خبرگزاری کار ایران

ایران میزبان نشست مجمع جهانی سلامت

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۲۷۳

ایران برای اولین بار میزبان نشست مجمع جهانی سلامت خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، علی جعفریان، رئیس منطقه‌ای نشست هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: ساختار مجمع جهانی سلامت از سال 2009 میلادی تشکیل شده و از سال 2016 دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران به عنوان عضو بیست و چهارم گروه ‌M8‎‌ پذیرفته شده است. این نشست هرساله ‌در برلین در ماه اکتبر برگزار می‌شود و هدف مجمع جهانی سلامت، اتاق فکر بزرگ در سطح جهانی است و نهادهای علمی، ‌سیاست گذاران، صنایع و جامعه مردم در نشست حضور دارند.

وی در ادامه گفت: هدف نشست این است که افراد تاثیرگذار در سلامت گرد هم جمع شوند و  درخصوص موارد مرتبط با سلامت ‌به گفتگو بپردازند و دستور العمل هایی نیز  تدوین شود.تاکنون 10 نشست مجمع جهانی سلامت در برلین تشکیل شده است که 100 وزیر، 200 مدیر ‌ارشد وابسته به صنایع و روسای سازمان‌های بین المللی در این مجمع حضور داشته اند و در سال 2018  در دهمین نشست جهانی سلامت برگزار شد که ‌صدراعظم آلمان و بیل گیتس سخنرانی کردند.‌

جعفریان تصریح کرد: از سال 2013 برگزار کنندگان این نشست لازم دانستند که  نشست‌ ها به صورت  منطقه‌ ای برگزار شود که به ترتیب  دانشگاه ملی سنگاپور، برزیل، ژاپن، ژنو، مونترال و پرتغال میزبان این نشست‌ ها بوده اند همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران در  سال ‌‌2017 پیشنهاد میزبانی داد و پس از بررسی ها تصویب شد که نشست منطقه ‌ای سال 2019 در ایران برگزار و ما میزبان باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: زمان زیادی برای برنامه ریزی این نشست صرف شده است زیرا باید با بهترین کیفیت برگزار شود.

بررسی دستورالعمل بیماری ها و مسایل مربوط به جوانان

امیرحسین تکیان، دبیر علمی هفتمین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در خصوص برگزاری هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت گفت: مجمع جهانی سلامت و پیمان گروه 8 که شامل 25 عضو از قاره‌های دنیا است این نشست را برگزار می‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها عضو منطقه ما است که در این گروه حضور دارد.‌

وی همچنین افزود :چالش ‌های موثر بر سلامت در مسیر توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم در این نشست است. عامل دومی که در دستورسازی در نظر گرفته شده، مشکلات منطقه‌ای و کشورهای اطراف است.‌ این نشست فرصتی برای کشور و چالش‌های نظام سلامت کشور  است.

تکیان گفت: توسعه پایدار در کشورهای مختلف با 5 ستون مردم، محیط زیست، صلح، رفاه آدمیان  و مشارکت است در این راستا سیاست ‌مداران و دانشمندان دور هم جمع و مسائل را بررسی می‌کنند

وی در خصوص دستورالعمل این نشست بیان کرد:این نشست 6 دستور العمل دارد، دستور اول بیماری ‌های غیرواگیر است زیرا 70 درصد مرگ ‌های زودرس بر ‌اثر بیماری ‌های غیرواگیر و مرتبط با سلامت روان است همچنین در ایران نیز 81 درصد مرگ‌ های زودرس بین 30 تا 69 سالگی به ‌واسطه این بیماری ‌ها است. دومین دستور مربوط به مسائل آب و هوایی و ریزگردها است. دستور بعدی، بهداشت محیط و ‌بحران آب و آلودگی هوا است زیرا سالانه 10 میلیون نفر فقط به واسطه آلودگی هوا فوت می‌ کنند و این افراد در شهرهایی زندگی ‌می‌کنند که چالش ‌های متعددی دارد.

وی در ادامه گفت:  ایران دارای ساختاری ویژه در حاکمیت نظام سلامت است و ایران جزو کشورهایی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد.

تکیان گفت: موضوع دیگری که در این نشست بررسی می شود مسائل مربوط به جوانان و توسعه پایدار سلامت است.توسعه پایدار سلامت یعنی برنامه ریزی برای سلامت تا کره زمین برای آیندگان حفظ شود.

وی در ادامه گفت: 29 پنل با 90 دقیقه زمان در دو روز برگزار می شود و در هر پنل بین 5 تا 7 نفر سخنرانی دارند که هر کدام یک رئیس ایرانی و یک رئیس غیرایرانی دارد.

تکیان گفت:کمیته علمی نشست، 432 نفر را از سراسر دنیا به عنوان سخنران شناسایی و 131 سخنران دعوت شده اند. همچنین68 سخنران ایرانی نیز در این نشست سخنرانی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز