت نسل جدید سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: باید متوجه شویم که چقدر دستاوردهای دانشگاهی ما را به سمت نیازهای کشور سوق داده است باید متوجه ‌شویم که اکنون در حوزه های مختلف تربیت مدیر و نیروی انسانی فرهیخته چه اندازه موفق بوده‌ایم.

رستمی افزود: ما در دانشگاه شریف میزبان برترین‌ها بوده‌ایم و نقش جوانان و دانشجویان در کشور بسیار پر رنگ است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به بیانیه گام دوم بیان کرد: این بیانیه به چهار میلیون جوان دانشجو  در ۸ محور اساسی توجه می کند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها با اشاره به  نقش دانشجویان در امداد رسانی و خدمت رسانی گفت: اینها در همین دانشگاه‌ها تربیت شده‌اند. آنچه که اتفاق می افتد اقدامات خوب اساتید و کارهای دانشجویان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز