خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

نخبگان در سیاست‌گذاری‌ها نقشی ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۹۹۶

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های ما احساس‌شان این است که در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از آنها استفاده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: بحث سیاستگذاری و حکمرانی بحثی تخصصی است و استنباط من این است که هر کدام از این مباحث در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری بدون حضور نخبگان معنا و مفهوم نخواهد داشت.

وی افزود: قطعا نقش و مسئولیت نخبگان علمی در این زمینه مورد توجه است، زیرا بدون حضور عالمان و نخبگان، سیاست گذاری و حکمرانی به اهداف اصلی خود نخواهد رسید و یا به طور کامل به آن دست پیدا نخواهد کرد.

وزیر علوم اشاره کرد: قاعدتا ارزیابی اساتید و مسئولین حوزه های علمی و دانشگاهی با دیگران متفاوت است و آنها ارزیابی دقیق‌تری از مسائل دارند از این رو باید از آنها بهره برد.

غلامی بیان کرد: در وضعیت فعلی دانشگاه‌های ما احساس‌شان این است که در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها از  آنها استفاده نمی‌شود اما امروز ما به جمعیت دانشجویی مان افتخار می کنیم، زیرا همان طور که می دانید دانشگاه ها وظیفه تربیت نیروی انسانی خود را به خوبی انجام داده اند. ما همچنین در تمامی بخش های کارشناسی از ظرفیت این نیروهای تربیت شده استفاده می‌کنیم. دانشگاهیان همواره این گلایه را دارند که ما در بخش های مختلف سیاست گذاری و حکمرانی مشارکت جدی نداشته‌ایم.

وزیر علوم تاکید کرد: به حوزه آموزش عالی جایگاه مناسبی در‌ آینده داده نشده است. خروج از‌ این چالش و جایگاه نیازمند حرکتی‌جدی است، مجموعه کلان برنامه ریزی‌و‌سیاست گذاری کشور باید به بخش آموزش عالی‌ وظیفه تکلیفی ارائه دهد.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید در یک چارچوب خاص نیروی انسانی تربیت کنند.ما هر سال داوطلبانی‌داریم که وارد دانشگاه می شوند و درس می خوانند و فارغ التحصیل می شوند و پس از فارغ التحصیلی وظیفه ای ندارند. به نظرم باید درهای دانشگاه ها گشوده شود و مردم نیز از این درهای گشوده استقبال کنند. آنچه در توان ما به عنوان مسئولان در حوزه علوم و تحقیقات است این است که باید بتوانیم از مسیری که ممکن است ظرفیت مراکز علمی و دانشگاه‌هایی را عرضه کنیم.

غلامی اظهار کرد: امیدواریم تعامل و هم‌افزایی در همه عرصه‌ها بیشتر شود. محدودیت‌ها هم باید بررسی شود که چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. گسترش بی‌رویه مراکزی با نام دانشگاه‌ها یکی از این محدودیت‌ها بوده است. عملکرد این دانشگاه‌های کوچک عملکرد دانشگاه‌های بزرگ را هم زیر سوال برده است. ظرفیت‌های بزرگی در مراکز پژوهشی داریم که باید استفاده شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری حتما باید مراکز علمی دانشگاهی به معنای سازمان را درگیر کنیم. اینکه خیلی از مدیران، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند موضوع مهمی نیست و ما نباید با فردمحوری، وظایف علمی را جایگزین کنیم. گروه‌های علمی باید مشارکت داشته باشند و نظر بدهند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید محور توسعه باشند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه برای کارشناسان علمی جایگاه تعریف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز