خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی مطرح کرد:

استان‌های سیل زده باید در اولویت هزینه‌کردها قرار بگیرند

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۰۴۹

وزیر کشور گفت: استان‌هایی که سیل‌زده هستند در هزینه‌کرد باید در اولویت قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه نشست ستاد مدیریت بحران که با حضور وزیر کشور و نمایندگان ارشد دستگاه ها با موضوع ارائه گزارش در وزارت کشور برگزار شد گفت: با توجه به این که اول سال 98 است و بودجه هم بسته شده اما  کارهایی باید انجام شود و سازمان برنامه و بودجه آن را نظارت کند، استان‌هایی که سیل‌زده هستند در هزینه‌کرد باید در اولویت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: یعنی خودمان در استان‌ها کمک کنیم تا  با جابه‌جایی اعتبارات و منابع اولویت را برای این استان‌ها قائل شویم که البته دولت هم به‌صورت جدی پیگیر این موضوع است. نمایندگان استان‌ها خسارات وارد شده را به صورت دقیق برآورد کنند و در نهایت تا روز دوشنبه به صورت مکتوب در اختیار وزارت کشور قرار بگیرد تا در جلسه چهارشنبه هیات‌دولت مورد بررسی قرار بگیرد و کنار آن هر یک از دستگاه‌ها برای انجام ماموریت‌های خود در هر استان یک متولی در سطح ملی تعیین کنند که هم نقش بازرسی و هم نقش نظارت و پیگیری داشته باشد.

وزیر کشور ادامه داد: ما هم در وزارت کشور برای کمک به شما هریک از استان‌ها را از طرف دولت به وزیر معین تعیین شده واگذار کنیم و از دولت هم می‌خواهیم حتما تاکید کند وزیرانی که در استان‌های معین هستند هر کدام را به صورت جدی و با اولویت کارها را پیگیری کنند و خود وزارت کشور هم هرکدام از معاونان خود را در یک استان مامور  می‌کنیم که کنار شما کارها را پیگیری کنند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه ما باید این دغدغه مردم، رییس‌جمهور و رهبر انقلاب را که دغدغه به حقی است در اسرع وقت و با بهترین شیوه انجام دهیم، خاطرنشان کرد: خیلی از منازل و مغازه‌های مردم آب‌گرفتگی داشته که اگر مردم به آنجا برگردند و به خاطر وضعیت نامطلوب با یک ریختگی و واژگونی منازل و مغازها روبرو شویم دچار خسران خواهیم شد بنابراین باید در هر استانی متولی داشته باشد.

وی گفت: البته متولی اصلی وزارت‌مسکن است و کنار آن شهرداری، وزارت کشور و نظام مهندسی است که باید حتما تیمی تشکیل دهند که منازل و مغازه‌هایی را که مردم می‌خواهند در آن اقامت کنند قبل از آن مورد تایید این تیم باشد که بعد دچار مشکل نشوند بنابراین باید حتما یک نظارت انجام شود تا این کار انجام شود.

وزیر کشور با اشاره به برآورد خسارت‌ها گفت: برآورد خسارت‌ها حتما باید دقیق انجام شود؛ دستگاه‌های خدمات‌رسان به‌ویژه در موضوع آب، برق، گاز و تلفن باید تلاش کنند که ظرف چند روز آینده در جایی قطعی نداشته باشیم.

رحمانی‌فضلی با اشاره مشکلات راه‌های ارتباطی خاطرنشان کرد: در جاهایی که می‌خواهیم خدمات‌رسانی کنیم دچار مشکل هستیم چراکه خیلی جاده‌ها را سیل برده و در بعضی مسیرها بخصوص در آق‌قلا – گمیشان خیلی از جاها را برش دادند و نیروهای نظامی و سپاه و ارتش لوله‌گذاری کردند که البته همه اینها موقت است بنابراین باید به‌صورت دائم و سریع شریان‌های حیاتی را درست شوند و از  وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم در اولویت در دستور کار قرار بگیرد.

وی به تامین مایحتاج مردم سیل‌زده در کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: ما الان در لرستان نیاز فوری دارند و از دیروز ظهر که یک کوره راهی مسیر باز شد هلال‌احمر امکانات را به آنجا رسانده اند و از صبح هم پرواز بالگردها در این مناطق بوده اما سطح شهر بزرگ است و تعدادی زیادی روستا دارد و کنار آن قطع ارتباطات هم بوده بنابراین امکان اینکه بدانیم اولویت در کجا بود هم نبود.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: در حال حاضر 2 اولویت اصلی ما استان لرستان و خوزستان است و بعد استان ایلام، گلستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری است یعنی در واقع استان‌ها به ترتیب اولویت که ستاد مدیریت بحران مشخص می‌کند امکانات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وزیر کشور با بیان اینکه استان‌های سیل‌زده نیاز به تجهیزات دارند که باید تامین شود، گفت: البته اولویت اصلی الان خوزستان و لرستان است.

رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: در خوزستان  هم اکنون صد هزار مورد آماده‌سازی داریم که بتوانیم مردم روستاهای در خطر سیل را انتقال دهیم، 96 تا روستا تاکنون تخلیه شده که البته تخلیه روستاها بدون مشارکت مردم خیلی کار سخت است.

رحمانی‌فضلی درباره پرداخت بیمه به خسارت‌دیدگان از سیل تصریح کرد: همه کسانی که بیمه هستند باید با گشاده‌دستی در پرداخت خسارات تسریع کند، دولت هم در این مورد به‌طور قطع کمک خواهد کرد.

 رحمانی‌فضلی ادامه داد: در جلسه با رهبری هم پیشنهادهایی دادیم که باید نظام بیمه‌ای را تقویت کنیم. چرا با آمدن یک سیل باید نگران مسکن، محصولات کشاورزی و دامی باشیم، در صورتی که باید اینها همه بیمه باشند. اگر می‌خواهیم کمکی کنیم باید در همان مرحله اول به بیمه‌شدگان کمک کنیم و پول‌های آنها پرداخت شود چراکه این کار هم صنعت بیمه ما را راه می‌اندازد و هم اطمینان برای مردم ایجاد می‌کند و هم تسریع در بازسازی است.

وی درباره لایروبی رودخانه‌ها گفت: لایروبی رودخانه‌ها از موضوعات دیگر است که در جمع بندی به دولت این مساله را ارایه خواهیم کرد و در جلسه با رهبری هم  موضوع لایروبی‌ها، مصون‌سازی سدها و بحث زه‌کشی‌ها و آبخیزداری‌ها و جلوگیری از کشت در مراتع و هم چنین آزادسازی حریم‌های رودخانه‌ها مطرح شد.

 وزیر همچنین با بیان اینکه آزادسازی حریم‌های رودخانه‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در آنجا متولی وزارت نیرو است، تصریح کرد: حریم در اثر سیل خراب شده نباید دیگر اجازه داده شود که در آنجاها ساخت و ساز صورت بگیرد یا در بحث زه‌کشی و کشت و کار در زمین‌های با شیب های بالا متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است که به هر صورت ما به استاندارها ابلاغ می‌کنیم و روی این مسایل سفت و سخت بایستیم چرا‌که این کارها به نفع خود مردم است.

رحمانی‌فضلی همچنین درباره مسایل امنیتی گفت: مسایل امنیتی و تنش‌های اجتماعی را باید جدی بگیریم برای اینکه از این فضاها که مردم در سختی هستند سوء‌استفاده می‌کنند یعنی بدانیم هم مردم از بیرون تحریک می‌شوند و هم فضاهای هیجانی درست می‌کنند بنابراین باید تلاش کنیم ضمن آرام‌سازی، اقناع‌سازی و تسریع در حل مشکلات مردم جلوی بستر و زمینه‌های اعتراضات اجتماعی بگیریم.

وی گفت: دستگاه‌های بهزیستی در زمینه های مددکاری‌های اجتماعی و هم وزارت بهداشت و هم بقیه دستگاه‌ها بخصوص رسانه‌ها باید دقت کنند که نگذارند تنش های اجتماعی به وجود بیاید.

رحمانی تاکید کرد: متولی کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با بحران صدا‌وسیما است و کنار آن وزارت ارشاد است. حتما باید جلسه ستاد اطلاع‌رسانی مقابله با بحران تشکیل شود و سیاست‌ها و برنامه‌های اقناع‌سازی و  آرام‌سازی و اطلاع‌رسانی درست و دقیق انجام شود تا زمینه‌های تحریک‌سازی را کاهش دهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه در این ایام نمایندگان مجلس هم به ما کمک کردند، گفت: هفته آینده در مجلس به عنوان ستاد مدیریت بحران حضور پیدا خواهیم کرد و گزارش خواهیم داد.

و زیر کشور با تاکید بر اینکه همه دستگاه و مردم تعامل و همکاری داشتند، گفت: باید بدانیم که این همکاری و تعامل تنها به این ایام ختم نمی‌شود. تا یکسال حداقل زمان نیاز داریم که از نظر فیزیکی مناطق سیل‌زده را به ثبات ببخشیم. از نظر روحی و آسیب‌هایی که به آنها وارد شده زمان بیشتری نیاز داریم که باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر فضای رسانه‌ای را شلوغ کنیم و به اختلافات دامن بزنیم، مشکلات را بزرگ و عمده نشان دهیم و مردم را ناامید کنیم مشکلات روحی را افزایش داده بنابراین خواهش می‌کنیم این موضوع هم در دستور کار مجلس باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز